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Bertolt Brecht, Die Maßnahme (1930/31) The Lehrstück.

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Präsentation zum Thema: "Bertolt Brecht, Die Maßnahme (1930/31) The Lehrstück."—  Präsentation transkript:

1 Bertolt Brecht, Die Maßnahme (1930/31) The Lehrstück

2 Cambridge Companion to Brecht (ed. Peter Thomson, Glendyr Saks, Cambridge, 2006 Articles on ‘Brecht’s Germany’, ‘Brecht’s Lives’, the Lehrstück, Mutter Courage, ‘Brecht and Film’, ‘Key Words in Brecht’s Theory and Practice’

3 Epic Theatre as epistemological machine From Greek episteme (knowledge, understanding) and logos (word): Theory of knowledge, Erkenntnistheorie Erkenntnis, erkennen

4 Lehrstücke Der Ozeanflug (also Der Lindberghflug, 1928) Das Badener Lehrstück vom Einverständnis (1929) Der Jasager/Der Neinsager (Schuloper, 1929/30) Die Maßnahme (1930/31) Parallel to: Dreigroschenoper (1928), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny ( ), Die heilige Johanna Der Schlachthöfe ( ), Radiotheorie Reiner Steinweg, Das Lehrstück, Tübingen, 1972 Reiner Steinweg (ed.) Brechts Modell der Lehrstücke, Frankfurt/M., 1976

5 Lehrstücke and plays attack both bourgeois aesthetics and entertainment/ culture industry In bourgeois aesthetics: the work of art must not have any direct (political) function but allude to (eternal) values – idea of education on a very abstract level (‘Literature is good for you’) Ideological value: ‘for the ruling class’: High ‘Culture’ as legitimator of status quo, mirror of ruling class In both: strict separation work/pleasure: work & productivity free from pleasure, pleasure free from productivity ‘Einbeutung’ – ‘Ausbeutung’ In entertainment/ culture industry: work must not have either a direct political function, nor must be intellectually challenging (‘elitism’): ideological value: stabiliser of social hierarchy, diversion for ‘masses’ & enabler of work by filling of free time. Culture as legitimator of apparent democratic state of present, mirror of ‘everyone’ In both: no admission of political purpose or intention (like in school), i.e. ideology

6 Notes to ‘Magahonny’ ‘Neuerungen’ (innovations) vs. ‘Erneuerungen’ (renovations) Transforming apparatus vs. delivering to it/saving it ‘Umfunktionierung’ of the apparatus Purpose: change of direction of ownership ‘getting hold’ of apparatus Theatre/Film industry (= business): ‘expropriates’ author (= worker) from ownership of product: ‘Der Unternehmer, hier wie überall, bekommt die Vorhand über den Arbeiter, der Besitzer der Produktionsmittel [theatre, film studio] wird eo ipso als produktiv angenommen’ (GSA, 15, 136) Under these conditions: all artistic products are commodities: ‘Kunst ist eine Ware – ohne Produktionsmittel nicht herzustellen’ (GSA, )

7 An sich aber ist die Einschränkung der freien Erfindung des einzelnen ein fortschrittlicher Prozeβ. Der einzelne wird mehr und mehr in groβe, die Welt verändernde Vorgänge einbezogen. […] Der Fehler ist nur, daβ die Produktionsmittel nicht den Produzierenden gehören, und daβ so die Arbeit Warencharakter bekommt und den allgemeinen Gesetzen einer Ware unterliegt.’ (GSA, 17, 1006)

8 Re-functioning & rethinking function of work Materialist aesthetics: Hanns Eisler, Erwin Piscator, John Heartfield, Walter Benjamin, George Grosz, Sergei Tretjakow, Vsevolod Meyerhold (i.e. work within the relations of production) Constitutive elements of material aesthetics: Unity of social revolution and material revolution: idea is that even before the decisive transformation of society there are important qualitative changes in artistic material which result in radical changes of artistic practice. Artist needs to be aware of them. Coming together of artistic producers and consumers is one of the main aspects of material aesthetics. Change in the reception of artworks. I.e. no longer empathy and identification (feeling and entertainment) but instruction and change – i.e. artwork no longer is separate from ‘life’ but becomes part of process of change

9 John Heartfield, George Grosz John Heartfield, Der Arbeiter im Zeichen des Hakenkreuzes Stützen der Gesellschaft, 1926

10 The Lehrstück Not a Thesenstück Not a ‘didactic play’ (Martin Esslin, Brecht: The man and his Work) ‘genuine utopian project’ (Roswitha Muelller in Cambridge Companion to Brecht)

11 Lehrstück vs. Schaustück ‘Das Lehrstück, gegeben durch einige Theorien musikalischer, dramatischer und politischer Art, die auf eine kollektive Kunstübung hinzielen, ist zur Selbstverständigung der Autoren und derjenigen, die sich dabei tätig beteiligen, gemacht, und nicht dazu, irgendwelchen Leuten ein Erlebnis zu sein.’ From the programme ‘Deutsche Kammermusik Baden-Baden 1929’, in: Reiner Steinweg (ed.), Brechts Modell der Lehrstücke. Zeugnisse, Diskussion, Erfahrungen, Frankfurt/M., 1976, p. 32

12 ‘Das Lehrstück lehrt dadurch, dass es gespielt wird, nicht darurch, dass es gesehen wird. […] Es liegt dem Lehrstück die Erwartung zugrunde, dass der Spielende durch die Durchführung bestimmter Handlungsweisen, Einnahme bestimmter Haltungen, Wiedergabe bestimmter Reden und so weiter, gesellschaftlich beeinflusst werden kann.’ Bertolt Brecht-Archiv, in: Steinweg (1976), p. 164

13 Reactions to Die Maßnahme by bourgeois (academic) critics Martin Esslin: sees in play ‘Prussian soldier’s training’ and ‘praise of self-sacrifice’ (‘prominent and influential misreading – Roswitha Muelller in Cambridge Companion to Brecht) Ruth Fischer: ‘summary of all terrorist aspects to a mirror image of the totalitarian party’ and ‘anticipation of Stalinist show-trials’ Willy Haas: ‘first play of Brecht’s which found complete approval of Stalinist party’ Equalisation of concept of discipline with obedience all quotes in: Peter Horn, ‘Die Wahrheit ist konkret. Bertolt Brechts Die Maßnahme und die Frage der Parteidisziplin’, in: Brecht Jahrbuch 1978, Frankfurt/M., 1978, 39-64, pp. 39/40.

14 Einverständnis Nikolaus Müller-Schöll: "Wichtig zu lernen vor allem ist Einverständnis“. Brecht zwischen Kafka und Carl Schmitt, MLN, 119/2004,

15 Reactions to Die Maßnahme from within Communist party Critical reception Focuses on killing of the comrade: Argument: Exclusion from party, not killing is ‘the communist way’. Play is correct where it focuses on teaching of revolutionary theory but incorrect regarding revolutionary practice (i.e. Brecht is ignorant of revolutionary practice of party)

16 Leninism in Die Maßnahme See Lenin’s essay ‘Der linke Radikalismus, die Kinderkrankheit im Kommunismus’: ‘Einen Kampf aufzunehmen, wenn die Situation offenbar für den Feind und nicht für uns günstig ist, ist ein Verbechen […].’ (cf. 6. Scene) Lenin: ‘dass man eine revolutionäre Taktik auf der revolutionären Stimmung allein nicht aufbauen kann. Die Taktik muss sich auf eine nüchterne, streng objective Einschätzung aller Klassenkräfte einens gegebenen Staates […] gründen.’ (Lenin, Werke, XXV, 249f).

17 Outdatedness of Brecht’s conception of ‘the party’ Trotzki: ‘first the party organisation replaces the party as a whole, then the central committee replaces the party organisation, and finally a single dictator replaces the central committee’ Quoted in Peter Horn, p. 50 Wir sind sie [=die Partei], Du und ich und ihr – wir alle (Die Maßnahme, p. 67)

18 What does the Lehrstück teach? Not content (doctrine/Lehre) Critical Haltung Learning not as ‘buying of knowledge’ but as ‘giving up’ (of ideas, illusions etc.) ‘What is fatal in Brecht is always the failure to learn.’ (Fredric Jameson, Brecht and Method)

19 Die Maßnahme: ‘ein Versuch, durch ein Lehrstück ein bestimmtes eingreifendes Verhalten einzuüben.’ qu. in Steinweg (1972), p. 36

20 In ihrer einfachsten Form ist Dialektik bei Brecht eine Methode, die Bestimmungen für die Möglichkeiten des Subjekts liefert, in die Entwicklung der gesellschaftlichen Wirklichkeit […] einzugreifen und sie zu verädern […].’ Dialektik ‘wird als Denktechnik zu einem Bestandteil der Technik […] Steinweg (1972), pp

21 The author as producer Shift from poiesis (i.e. creation, the work as organic unity, expression of individual creativity, genius) to techné (the work as made, assembled, produced, constructed – collectively made)

22 Concrete questions discussed in Die Maßnahme (content): Qu. of time for revolutionary action Qu. of inner-party democracy & discipline Qu. of relationship between particular demands and the final goal, spontaneous rebellion and organised revolution which occupies Brecht all his life Qu. of idealism (pity) vs strategy

23 ‘One of the questions asked after the performance of The Measures Taken reads: ‘Which of the pedagogical tendencies in The Measures Taken do you object to for political reasons?’ These opinions, according to Brecht, were used in rewriting the play. (Roswitha Mueller, p. 112)

24 Die Maßnahme as revolutionary theatrical form No audience No unity of character/s and actor/s ‘testing’ certain Aristotelian principles (sacrifice, pity, tragic individual) Principles of epic theatre

25 Ideology-critical content of Die Maßnahme Question of individuality vs. collective Question of empathy & immediate action vs. political strategy Question of teaching and learning & context in which teaching and learning takes place Critique of (bourgeois) idealism

26 Copying and critique of patterns of behaviour Verhaltensmuster (patterns) are not ‘learned’ (e.g. in a behaviourist way by reward/punishment, but artificially constructed for observation and copy Copies presuppose a thinking subject Copy refers to pre-bourgeois workshop (e.g. renaissance painters)

27 A different individuality No psychology or ‘inside’ Individual as amalgamation of unique character traits and contradictions of its epoch In Lehrstück: players not interested in creation of a ‘figure’ or ‘personality’, but patterns of actions and speech Lehrstück is not about extinguishing of individual or anonymisation of the personal, but situating individual on a different plane from bourgeois concept ‘Wodurch wird die Eigenheit des Einzelnen garantiert? Durch seine Zugehörigkeit zu einem Kollektiv’ (GSA 20, p. 62) – i.e. as part of a medium (i.e. social language) Letting in the contradictions = Einverständnis

28 Good collective vs. bad collective Model: Soviet Individual responsibility Discussion Model: criminal gang/army obedience Every member relies on other No responsibility for actions In case of failure (gang): losers dropped

29 ‘Das Lehrstück ist eine Anwendung der Dialektik zur Zerstörung von Ideologien’ (GSA 20. p. 157) ‘alles, was heute gedacht wird ist nur damit gut erscheint was alles gemacht wird. alles was heute gemacht wird, ist falsch. also ist alles was heute gedacht wird falsch.’ Bertolt Brecht-Archiv, in: Steinweg, p. 46.

30 Ihering: Was sollte ihren Wert [den der Klassiker] ausmachen? Brecht: Um diesen Wert festzustellen müssen wir ein geistiges Experiment machen. Wir stellen uns einfach vor, dass irgendein klassisches Werk, nehmen wir den Faust oder den Tell, von Knaben dargestellt wird, von einer Schulklasse. Meinen Sie nun, dass dies einen Wert für diese Knaben hätte? Würden die Gedanken, die sie aussprechen, eine Schulung für sie darstellen? Bertolt Brecht-Archiv, in: Steinweg, p. 49. ‘Im Lehren muss das Lernen enthalten bleiben’ Bertolt Brecht-Archiv, in: Steinweg, p. 53.

31 Brecht questions ‘usefulness’ and ‘use’ and function of culture. Insists on usefulness and reflects on conditions of production. In Brecht’s plays: open awareness of political nature and purpose; reflection on ideological purpose of education

32 The preliminary character of Brecht’s theatre No fixed playtext, no ‘work’ ‘Work’ as commodity & bourgeois fetish From 1928 all work published under title ‘Versuche’ Collective production vs. ‘great author’ image of bourgeoisie Plays not supposed to be ‘heritage’ or ‘tradition’ (or even ‘Culture’) Tension between radical preliminarity & critique of bourgeois concept of ‘Art’ and own desire for permanence ‘Die Produktion ist das Unvorhersehbare’ ‘Ich beobachte, dass ich anfange, ein Klassiker zu werden’ (Brecht, 1922!!)

33 Aporia in Die Maβnahme Aporia: unresolvable internal tension or contradiction Revolt against tradition needs tradition as referent Revolt against ‘art’ ends up invoking principles against which it revolts? 4 agitators playing ‘tragedy’ in front of Kontrollchor? (see ‘Mitgefühl’ of K, p. 81

34 The aporetic function of Brecht’s ‘work’ Bourgeois society only recognises the commodity character of ‘work’ (i.e. what lasts and can be sold, text, book, picture etc.), not its procedural character Brecht’s production creates ‘works’ – in bourgeois culture those plays fare best that are ‘works’ that can be put on a commodity stage Epic Theatre: tension between form and content?

35 Film and Montage Sergei Eisenstein ( ), Battleship Potemkin, 1925 Dziga Vertov ( ), Man with a Movie Camera, (1928) Walter Ruttmann, ), Berlin – Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang ( ), Dr Mabuse der Spieler (1922), Metropolis (1927)

36 Montage From French – assembly Editing pieces of film together to form a sequence For both Eisenstein and Brecht (and Benjamin): Montage principle is the adequate aesthetic principle of the age of industrialisation (in contrast to ‘creativity’ – genius = godlike, creates out of nothing) Montage aesthetics is in analogy to assembly line, i.e. pieces are assembled No individual ‘creator’ (‘Schöpfer’) but teamwork (Brecht and his co-workers), no ‘author’ but ‘producer’

37 ‘Montage breaks with the ‘normal’ (linear, natural) film narration at the formal level; whilst at the same time, at the level of content, the spectator sees the juxtaposition of different ideologies and realities.’ Gal Kirn, ‘Kuhle Wampe – Politics of Montage, De-Montage of Politics?’, Film-Philosophy 11/1, 2007, 33-48)

38 Relationship between theory and praxis In development from Leninism to Stalinism in course of mid-1920s to mid 1930s: relationship between theory and praxis petrifies: a dogmatic theory, watched over by a party elite faces a dogmatic praxis: Pure theory detects truth and pure praxis applies it Theory becomes the dogmatic narrative legitimation of party state. In Brecht: both theory of theatre and theatrical praxis in constant flux, informing one another. No primacy of theory over praxis or vice versa.


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