Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

World Film History II Germany Eastern Europe. Post-war film in Germany HANS BURGER: Die Todesmühlen (1945) WOLFGANG STAUDTE: Die Mörder sind unter uns.

Ähnliche Präsentationen


Präsentation zum Thema: "World Film History II Germany Eastern Europe. Post-war film in Germany HANS BURGER: Die Todesmühlen (1945) WOLFGANG STAUDTE: Die Mörder sind unter uns."—  Präsentation transkript:

1 World Film History II Germany Eastern Europe

2 Post-war film in Germany HANS BURGER: Die Todesmühlen (1945) WOLFGANG STAUDTE: Die Mörder sind unter uns (1946) R.A. STEMMLE: Berliner Ballade (1948) ALFRED WEIDENMANN: Canaris (1954) HELMUT KÄUTNER: In jenen Tagen (1947), Des Teufels General (1955), Ludwig II (1954) BERNHARDT WICKI: Die Brücke (1959)

3 Young German Cinema ALEXANDER KLUGE: Abschield von Gestern (1966), Die Artisten in der Zirkuskuppel: ratlos (1968) VOLKER SCHLÖNDORF: Der junge Tröless (1966) JEAN-MARIE STRAUB & DANIELLE HUILLET: Chronik der Anna Magdalena Bach (1968).

4 Germany in the 70s and 80s VOLKER SCHLÖNDORF: Der Fangschuss (1976), Die Blechtrommel (1980) MARGARETHA VON TROTTA: Die verlorene Ehre der Katarina Blum (1975), Die bleierne Zeit (1981), Rosa Luxemburg (1986). RAINER WERNER FASSIBINDER: Warnung vor einer heiligen Nutte, Der Händler der vier Jahreszeiten (1971), Die Ehe der Maria Braun, Die dritte Generation, In einem Jahre mit 13 Monen (1979), Berliner Alexanderplatz (1980), Lili Marlene, Lola (1981) WERNER HERZOG Land des Schweigens und der Dunkelheit (1971), Aguirre, der Zorn Gottes (1972), Jeden für sich und Gott gegen alle (1974), Herz aus Glas (1977), Fitzcaraldo (1982) WIM WENDERS: Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1971) Alice in der Städten (1974), Paris, Texas (1982), Der Himmel über Berlin (1987) HANS-JÜRGEN SYBERBERG: Ludwig, Requiem für einen jungfraulichen König (1972), Hitler - ein Film aus Deutschland(1977)

5 Eastern Europe after the II World War Rigorous control by socialist governments in line with Stalinist cultural policy toward the end of 1940s. Period of liberalization as a part of de- Stalinization in the latter half of 1950s New restrictions implemented after the Prague Spring in1968 Gradual liberalization in the 1980s The fall of Socialism in 1989

6 Evasive strategies (Hendrykowski) Historicism: national history as irreversible catastrophe sometimes treated allegorically or with irony and black humour Documentation: Fiction film as a tool for social diagnosis Literary affinities: Adaptations of classical and contemporary literal works Aesopic film language: Subtle use of metaphors, symbols, allusions, subtexts … Artistic values: Notion of authorial film as an art form with a mission

7 Poland after the war Production nationalized and organized under Film Polski Łódz Film School 1948 WANDA JAKUBOWASKA: Ostatni etap (1948) ALEXANDER FORD: Ulica Graniczna (1948) JERZY ZARZYCKI: Miasto nieujarzmione(1950) Reorganization of Film Polski in 1954 Polish School

8 New wave in Poland JERZY KAWALEROWICZ: Pociag (1959), Matka Joanna od aniołów (1961) ANDRZEJ MUNK: Eroica (1957), Pasażerka (1962) ANDRZEJ WAJDA: Pokolenie (1955), Kanal (1957), Popiół i diament (1958) Wszystko na sprzedaż (1968), Niewinni czarodzieje (1961) Człowiek z marmuru (1977), Bez znieczulenia (1978) ROMAN POLANSKI: Nóz w wodzie (1962) JERZY SKOLIMOWSKI: Rysopis (1964), Walkover (1965), Bariera (1966)

9 The third Polish cinema KRZYSZTOF ZANUSSI: Struktura krysztalu (1969), Barwy ochronne (1977) Rok spokójnego słonca (1984) KRZYSZTOF KIÉSLOWSKI: Amator (1979) Przypadek (1979) Decalog I-X (1989) RYSZARD BUGAJSKI: Przesłuchanie (1982) AGNIESZKA HOLLAND: Aktorzy prowincjonalni (1980), Bittere Ernte (1985), Europa, Europa (1991) WALERIAN BOROWCZYK: Goto, Ile damour (1967), Contes immoraux (1974), Dzieje grzechu (1975)

10 Czechoslovakia after the War GUSTAV MACHATÝ: Kreuzersonata (1926) Erotikon (1929), Ecstase (1932) Nationalization and reorganization of film industry in 1945 Film Faculty of the Academic Dramatic Arts (FAMU) - with facilities for puppet and animation film production A separate Slovak production system in 1947 JI Ř I TRNKA: Špalíček (1947), Sen noci svatojanské (1958)

11 Towards the Prague Spring ŠTEFAN UHER: Slnko v sieti (1962) VERA CHYTILOVA: Strop, Pytel blech (1962), Sedmikrásky (1966), Ovoce stromů rajských jíme (1967) MILOS FORMAN: Cerný Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965), Hoří, má panenko! (1967) JAROMIL JIREŠ: ert (1968) KACHYNA, KAREL: Ucho (1968) JASNY, VOJTECH: Všichni dobři rodáci (1968) JIRÍ MENZEL: Ostre sledované vlaky (1966)

12 Hungary After the war GÉZA RADVANY: Valahol Európában (1947) ZOLTÁN FABRI: Körhinta (1955) New Wave ANDRÁS KOVÁCS: Nehéz emberek (1964), Hideg napok (1966) MIKLOS JANCSÓ: Szegénylegények (1965), Csillagosok, katonák (1967), Csend és kiáltás (1968), Fényes szelek (1969), Még kér a nép (1972), Szerelmem, Elektra (1974)

13 Yugoslavia DUŠAN MAKAVEJEV: Čovek nije tica (1966), WR - Misterije organizma (1967) EMIR KUSTURICA: Otac na sluzbenom putu (1985), Dom za vesanje (1988), Underground (1995)

14 Soviet Union - Russia ELDAR RYAZANOV: Carnival Night (1956) GRIGORI KOZINTSEV: Hamlet (1964) ja King Lear (1972) SERGEI BONDARTSHUK: War and Piece ( ) MIHAIL KALATOZOV: Cranes are flying (1957) GEORGI DANELIYA: Walking the Streets of Moscow (1963) MARLEN KHUTSIYEV: July Rain (1966) KIRA MURATOVA: Brief encounters (1968),The Long Farewells (1971) ANDREI MIHALKOV-KONTSHALOVSKI: The First Teacher (1965), Asyas Happiness (1966) ALEXANDER ASKOLDOV: The Commissar (1967) ANDREI TARKOVSKI: Ivans Childhood (1959), Andrei Rubljov (1969), Solaris (1966), The Mirror (1974) Stalker (1979) VASILY SHUKSHIN: The Red Snowball Bush (1974) LARISSA SHEPITKO: The Ascent (1977) ELEM KLIMOV: Agony (1975), Go and See (1985)

15 Soviet Union - other states SERGEI PARADZANOV: Shadows of Forgotten Ancestors (1964), The Colour of Pomegranates (1969), The Legend of the Suram Fortress (1986) TENGIS ABULADZE: The Plea (1967), Repentence (1984) OTAR JOSELIAN: April (1961), The Falling Leaves (1968)


Herunterladen ppt "World Film History II Germany Eastern Europe. Post-war film in Germany HANS BURGER: Die Todesmühlen (1945) WOLFGANG STAUDTE: Die Mörder sind unter uns."

Ähnliche Präsentationen


Google-Anzeigen