Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול...

Ähnliche Präsentationen


Präsentation zum Thema: "המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול..."—  Präsentation transkript:

1 המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול...
המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול... כנס הדרכה יום המדריך מירי דיין

2 ה"איך" וה"מי" משפיעים על ה"מה" כולם ביחד משפיעים על התוצאה
הנחת עבודה ה"איך" וה"מי" משפיעים על ה"מה" כולם ביחד משפיעים על התוצאה

3 מי הם בני דור ה-Y? דור ה-Y (באנגלית: Generation Y) הוא כינוי לבני הדור אשר נולדו מיד לאחר דור ה-X, מתחילת שנות ה- 80 ועד לתחילת שנות ה דור ה-Y הם ילדיהם של דור ה- baby boomers וצאצאיהם של האוכלוסייה המבוגרת יותר מקרב דור ה-X. . המונח דור ה-Y הפך לשגור בזכות דאגלס קופלנד בספרו Generation X: Tales for an Accelerated Culture אשר עסק בעיקר בדור ה-X.

4 המאפיינים של דור הy - מבחינה צרכנית ניתן לאפיין את בני דור ה-Y כבעלי מודעות גבוהה למותגים, וכמשקיעים בבילויים, בפנאי ובטיפוח. הם כוח צרכני לא מבוטל, הם מרוויחים משכורות נאות והם משפיעים על החלטות הקנייה של צרכנים מבוגרים רבים. בעלי מודעות חברתית ותרומה לקהילה.  מבחינה תעסוקתית ניתן לאפיין אותם כשאפתנים, מודעים לערכם בשוק העבודה ובעלי נטייה לניידות בין מקומות עבודה. צעירים אלו מאמינים שמקום העבודה "אומר" משהו עליהם כיחידים ולכן חשוב להם לעבוד בסביבת עבודה מאתגרת. דור ה-Y, במיוחד במערב, גדל לתוך ההאצה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים והאינטרנט והוא בעל ניגשות לכלים ואמצעי תקשורת מתקדמים

5 המאפיינים של דור הy - קוראים להם הדור הדיגיטלי או הדור עם האות הגדולה שלפניו - The C Generation - (C- content, תוכן), Generation M (M- media, תקשורת) או Generation I (I- information, מידע).. עובד דור ה-Y מבלה חלק ניכר מיום העבודה שלו במסנג'ר, ב-facebook וברשתות חברתיות נוספות. חשוב להם להחליף דעות וידע, ללמוד מסביבתם וללמד בחזרה. הנגישות הטכנולוגית, הגבוהה לאמצעי תקשורת מתקדמים הופכים את דור ה- Y לעובדי ידע קלאסיים. אוריינות המחשוב הגבוהה, צריכת תוכן כחלק מהרגלי העבודה, והשיתוף הטבוע בהם משפיעים על תהליכי ניהול הידע הארגוניים.

6 מאפיינים המשך... יש להם דרישות
דור ה-Y הוא דור שהגיע לנקודת הזינוק של הקריירה שלו מגובש יותר, מפונק יותר, מתוחכם יותר ועצמאי יותר מכל קודמיו. הוא יודע מה הוא שווה, יודע מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול, והוא אינו פוחד להגיד את זה בקול רם. הם אינם פוחדים ללכת ולחפש לעצמם מקום עבודה טוב יותר. הם יגיעו למקום העבודה החדש מלאי מרץ וחדוות יצירה. הם ירצו לתת מעצמם ולשפר ולשנות. אבל אם לא יהיה להם טוב - הם יקומו וילכו ברגע. חינכו אותם להאמין בעצמם, לאהוב את עצמם ולפרגן לעצמם. בנוסף, הם גדלו בבתים שלימדו אותם להיות עצמאים מגיל מוקדם - הן בחשיבה והן בתפקוד היומיומי. התוצאה היא דור זקוף-קומה שאינו פוחד משינוי ומרגיש שמגיע לו הטוב ביותר. מסיבה זו מרגישים הצעירים בטוחים לעזוב מקום בו לא טוב להם ולחפש את הדבר הטוב הבא. ואם פעם היה חשש בקרב עובדים, ששורות רבות מדי בגיליון קורות החיים יהיו סימן לחוסר רצינות, הרי שהיום המגמה היא הפוכה: ריבוי מקומות עבודה מראה על ניסיון מצטבר, תעוזה ושאפתנות.

7 מאפיינים המשך.... יש להם חיים
ילדי ה-Y שבגרו גדלו בבתים בהם הוריהם שילמו מחיר אישי כבד כדי להתקדם ולהצליח בעבודה. הם עבדו שעות ארוכות, ויתרו על זמן איכות עם המשפחה, על תחביבים, על פעילות גופנית. דור ה-Y רוצה לעבוד כדי להתפרנס וגם להתקדם, אבל בעיקר כדי להגשים את עצמו ולהשאיר חותם. הם מצפים שהעבודה תהווה עבורם סוג של הגשמה עצמית. הם לא ייקחו עבודה שמשלמת טוב אבל משעממת או מעצבנת אותם" הם מרגישים כי הם יכולים לשלב עבודה מעניינת וחיים אישיים מלאים מבלי שאחד יבוא על חשבון השני. דור ה-W, דור ה-Wellness - הדור שחושב שמגיע לו שיהיה לו טוב. הוא מתנהג כך לעצמו ומצפה מהסביבה לנהוג בו באורח דומה. בני ה-Y בטוחים כי אם יהיו מסופקים בחייהם האישיים, מקום העבודה שלהם רק ירוויח מכך. התחושה הזו נובעת לא רק מה"לקח" שלמדו הצעירים מהוריהם. היא נובעת גם מאורח חייהם שלהם כבני נוער. זהו בעצם דור ה-multi-tasking הראשון,  

8 מאפיינים המשך יש להם אג'נדה
בני דור ה-Y גדלו אל תוך הסתירה הגדולה של התפתחות טכנולוגית ובעיות קיימות גלובלית, אל תוך ההבנה המתגבשת כי לצד ההישגים האדירים יש גם משימות בוערות שדורשות טיפול מיידי. ובעיקר, חילחלה אליהם ההבנה שהאחריות לתיקון המצב אינה מוטלת רק על כתפי מדינות וממשלות אלא על כל אחד מאיתנו. בני ה-Y יודעים שהם מנהיגי המחר, שהם אחראים לדור ה-Z ולזה שיבוא אחריו. אבל כרגע, הם בעיקר הם רוצים שיהיה טוב להם ולילדים שלהם. אומרים עליהם שהם אינם מסוגלים לראות מעבר לקצה האף. שהם אגואיסטים ומרוכזים בעצמם. זה נכון חלקית. דור ה-Y רוצה שיהיה לו טוב, אבל הוא מבין שלשם כך עליו לקחת על עצמו משימות מורכבות לשיפור אמיתי של הסביבה הקרובה והרחוקה. הם יחפשו מקום עבודה שחרת על דגלו יותר מאשר רווח גדול במאזן השנתי. הם יימשכו אל גופים אשר תורמים תרומה מהותית לקהילה ולאיכות הסביבה, הן מבחינה כספית והן כערך ממשי. חשוב להם להרגיש שבזמן שהם עובדים למען עסק כלשהו, העסק עובד למענם ואיתם כדי לשפר את העולם.

9 בעשור הקרוב יצטרפו עוד ועוד בני Y למעגל העבודה והחיים בישראל ובעולם
בעשור הקרוב יצטרפו עוד ועוד בני Y למעגל העבודה והחיים בישראל ובעולם. הם יביאו איתם את האיי-פודים, כפכפי האצבע, אוזניות ה-bluetooth והאופניים. הם יביאו איתם דעות נחרצות, פיות גדולים וגבולות ברורים בין העבודה לחיים האישיים. הם יביאו איתם אג'נדה חברתית וסביבתית והם ישנו את פני עולם התעסוקה כפי שאנו מכירים אותו היום. איום או הזדמנות?

10 האתגרים המרכזיים למדריך של הלומדים מהדור הזה....
מקור הסמכות והידע לעומת מאמן ומתווך של למידה? שיתוף וקהילתיות בלמידה לעומת המדריך כמרכז והאחראי. אחריות על הלמידה המדריך או לומד מכוון עצמי? איך עושים Wellness של הלומד בלמידה? למידה ב multi tasking דור ה y – לא שינה את המחקר על למידת אנושית אבל הו א משפיע על התיווך שלה

11 המטרה של מדריך לחולל טרנספורמציה ביכולות ובביצוע של הלומד,תוך שינוי של תודעה,מודעות להוויה,ערכים ,נורמות,והקנייה של ידע חדש הבאים לידי ביטוי בתחושת מסוגלות ותפקוד אישי ומקצועי גבוהים.

12 טְרַנְסְפוֹרְמַצְיָה
שינוי צורה, התמרה, שינוי מבנה של רעיון או גוף פיזי. סידור מחודש ושיטתי של רכיבים מתוך תנועה

13 ניהול הטרנספורמציה: עקרונות מנחים
לב ומח: שינוי דרך רגש ושכל, למידת ערכים חדשים. ידיים: שינוי דרך עשייה והתנהגות, אימוץ דרכי פעולה מותאמות לערכי השינוי. פיתוח אישי והעצמת היכולות לנהל טרנספורמציה ברמה האישית, מתן כלים ותמיכה מקצועית חיזוק המסוגלות העצמית, מערכות ומבנה: תשתית ארגונית תומכת שינוי כל מה שקשור בסביבת העבודה וארגונה כולל הגדרות תפקידים– יעילות – לעשות אותו הדבר מהר וכלכלי יותר. אפקטיביות – לעשות את הדבר טוב יותר. טרנספורמציה – פרדיגמה חדשה, לעשות מה שלא היית מסוגל לעשות בעבר.

14 מהי פרדיגמה: מקור המילה מיוונית paradigm, שפירושה: תבנית / מתכונת, או מהמילה היוונית paradeiknunai, שפירושה: דוגמה / הדגמה. פירוש מרחיב מייחס לפרדיגמה הסבר הנחה או תפיסה. בהתאם לכך, הפרדיגמה אינה המציאות אלא הדרך בה אדם תופס, רואה, חווה, מפרש ומסביר את המציאות. השימוש המקובל הנוסף במילה "פרדיגמה" היא במובן של "ראיית העולם" (Weltanschauung). כך, לדוגמה, במדעי החברה, משתמשים במושג לתאר סידרה של התנסויות, אמונות וערכים, המשפיעים על הדרך בה היחיד תופס את המציאות ומגיב לתפיסה זו. כן משתמשים במילה על מנת לציין מבנה, סידרה או טיפוס המובדל במובהק מאחרים.

15 תודעה תודעה היא אחת מתכונות הנפש, ובדרך כלל מייחסים אליה תכונות כמו סובייקטיביות, הכרה-עצמית, כושר חישה והבנה, והאפשרות לקלוט את היחס בין הזהות האישית לסביבה. תודעה מוגדרת במרבית ספרי הלימוד בפסיכולוגיה, כמונח המציין מודעות לאני ולסביבה. זהו מאפיין קוגניטיבי המאפשר לנו להיות מודעים לגירויים מן הסביבה ולגירויים פנימיים כמו מחשבות, רגשות ותחושות פיזיות. אולם, הגדרה זו מזהה אספקט אחד בלבד של התודעה ומתעלמת מהעובדה שאנו מודעים גם כאשר אנו מנסים לפתור בעיה או בוחרים בכוונה צורת התמודדות מסוימת עם בעיה במקום צורה אחרת, כתגובה לנסיבות סביבתיות ומטרות אישיות. אנו מודעים לא רק כאשר אנו צופים על סביבתנו (הפנימית והחיצונית), אלא גם כאשר אנו מנסים לשלוט בעצמנו ובסביבתנו. שינוי במצב התודעה קיים כאשר ישנו שינוי מתבנית רגילה של תפקוד מנטאלי, למצב אשר נראה שונה לאדם אשר חווה את השינוי.

16 תורת ההוויה, תורת היש או אונטולוגיה (Ontology)
היא ענף של הפילוסופיה (וענף משנה של המטאפיזיקה) העוסק בהנחות היסוד הכלליות אודות דברים הקיימים בעולם ומאפייניהם. בעוד שתורת ההכרה עוסקת בהנחות היסוד אודות הידע עצמו, תורת ההוויה בוחנת את הנחות היסוד אודות מוּשאי הידע - הישויות הקיימות. השאלה המטרידה את הפילוסופיה היא האם ואיך ניתן לבסס ידע משלל הנתונים שאנו מקבלים מהעולם הסובב אותנו. הראשון שניסה להתמודד עם השאלה הזו היה פרמנידס שטבע את הביטוי הידוע "היש ישנו והאין איננו". בדיאלוג הקרוי על שמו, מתעמת אפלטון עם הקביעה הזו. הגדרה נוספת: אונטולוגיה היא הדרך בה אנו תופסים את העולם שסביבנו. שתי ההבחנות הנפוצות הן - האם "המציאות" היא מצב ממשי קיים שבו אנו חיים ואותו אנחנו חוקרים, או שמא היא למעשה הדרך המוגבלת שלנו כבני אדם לתפוס ולהגדיר את הקיום, והיא אינה העולם האמיתי. אחת מסוגיות הקיום מול המציאות היא הקוגיטו - קביעתו הנודעת של רנה דקארט "אני חושב, משמע אני קיים" .

17 אז מה צריך לעשות כדי לשמור על הלומד שילמד...
הוויה של מדריך המרחב איזון נכון בין תוכן לתהליך והקפדה על תהליך שינוי תודעה ללמד כיצד ללמוד תפיסה עצמית ותפיסת תפקיד ערכים ונורמות רלוונטיות לחיים ולעבודה אימון לפני הדרכה

18 המדריך והמרחב: המרחב הוא תודעתי,תפיסתי,פיסי ורוחני.
רואים אותו, חשים אותו. מעצבים אותו והוא מעצב את ההתנהגות שלנו. השתקפות מהדהדת.

19 מאפיינים של מרחב אפקטיבי ללמידה:
תפיסה עצמית מקצועית של המדריך – "אני מומחה". התלמידים שלי יכולים ומסוגלים ורוצים ללמוד, ולהיות מקצועיים. אני מנהל תהליך ויחסים בין אנשים ולא רק חומר. חשוב לי להיות משמעותי ולחולל טרנספורמציה במקצועיות של הלומדים שלי. הלומדים שלי,הבנתם,ידיעותיהם והאינטראקציה איתם וביניהם ,חשובים יותר מהחומר . המרחב והאקלים הם השתקפות של מי שאני כשאני מדריך. התלמידים שלי מופעים מולי כפי שאני נתפס בעיניהם. אני יכול ומשפיע על המרחב שאני יוצר באופן מודע. אני מעצב סביבת לימוד ושומר על כללי מסגרת מתאימים.

20 שונות בלמידה על-פי קרי, 1990 הגישות לעיבוד מידע (הגלד האמצעי) , העדפות למצבי הוראה-למידה (הגלד החיצוני) גלד פנימי: התבססות על המבנה הקוגניטיבי סכמות קוגניטיביות אמונות עמדות תפיסות מיומנויות רגשות

21 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
אנשים לומדים מה שהוא משמעותי עבורם באופן אישי..... למידה פעילה היא אפקטיבית יותר....

22 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
"מה" שנלמד וכיצד הוא נלמד מושפע מההנעה של הלומד. לכולם יש פוטנציאל למידה גדול יותר מזה שמכירים בו בדרך כלל...

23 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
תלמידים לומדים טוב יותר כשהמורים מפגינים בטחון בכושרים שלהם.... הלמידה היא התפתחותית.... אנשים שונים לומדים באופנים שונים.

24 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
ליצור הקשר חברתי בשיטות הלימוד. קהילת חקר. קהילה של פרקטיקה. לתת בזמן ידיעת תוצאות באופן מדויק ורלוונטי. להוקיר. לתחקר הצלחה. חלק גדול מהלמידה מתרחש באמצעות פעילות גומלין חברתית – מרבית הלמידה כרוכה ביחסים עם אנשים אחרים. אנשים זקוקים למשוב כדי ללמוד.

25 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
עלי לתת שיטות ועקרונות מארגנים וגישה למקורות ולא רק חומר. עלי לחלוק מטרות ,לתכנן יעדים ולסקור הישגים. עלי לאמן לחשיבה קדימה,תכנון להשגת יעדים ויישום של הנלמד. יש לעסוק בתשתיות מעבר לחומר – ללמוד כיצד ללמוד

26 העקרונות של למידה רבת עוצמה...... ומה עלי לעשות עם זה?!
בלי לחץ על הלומדים... עלי להאמין ביכולת של תלמידי. עלי לעודד סקרנות,התרגשות,צחוק והנאה. אקלים רגשי חיובי.


Herunterladen ppt "המדריך כמחולל למידה במרחב שמאפשר זאת כאן ועכשיו למרות הכול..."

Ähnliche Präsentationen


Google-Anzeigen