טראומה בהריון.

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Sicheres und sachgerechtes Untersuchen von Stickstoffoxiden
Advertisements

Säuren und Hydroxide.
The Impact of International Standard Materials on Correct Test Results: Experiences from EQASs for HIV, HCV, HBV and BSE H.-P. Grunert 1,2, K.-O. Habermehl.
Wirksamkeit und Sicherheit von Atazanavir/r OD versus Lopinavir/r BID bei therapienaiven HIV-1-infizierten Patienten CASTLE: 48-Wochen-Ergebnisse J.
IAS-USA Leitlinien 2010: Wann beginnen? Asymptomatische InfektionEmpfehlung CD4-Zellen < 500/µl HAART beginnen CD4-Zellen > 500/µl sollte.
Phase III Studie in der Primärtherapie bei Pat
Säuren Konzentrierte Säuren Verdünnte Säuren.
Kinds of Mitzvot Mishpatim (משפטים ordinances): commandments for which reasons can be given Hukim (חוקים statutes): commandments for which no reasons can.
Dr. Gerd Gräber Studienseminar Heppenheim
Diagnostik und Therapie
מקור למחשבה.... Selbstliebe למד להעריך את חייך !.
Pathogeninaktivierung
Einführung in das Judentum Treffen VII: Jüdischer Raum, Jüdisches Gebet
Einführung in das Judentum
BSB5 Leitfaden zur typenspezifischen Bewertung der allgemeinen chemisch/physikalischen Parameter in Fließgewässern – 1. Vorschlag September 2005; Seite.
Mehratomige Ionen 11. Phosphat: 32 El. 16 P. Chlorat: 26 El. 13 P.
Wichtige Änderungen 2010 Thoraxdruckmassage mit hoher Qualität ist obligatorisch für alle Notfallhelfer, trainiert oder untrainiert Trainierte Notfallhelfer.
Aktualisierung 2013 Kurzfassung
Transfusions-Risiken im Jahr 2011 aus infektiologischer Sicht
Chr. Eggenberger 2006 Mit chemischen Gleichungen kann man rechnen Seite 129 / Aufgabe 3 Reaktions- gleichung Mg(s) + CO 2 (g) Magnesium Kohlendioxid Masse.
Resümee Kinderrheumatologie
LIPIDPROFIL UND DIABETESRISIKO VON HIV-PATIENTEN IN ÖGNÄ-BETREUUNG
SN E Herstellen von Hal-KW Alkene / (Alkine) Alkohole Diole
Georgios Grammatikos, Mittagsfortbildung
Unsere letzte drei Treffen Jan. 12: früh-neuzeitliche messianische Bewegungen (David Reubeni, Shlomo Molcho, Shabbetai Zevi) (Josephine?) Jan. 19: Zionismus.
Clubbereich Ludwigshafen/Mannheim Ludwigshafen/Rh. im Januar 2012 In die Vollen152 Holz am Abraum 72 Holz am Tageswertung433 Holz am.
PRELIMINARY DATA ON INTERMITTENT PRINGLE (BARON) MANOEUVRE IN A CANINE MODEL GÁBOR ÁCS, NORBERT NÉMETH, ANDREA FURKA*, JÓZSEF PAP-SZEKERES**, ADRIENN GULYÁS,
Die Struktur von Säureresten
מדף הנע ברוח דוד ורקוני קובי נוסבוים מנחה: אריה נחמני סמסטר אביב תשס"ו 2006.
ביבליומטריקה ותקשורת מדעית: מבוא ועידכונים ד " ר אבישג גורדון מדעי המחשב - הספריה מידענות וספרנות אוניברסיטת חיפה ינואר 2010.
Lise Meitner, Otto Hahn und Fritz Straßmann
רקמות - מראה ותפקוד ישנן ארבע קבוצות עיקריות של רקמות המסווגות לפי מבנה ותפקוד: אפיטיליאליות (EPITHELIAL): רקמות שעוטפות, מגנות על שטחו החיצוני של הגוף.
C. Laguna Paredes, M. Sager
Räumlicher Bau von Komplexen
Microhabitate im Boden
Kistenbeschriftung Weitere Fällungsreaktionen 6 Tropffläschchen mit
Harnwegsinfektionen und STD
Femalegra Kaufen femalegra 100 femalegra 100 sildenafil bijwerkingen femalegra femalegra bewertung femalegra online femalegra cost erfahrungsberichte femalegra.
© Hans-Günter Berner GmbH & Co. KG. Sheabutter Mandelöl Jojobaöl Sonnenblumenöl Nachtkerzenextrakt Passionsfruchtextrakt.
Femalegra Bewertung was ist femalegra co to jest femalegra femalegra apotheke buy femalegra femalegra 100 erfahrung femalegra/lovegra 100mg buy femalegra.
Treatment of LB Behandlung der Lyme-Borreliose PD Dr. med. Walter Berghoff.
Slide 1 V2 זמן בה"ש בתפוצות ישראל. Slide 2 V2  Einleitung  בה"ש – זמן של ספק  Beginn, Ende, Dauer von בה"ש  מחלוקת ראשונים בענין זמן בה"ש  מנהג תפוצות.
Praxis für Nierenerkrankungen und Diabetes Bochum Dr. Lutz Fricke Hepatitis B und C in der Dialyse Dr. med. Lutz Fricke
Switch Antibiotika A  A
Virtuelle Verdopplung הַחֹשֶׁךְ
PO 2.8 In vitro Dialysierbarkeit antiinfektiver Arzneistoffe unter sustained low-efficiency dialysis Christina König1, Anka Röhr2, Otto Frey2, Judit Preisenberger2,
Dipl.-Ing. Dr. Günter Eichberger
Abbildung 1: Einsatz quadrivalenter Grippe-Vakzine nimmt zu
מצגות קלריטה ואפרים אלזה לסקר-שילר Else Lasker-Schüler.
החדרת גנים לצמחים בשיטות של הנדסה גנטית
המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול...
מרמת הננו ועד מיקרואלקטרוניקה
מצגת בנושא: הלאומיות הגרמנית במאה ה-19 מיועד לתלמידי כיתות י' (היסטוריה א') איסוף חומרים ועריכה: דורון בן-עמי תיכון כצנלסון, כפר-סבא.
Eczema מחלות papulosquamous ושלפוחיות
בסוף יום ו' הוא מזל צדק ובתחילת ליל שבת הוא מזל מאדים .....
עשה ירח למועדים שמש ידע מבואו
גיליון 15 – פרויקט מיוחד ים המלח – היכרות ותכנית פעולה
המשאבה הצנטריפוגלית משאבה ושאיבה שירותי כבאות והצלה.
הלאומיות היהודית גרסת אוגוסט 2011.
Recurrent Abdominal Pain
הערכה כמנוף אישי מקצועי ארגוני.
כלי מיפוי תפקוד תוכנית התערבות
טל : נייד: "עבודת צוות ". אוניברסיטת בר אילן קורס ניהול ומנהיגות –תיאוריה וישום תכנית חץ –תשע"ד.
Dezimalbrüche, … ohje! 3 km 45 m 3045 m km 4 l 132 ml 4132 ml
BGA Analyse (Beispiel 1)
Großbritannien mit Koch International
Explosionszeichnung Änderungen vorbehalten
STROKE TEAM Algorithmus - Alarm Tel
Großbritannien mit Koch International
 Präsentation transkript:

טראומה בהריון

שכיחות טראומה , רצח ואירועים אלימים נוספים הינם סיבת המוות העיקרית של נשים צעירות בארה"ב. 1 מכל 12 נשים הרות מעורבת בטראומה פיזית. בנוסף לתאונות דרכים ( MVA), נפילות ורצח, יש לזכור כי יתכנו פגיעות עקב אלימות במשפחה או תקיפה מינית.

טראומה קהה ( Blunt Trauma)

תקיפה פיזית בארה"ב כ- 5 מיליון נשים הרות מותקפות על ידי בני זוגן. גורמי סיכון כוללים: עוני, השכלה נמוכה, עישון, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים. גורמי סיכון נוספים כוללים : אי יציבות סוציאלית (גיל צעיר, לא נשואות וכו'), אורח חיים לא בריא ( שימוש בסמים, עישון וכו'), ומחלות . הנשים המותקפות נוטות להישאר עם בני זוגן.

תקיפה מינית רק כ – 10% - 20% מהמקרים מדווחים. יש צורך בהגנה מפני STD.

לשקול בדיקה וטיפול פרופילקטי תקיפה מינית טיפול מחולל IM Ceftriaxone 125 mg N. gonorrhoeae PO Azithromycin 1g C. trachomatis PO Metronidazole 2g T. vaginalis HBV Vaccine HBV לשקול בדיקה וטיפול פרופילקטי HIV

תאונות דרכים אחת הסיבות העיקריות לפגיעה פיזית בנשים הרות. הסיבה העיקרית לתמותה אימהית עקב טראומה.

יש להשתמש בחגורת בטיחות. תאונות דרכים יש להשתמש בחגורת בטיחות.

יש להשתמש בחגורת בטיחות באופן נכון. תאונות דרכים יש להשתמש בחגורת בטיחות באופן נכון.

תאונות דרכים כשליש מהנשים ההרות לא משתמשות בחגורות בטיחות או משתמשות בהן שלא כהלכה. הגורמים החשובים ביותר לניבוי תוצאות התאונה הינם : שימוש בחגורות בטיחות חומרת הפגיעה ( Crash Severity)

תאונות דרכים אין הרבה דיווחים על השפעת כריות בטיחות בהריון. אין הרבה דיווחים על השפעת כריות בטיחות בהריון. בדיווח על נשים בטרימסטר שלישי שנפגעו בתאונות במהירות עד 35 קמ"ש עם הפעלת כריות בטיחות לא היו נפגעים. בדיווח על אישה בשבוע 28 שנפגעה בתאונות במהירות עד 60 קמ"ש עם הפעלת כריות בטיחות נגרמה היפרדות שליה של 20% עם תמותה של העובר.

תאונות דרכים ייתכנו פגיעות בכלי הדם הגדולים באגן עם דימום בטני ורטרופריטונאלי. הסיכוי לפגיעת מעי קטנה יותר בנשים הרות.

שנויים פיסיולוגיים במהלך הריון WBC פיברינוגן PT PTT מקוצרים אך זמן קרישה ללא שינוי אלבומין נמוך אוסמולריות ללא שינוי

שנויים פיסיולוגיים במהלך הריון לב C.O עולה קצב הלב עולה ל.ד יורד בטרימסטר השני ל.ד יורד בשכיבה על הגב נשימה PCO2 יורד צריכת החמצן עולה

שנויים פיסיולוגיים במהלך הריון מערכת השתן GFR עולה גליקוזוריה קיימת בהריון הרחבה פיסיולוגית של אגני הכליה (יותר מימין) מערכת העיכול זמן ריקון קיבה מאורך (הכנסת זונדה מוקדמת) מעי מוגן על ידי הרחם

ערכי מעבדה בנשים הרות נשים שאינן הרות נשים הרות מדד 37-48 42-43 המטוקריט 12-16 10-14 המוגלובין 4300-10800 5000-15000 לויקוציטים 150000-350000 130000-350000 טסיות דם 30-40 14-30 ריוי ברזל (%) <20 30-90 שיעור שקיעת RBC

סיבוכים מיילדותיים

היפרדות שליה טראומתית ההיפרדות נובעת מהבדלי האלסטיות בין רקמת הרחם ורקמת השליה. שכיחות ההיפרדות הינה: 1:6 בטראומה מינורית ועד כ- 50% בטראומה גדולה. יש סבירות גבוהה להיפרדות שליה בתאונות דרכים שהתרחשו במהירות מעל 45 קמ"ש.

היפרדות שליה טראומתית

סימני היפרדות שליה טראומתית רגישות על פני הרחם דימום ואגינלי ( לא בהכרח) צירים סימני קיפוח עוברי מות עובר בתוך הרחם (IUFD)

סימני היפרדות שליה טראומתית במצבי היפרדות שליה טראומתית יתכן דימום סמוי והתפתחות קואגולופתיה.

היפרדות שליה טראומתית

קרע של הרחם נדיר בטראומה קהה. רק כ- 1% מכלל הטראומות החמורות. סימנים כמו בהיפרדות שליה. לאחר קרע של הרחם צפויה הידרדרות מהירה של האם והעובר.

דימום עוברי-אימהי בטראומה בעיקר עם פגיעה שלייתית ייתכן דימום עוברי אימהי. דימום במידה כלשהי מופיע בכ- 10% - 30% ממקרי הטראומה. ואולם בכ- 90% מהמקרים מדובר בדימום של פחות מ- ml 15 דימום רב מהעובר לאם עשוי לגרום ל- IUFD גם ללא עדות להיפרדות שליה.

פגיעה עוברית מות עובר עם טראומה עולה במצבי פגיעה ישירה בעובר או בשליה, שוק אימהי, שבר של האגן, או היפוקסיה. נדיר, אך ייתכנו שברים בגולגולת העובר ופגיעה מוחית בעיקר אם הראש מקובע ויש שבר של האגן האימהי.

טראומה חודרת ( Penetrating Trauma)

פגיעה מטראומה חודרת בעיקר סכינים וקליעים. פגיעה ויסצרלית מתרחשת רק בכ- 15-40%לעומת כ- 80% - 90% בלא-הרות. בפגיעה חודרת לרחם סיכוי העובר להיפגע גדול יותר בהשוואה לאם ( 66% לעומת כ- 20%).

טיפול וניהול

הטיפול זהה לטיפול באשה שאינה הרה. טיפול וניהול הטיפול זהה לטיפול באשה שאינה הרה.

טיפול וניהול תשומת לב לעובר בעת ההערכה הראשונית הדחופה עלולה לגרום להתעלמות מפגיעות מסכנות חיים.

טיפול וניהול יש להסיט את הרחם הגדול, על מנת למנוע לחץ על כלי הדם הגדולים. תמותת העובר נמצאת בקורלציה לחומרת פגיעת האם. יש לבצע את כל הפעולות הנעשות בדרך כלל לנשים לא הרות לרבות שטיפה פריטונאלית ולאפארוטומיה. עקב טשטוש סימנים פריטונאלים בנשים הרות יש לנקוט בגישה מחמירה יותר בנשים אלו.

לאפארוטומיה איננה סיבה לניתוח קיסרי.

ניתוח קיסרי ההחלטה על ניתוח קיסרי תלויה בגורמים רבים כגון: גיל ההיריון מצב העובר מידת הפגיעה ברחם

ניטור העובר כמו בנסיבות אחרות, מצבו של העובר משקף את מצב האם ולכן ניטור העובר הינו "סימן חיוני" נוסף להערכת מצב האם. גם אם האם יציבה, ניטור גרוע יכול להצביע על בעיה חמורה (היפרדות שליה ועוד). לא דווח על היפרדות שליה במידה והופיעו צירים בתדירות של פחות מציר כל 10 דקות, 4 שעות לאחר הטראומה. לכ- 20% מהנשים עם צירים בתדירות רבה יותר הייתה היפרדות שליה.

ניטור העובר

ניטור העובר

ניטור העובר

ניטור העובר

ניטור העובר

ניטור העובר

ניטור העובר היפרדות שליה בדרך כלל תופיע סמוך לפגיעה ולכן יש לבצע את הניטור מהר ככל הניתן לאחר ייצוב האם. לא ברור כמה זמן יש להמשיך הניטור. במידה ואין כל סימן מטריד – יש הממליצים על ניטור למשך של 2-6 שעות. במידה ויש סימנים מטרידים יש להמשיך הניטור כל עוד הסימנים נמשכים.

דימום עוברי-אימהי ניתן לבדוק מעבר דם מהעובר לאם ( Kleihauer-Betke) ואולם לא ברור האם יש לשיטה זו יעילות בניבוי סיבוכי העובר.

לנשים עם RH שלילי יש לשקול מתן טיפול ב- Anti-D. דימום עוברי-אימהי לנשים עם RH שלילי יש לשקול מתן טיפול ב- Anti-D.

כוויות ושוק חשמלי הפרוגנוזה עוברית תלויה באם. ההיריון לא משפיע על הפרוגנוזה האימהית.

CPR תפוקת הלב בזמן החייאה הינה פחות מ- 30%. יש להסיט את הרחם על מנת למנוע לחץ על הכלים הגדולים.

מה הסיכוי ליילוד ילד בריא לאחר החייאה (CPR)? אחוז הילודים ללא נזק נוירולוגי משך ההחייאה (בדקות) 98 פחות מ- 5 83 6 - 15 33 16 – 25 25 26 - 36