Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

מצגת בנושא: הלאומיות הגרמנית במאה ה-19 מיועד לתלמידי כיתות י' (היסטוריה א') איסוף חומרים ועריכה: דורון בן-עמי תיכון כצנלסון, כפר-סבא.

Ähnliche Präsentationen


Präsentation zum Thema: "מצגת בנושא: הלאומיות הגרמנית במאה ה-19 מיועד לתלמידי כיתות י' (היסטוריה א') איסוף חומרים ועריכה: דורון בן-עמי תיכון כצנלסון, כפר-סבא."—  Präsentation transkript:

1 מצגת בנושא: הלאומיות הגרמנית במאה ה-19 מיועד לתלמידי כיתות י' (היסטוריה א') איסוף חומרים ועריכה: דורון בן-עמי תיכון כצנלסון, כפר-סבא

2 איחוד גרמניה הכרזה על וילהלם הראשון כקיסר גרמניה באולם המראות בוורסאי ינואר ציור שמן של אנטון פון ורנר (Werner) 2

3 נפוליאון בגרמניה כשכבש נפוליאון את אזורי גרמניה הוא ביטל את "הרייך הרומי הקדוש", ישות בת 1000 שנים שהכילה למעלה מ-300 נסיכויות פיאודליות. נפוליאון הקים את "הקונפדרציה של הריין" – איחוד הנסיכויות לכדי 36 מדינות. בפועל, המדינות הזעירות בוטלו וסופחו למדינות הבינוניות שהתחזקו מאד כתוצאה מכך.

4 "הרייך הרומי הקדוש"

5 "הקונפדרציה של הריין" סביב 1812

6 קונגרס וינה (1814/15)

7 קונגרס וינה (1814/15) קונגרס וינה התכנס בשנת 1814 לאחר תבוסת נפוליאון בונפרטה. מי ש"נתנו את הטון" במהלך הקונגרס היו ארבע המעצמות המנצחות במלחמות הנפוליאוניות: בריטניה, רוסיה, פרוסיה ואוסטריה. מטרתן של המעצמות המנצחות במלחמות נפוליאון – כינון "רסטורציה" – חזרה לעקרונות "הסדר הישן" (הסדר שרווח לפני המהפכה הצרפתית). בהקשר הגרמני: בקונגרס וינה ניסו לפתור את שאלת החלל הפוליטי שנוצר באזורי גרמניה לאחר תבוסת נפוליאון.

8 קריקטורה מתקופת הקונגרס מדינאי המעצמות המנצחות מעצבים מחדש את מפת אירופה

9 הלאומיות הגרמנית

10 תסיסה ליברלית בגרמניה מדובר בתקופה של תסיסה ליברלית, בעיקר בקרב משכילים גרמניים. מדברים רבות על השאיפה לכונן מדינת לאום גרמנית שתושתת על עקרונות הליברליזם המערבי. בנוסף מתקיימת פעילות תרבותית שמאפיינת מאד את התנועה הרומנטית הגרמנית. פעילות זו שמה דגש על הבלטת העבר הגרמני המפואר, על מיתוסים, סיפורי גבורה ואגדות עם.

11 פעילות תרבותית בעידן הרומנטיקה: כמה פרויקטים ידועים
פעילות תרבותית בעידן הרומנטיקה: כמה פרויקטים ידועים האחים גרים הוציאו את קבצי הסיפורים שלהם "מעשיות ילדים ובית" ( ) והתחילו את המילון האטימולוגי לחקר השפה הגרמנית. המונומנטה גרמניי היסטוריקה Monumenta Germaniae Historica. נוסדה בשנת 1819 על מנת לאסוף את כל כתבי היד הקיימים הנוגעים להיסטוריה גרמנית.

12 פרויקט בעל גוון לאומי – השלמת קתדרלת קלן 1842-1880
פרויקט בעל גוון לאומי – השלמת קתדרלת קלן בנייתה החלה באמצע המאה השלוש עשרה. העבודות נפסקו באמצע המאה השש עשרה מסע "לאומי" גרמני להשלמת בניית הקתדרלה החל בשנת 1842 הושלמה בשנת 1880 (המבנה הגבוה בעולם למשך ארבע שנים) הקתדרלה בתצלום משנת 1856 הקתדרלה כיום

13 צעד ראשון בדרך לאיחוד גרמניה
בשנת 1834 בעידודה של פרוסיה מבוטלים גבולות המכס בין מדינות הקונפדרציה הגרמנית. קרי – הוא יצר שוק מאוחד ברחבי גרמניה והיטלי המכס שהיו קיימים בעבר בוטלו. תהליך זה הקל מאד על המסחר ברחבי גרמניה. "איגוד המכס" נחשב לצעד משמעותי בדרך לאיחודה המדיני של גרמניה. אוסטריה לא לקחה חלק באיחוד.

14 גל מהפכות ברחבי אירופה שזכה לכינוי - "אביב העמים"
גל מהפכות ברחבי אירופה שזכה לכינוי - "אביב העמים"

15 אביב העמים 1848/9 גל המהפכות התחיל אמנם בפריז בפברואר 1848, אולם הוא התפשט מהר מאד למקומות רבים באירופה: סיציליה, האימפריה ההבסבורגית, אירלנד, גרמניה ואף במחוזות המערביים של האימפריה העוסמאנית. מדובר בהתקוממויות עממיות בעלות אופי לאומי שמתרחשות בכמה מרכזים. התוצאה המיידית: רפורמות - הקמת פרלמנטים או חיזוק של פרלמנטים קיימים, כינון חוקות ליברליות, חופש עיתונות, חופש התארגנות וכדומה.

16 מהפכות גל מהפכות

17 אביב העמים 1848/9 בגרמניה הבעייתיות בגרמניה: ריבוי מרכזים פוליטיים. אין מרכז פוליטי אחד. אין שלטון אחד שכנגדו יכלו המהפכנים להתארגן ולפעול. כתוצאה מכך – המהפכה בגרמניה מתרחשת במספר מוקדים בעת ובעונה אחת. המרד החל באזורים הכפריים והתפשט לאזורים העירוניים. האירועים התרחשו בחזיתות השונות: בחצר המלוכה, בפרלמנטים למיניהם, וברחובות הערים הראשיות של גרמניה.

18 ברלין 19במרץ 1848

19 על סדר היום של המהפכנים בגרמניה: פתרון שאלת איחוד גרמניה וסוגיית אופי המשטר בגרמניה המאוחדת
הפתרון לשאלות מגיע הפעם "מלמטה" – קרי מהעם (כמו במהפכה הצרפתית - המהפכנים) – בעוד שבעבר הפתרונות הגיעו "מלמעלה" (קונגרס וינה). המהפכנים מכנסים ב-18 במאי את "הפרלמנט של פרנקפורט" בכנסיית סנט פאול בפרנקפורט. הפרלמנט מכיל 574 נציגים מכל אזורי גרמניה (רובם משכילים). מטרת הפרלמנט: לקיים דיונים בדבר האיחוד הגרמני ואופיו של איחוד זה.

20 כינוס פרלמנט כלל גרמני בכנסיית פאול הקדוש בפרנקפורט

21 על סדר היום בפרלמנט: שתי אלטרנטיבות לאיחוד גרמניה
על סדר היום בפרלמנט: שתי אלטרנטיבות לאיחוד גרמניה "גרמניה הגדולה" : Großdeutschland מדינת הלאום הגרמנית תכלול את כל השטחים בהם חלק ניכר של האוכלוסייה מדבר דיאלקטים של גרמנית כמו גם אלה אשר היו שייכים לרייך הרומי הקדוש. בראש המדינה הגדולה יעמוד קיסר לבית הבסבורג (אוסטריה) אשר ינתק באופן מלא או חלקי את יחסיו עם שאר האזורים בשליטתו כגון הונגריה וגליציה. "גרמניה קטנה" Kleindeutschland שלא תכלול כלל אזורים בשליטה אוסטרית, ותקיף רק את מדינות גרמניה האחרות בהנהגה של שליט פרוסי לבית הוהנצולרן. "המתפרה האימפריאלית" בפרנקפורט; קריקטורה ממהפכות 21

22 בינתיים – מהפכה בדנמרק דנמרק מנסה לכבוש את שלזוויג והולשטיין – שתי נסיכויות שנוצרה מחלוקת סביב שאלת שייכותן לאיחוד העתידי. מצד אחד – הייתה הולשטיין חברה בבונד הגרמני של קונגרס וינה. מצד שני – היא נשלטה על ידי המלך הדני שלא היה עתיד להשתלב בגרמניה המאוחדת. שלזוויג שהייתה בלתי נפרדת מהולשטיין, לא הייתה אמנם חברה בבונד הגרמני, אולם חיו בתחומיה גרמנים שראו עצמם חלק מהאיחוד הגרמני. בראשית 1848 – דנמרק מנסה לכבוש ולספח אליה את שתי הנסיכויות. כתגובה – יוצאת פרוסיה למלחמה בדנמרק בתמיכת אוסטריה ומכשילה את הניסיון.

23 חיסול הדרגתי של המהפכות
קיץ 1848-קיץ 1849 חיסול הדרגתי של המהפכות

24 המהפכה בדעיכה מלחמתם של שליטי פרוסיה ואוסטריה בדנמרק, כביכול בשם רעיון האיחוד הגרמני העתידי, יצרה את הרושם של שיתוף פעולה בינם לבין המהפכנים. בפועל – היה המצב שונה לחלוטין. לקראת סוף 1848 החלו המשטרים הישנים במדינות גרמניה ואוסטריה לחסל את המהפכה באמצעות הצבא. המשטרים המלוכניים ברחבי גרמניה מתחילים להכתיב חוקות "מלמעלה". בסוף אוקטובר 1848 חוסלה בדם ואש המהפכה בוינה.

25 חיסול המהפכה בווינה אוקטובר 1848
כיכר יוזף II בווינה לאחר הפגזת הצבא באוקטובר 1848. חיסול המהפכה בווינה באוקטובר תחריט שחור לבן מעיתונות התקופה

26 צעד נואש אחרון של המהפכנים לאחד את גרמניה
רק בפרנקפורט המשיך הפרלמנט הכלל גרמני להתכנס ולעסוק במרץ בעיבודה הסופי של החוקה הגרמנית. באפריל 1849, בצעד נואש וחסר תקדים, פונה האסיפה בפרנקפורט למלך פרוסיה, פרידריך וילהלם הרביעי, בהצעה לקבל את כתר הקיסרות הגרמנית החדשה שתקום. כלומר, האסיפה בחרה באופציה של "גרמניה קטנה" בהנהגת פרוסיה וללא אוסטריה.

27 הכתר הגרמני מוצע למלך הפרוסי פרידריך-וילהלם הרביעי אפריל 1849
המלך דוחה את הכתר בטענה שהוא אינו מוכן לאחד את גרמניה בחסות המהפכה. על פי הגרסה המקובלת אמר פרידריך וילהלם "שאינו מוכן לקבל את הכתר מהאשפתות". "הכתר שהוצע לי על ידי האסיפה" כתב פרידריך וילהלם לארכי-דוכס של הסה "מטונף...כתר של זבל מצחין אשר נודף ממנו הבל המהפכה." המשלחת מטעם "הפרלמנט של פרנקורט" מציעה את הכתר. איור מהעיתון Illustrierte Zeitung 27

28 כשלון המהפכה מנקודה זו ואילך, הדרדר גם מצבה של האסיפה הלאומית בפרנקפורט. הצירים עזבו אותה אחד אחד. קבוצה קטנה שנותרה נדדה בראשית קיץ 1849 לשטוטגארט שבדרום גרמניה, אולם הצבא הפרוסי נשלח לשם וחיסל סופית את השריד האחרון שנותר מהאסיפה. המסקנה – "המשטר הישן" שנראה כה עלוב בתחילת המהפכה, לא היה כה חסר אונים. חוסר הלכידות בקרב המהפכנים הביא בסופו של דבר לכשלון המהפכה.

29 מעתה ואילך –"איחוד מלמעלה"
בשנים שלאחר המהפכה המשיך הניסיון ליצור מדינה גרמנית מאוחדת, אולם הניסיון עתה מגיע "מלמעלה" ולא "מלמטה". כלומר –האיחוד יונהג מעתה על ידי "המשטר הישן" –השמרנות הפרוסית. בנוסף, שאלת החירות נדחקת לשוליים. קרי, המדינה הגרמנית שתקום, לא תהיה מושתתת על ערכי הליברליזם והחירות.

30 המאבק על הבכורה בגרמניה 1849-1866

31 תכנית רדוביץ 1850 תכנית שהגה יוזף מריה פון רדוביץ (Radowitz), קאנצלר פרוסיה. התכנית: הסכם בין נסיכי ומלכי צפון גרמניה בדבר איחוד גרמני. התכנית הייתה עתידה להתפשט בהדרגה גם למדינות דרום גרמניה. התכנית התבססה על נכונותה החד-משמעית של פרוסיה להשתמש בכוח על מנת לבסס את האינטרסים שלה בתוך הזירה הגרמנית ולגבש את מנהיגותה. אוסטריה מכשילה את המהלך וכופה על פרוסיה חזרה לעקרונות "הבונד הגרמני" של 1815.

32 המהפכה התעשייתית השנייה
החל משנות ה-50 של המאה ה-19 פרוסיה עוברת תהליך של תיעוש מואץ (במיוחד באזורי חבל הרוהר). ברחבי גרמניה מוקמת רשת ענפה של מסילות ברזל. מוקמת לראשונה תעשייה כבדה. גרמניה מתחילה "להדביק" את הקצב של בריטניה מבחינת תהליך התיעוש שלה. הבורגנות הפרוסית נמצאת בתהליך של צמיחה כלכלית. פרוסיה עדיין עומדת בראש "איגוד המכס" והיא מאפשרת מדיניות של שוק חופשי ברחבי גרמניה.

33 המהפכה התעשייתית השנייה
התוצאה: גידול כלכלי נמרץ בכל צפון גרמניה. כתוצאה מהמדיניות הכלכלית של פרוסיה מתחזקים באופן ניכר החוגים הליברליים בגרמניה.

34 בניית רשת מסילות הברזל במרכז אירופה בשליש השני של המאה התשע עשרה
34

35 וילהלם הראשון הוֹהֶנְצוֹלֶרְן (Hohenzollern ) 1797-1888
בשנת 1858 עולה לשלטון בפרוסיה מלך חדש: וילהלם הראשון. מלך זה עשה רושם שהוא מגלה סימנים של הבנת המטרות השונות של החוגים הליברליים.

36 הלאומיות הגרמנית בסוף שנות החמישים
1859 – נוסד ה-"נציונל פראיין" (National Verein) – האיגוד הלאומי. גוף זה עסק בתעמולה לאומית-ליברלית. ממנו צמחה מאוחר יותר "מפלגת הקדמה" שתוביל את המאבק לאיחוד ולחירות.

37 לאומיות ללא חירות אולם, על אף הצמיחה הכלכלית, קשה היה לראות בפרוסיה מדינה מתאימה להנהיג תהליך שהיה עתיד להפוך את גרמניה למדינה ליברלית. ואכן – בסוף שנות ה-50 הצבא הפרוסי מקיים רפורמה מקיפה מבלי לזכות באישור הפרלמנט הפרוסי. הליברלים שמהווים כוח ניכר בפרלמנט מתנגדים נחרצות לרפורמה שתכליתה חיזוק "הצבא הישן" לעומת "המיליציה האזרחית", הארכת זמן השירות הסדיר והקמת צבא מילואים. יש לזכור שהצבא מורכב בעיקר משכבת היונקרים הפרוסית שהשאיפה לכינון מדינה שתתבסס על חירות הייתה ממנה והלאה.

38 לאומיות ללא חירות קיום הרפורמה בצבא ללא אישור הפרלמנט עוררה את כעסם של הליברלים ויצרה קרע בין הפרלמנט לבין המלוכה הפרוסית. ניסיונותיו של וילהלם הראשון לפזר את הפרלמנט מספר פעמים על מנת לשבור את התנגדותו עלו בתוהו. בכל פעם שכונס, שבו הליברלים מחוזקים יותר.

39 הפתרון למשבר הקונסטיטוציוני
מפקד הצבא הפרוסי מציע להכניס לתמונה אדם שאינו קשור לסכסוך, אדם שיהיה מקובל על המלך ומצד שני, לא ירגיז את הליברלים. האדם שנבחר הוא מי שכעשר שנים קודם לכן עמד בראש המתנגדים למהפכת 1848/9 – אוטו פון ביסמרק

40 "קנצלר הברזל" אוטו פון ביסמרק (Bismarck) ראש ממשלת פרוסיה 1862-1890
אציל פרוסי (יונקר) ממחוז פומרניה נמנה במהפכות על המחנה הריאקציוני ביותר בשמרנות הפרוסית. התנגד בתוקף בראשית שנות החמישים לאיחוד גרמניה תחת פרוסיה. סבר שהמדינה הפרוסית תאבד מכוחה ועצמאותה בגרמניה מאוחדת. ממלא תפקידים דיפלומטיים בפרנקפורט, פטרבורג ופריז. מגיע למסקנה שעימות בין פרוסיה ואוסטריה בלתי נמנע, ומאמץ את רעיון איחוד גרמניה. "גרמניה לא תאוחד על ידי נאומים, אלא בדם ובברזל." (1862)

41 צעדי ביסמרק לאיחוד גרמניה
בשלב ראשון ( ): שיתוף פעולה עם אוסטריה. כשבית המלוכה הדני מפר הסכמים קודמים שנגעו לשלזוויג והולשטיין, פרוסיה ואוסטריה יוצאות למלחמה ומספחות סופית את שתי הטריטוריות לבונד הגרמני. בשלב השני ( ): ביסמרק פונה נגד אוסטריה. כשנוצר סכסוך בין פרוסיה ואוסטריה בשאלת הארגון הפנימי של שלזוויג והולשטיין – ביסמרק יוצא באביב 1866 למאבק צבאי מכריע על הבכורה בגרמניה.

42 צעדי ביסמרק לאיחוד גרמניה
ב-3 ביולי 1866, בקרב המכריע בסדובה (הידועה גם בשם קניגראץ), הכריע הצבא הפרוסי את הצבא האוסטרי. לאחר המלחמה: פרוסיה חותמת על הסכם עם אוסטריה, לפיו האחרונה מוותרת על מעורבותה במה שמתרחש בגרמניה. אוסטריה שבאותה התקופה עסוקה בבעיות פנימיות בעקבות מרידות של מיעוטים אתניים ברחבי האימפריה שלה, מקבלת בברכה את ההיחלצות מ"הבוץ הגרמני". מעתה ואילך, יעבור ניהול ענייני גרמניה לידיה של פרוסיה.

43 צעדי ביסמרק לאיחוד גרמניה
בשלב השלישי: ביסמארק מקים פדרציה של כל המדינות הגרמניות מצפון לנהר המיין. גרמניה כעת מחולקת לשלושה חלקים: אוסטריה שיצאה מהתמונה, פרוסיה שסיפחה שטחים בצפון-גרמניה והקימה פדרציה חדשה, ואילו הצלע השלישית נקראה "גרמניה השלישית" והכוונה הייתה למדינות דרום-גרמניה (בוואריה, וירטנברג, באדן והסן), שטרם סופחו על ידי פרוסיה. מדינות הדרום עוינות את פרוסיה והן מצויות עימה בעיקר בקשרים כלכליים. ביסמרק מצידו נוקט בטקטיקה זהירה והוא אינו ממהר לספח את מדינות הדרום.

44 הפדרציה של מדינות צפון-גרמניה 1867

45 צעדי ביסמרק לאיחוד גרמניה
המתח בין פרוסיה לצרפת מחריף. בצרפת שולט הקיסר נפוליאון השלישי. הוא חש שלצרפת מגיע פיצוי על אי התערבותה במלחמה בין פרוסיה לאוסטריה. בנוסף, הכתר הספרדי נותר ללא יורש מאז שנת המלוכה הצרפתית מעוניינת לזכות בירושה ולהפוך בכך לשושלת כלל אירופית. כתוצאה מהתקררות היחסים בין פרוסיה וצרפת, מאיץ ביסמרק אף הוא במלך הפרוסי להתמודד על הזכייה בכתר הספרדי. העימות בין פרוסיה לצרפת הוא עתה בלתי נמנע.

46 מברק אמס (Ems) 13 יולי 1870 ביסמרק עורך גרסה מקוצרת של השיחה בין שגריר צרפת ומלך פרוסיה. מגרסה זו משתמע שהמלך הפרוסי דחה בתקיפות רבה את בקשתה של צרפת שנציג בית הוהנצולרן הפרוסי לא יישב לעולם על הכס הספרדי. צרפת רואה בדברים אלה עילה למלחמה ומכריזה מלחמה ב-19 ביולי 1870. 46

47 צעדי ביסמרק לאיחוד גרמניה
השלב הרביעי ( ): מלחמת פרוסיה-צרפת. הצבא הפרוסי חוצה את הגבול עם צרפת. בדרכו, הוא עובר במדינות הדרום הגרמניות וזוכה לסיוע ותמיכה מההמונים. מדינות דרום-גרמניה מגייסות את צבאותיהן ולוקחות חלק במאמץ המלחמתי נגד צרפת. הצבא הגרמני פלש לאזורי אלזאס ולורן שהיו בשליטה צרפתית. ב-2 בספטמבר 1870 נערך הקרב המפורסם בו נוחלת צרפת תבוסה קשה מול פרוסיה – קרב סדאן (Sedan).

48 איחוד גרמניה – 18 בינואר 1871 באולם המראות המפורסם של ורסאי, הכתיר המלך הבווארי את המלך הפרוסי כקיסר הרייך הגרמני החדש. הרייך נוצר מצירופן של מדינות דרום-גרמניה לפדרציה הצפון-גרמנית בראשותה של פרוסיה. ביסמרק איחד את גרמניה "בדם וברזל" (באמצעות מלחמות). בכך הובאה לידי ביטוי הלאומיות הגרמנית, אולם לא "מלמטה", כפועל יוצא של אקט המוני, אלא "מלמעלה" – על ידי השלטון הפרוסי השמרני.

49 הרייך הגרמני השני

50 המצגת נכתבה תוך התבססות על ספרה של פרופ' שולמית וולקוב, "מנפוליאון ועד ביסמרק, איחוד וחירות בגרמניה" (האוניברסיטה המשודרת, 1997). תודה מיוחדת לדר' איריס רחמימוב מהחוג להיסטוריה כללית, אוניברסיטת תל-אביב על סיועה הנדיב. תודה מיוחדת לורד אריאל-נהרי על העיצוב המוגמר של המצגת דורון בן-עמי, ינואר 2012


Herunterladen ppt "מצגת בנושא: הלאומיות הגרמנית במאה ה-19 מיועד לתלמידי כיתות י' (היסטוריה א') איסוף חומרים ועריכה: דורון בן-עמי תיכון כצנלסון, כפר-סבא."

Ähnliche Präsentationen


Google-Anzeigen