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What is coming to terms with the past? Lecture 3: The Holocaust.

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Präsentation zum Thema: "What is coming to terms with the past? Lecture 3: The Holocaust."—  Präsentation transkript:

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2 What is coming to terms with the past? Lecture 3: The Holocaust

3 Arendt, Eichmann in Jerusalem (1963) Weiss, Die Ermittlung (1965) Holocaust (tv drama screened in BRD 1979) Klüger, weiter leben (1992) Schlink, Der Vorleser (1995)

4 General reading Sander L. Gilman and Jack Zipes, Yale Companion to Jewish Writing and Thought in German Culture (New Haven: Yale UP, 1997). Aleida Assmann, Der lange Schatten der Vergangenheit: Erinnerungskultur und Geschichtspolitik (Munich: Beck, 2006).

5 2 models Forgetting during the 1950s v. remembering from 1960s onwards Ongoing process with its different stages of relating to the past

6 Some historical background for the remembering model 1958 Ulmer "Einsatzgruppenprozeß" "Zentrale Stelle zur Aufklärung nationalsozialistischer Gewaltverbrechen" established in Ludwigsburg 1959/60 Antisemtic graffiti on Jewish graves 1960: May 11 Israeli Secret Service kidnaps ex- SS- Obersturmbannführer Adolf Eichmann 1961 Eichmann trial in Jerusalem –Ich hatte das Unglück, in diese Greuel verwickelt zu werden. Aber diese Untaten geschahen nicht mit meinem Willen. Mein Wille war nicht, Menschen umzubringen. Der Massenmord ist allein die Schuld der politischen Führer. […] Ich betone auch jetzt wieder, meine Schuld ist mein Gehorsam, mein Unterwerfung unter Dienstpflicht und Kriegsdienstverpflicthung und Fahnen- und Diensteid; dazu galt ab Kriegsbeginn das Kriegsgesetz. [Bernd Nellessen, Der Prozeß von Jerusalem. Ein Dokument (Düsseldorf/Vienna: Econ, 1964), p. 304.] 1963 Adenauer stands down aged /65 Frankfurt Auschwitz trial 1965 Verjährungsdebatte (statute of limitation for murder finally abolished 1979) –Source:

7 Counter history The case of Schwarzwaldmädel (dir. Hans Deppe, 1950) Most successful movie of 1950, 14 million tickets sold In 1950, the most popular German production since 1945

8 Memories of the Holocaust in the reception of Schwarzwaldmädel Eine der letzten Aufnahmen von Leon Jessel, dem Komponisten des Schwarzwaldmädel. Er war einer der gütigsten Menschen. Aber seine Nase mißfiel den Nazis. Er wurde bei den ersten grausamen Judenverfolgungen nach 1933 erfaßt, kam in die Keller des Polizeipräsidiums in der Dirckenstraße, wo er tage- und nächtelang stehen mußte. Seine angegriffene Gesundheit und seelische Depressionen ließen ihn zusammenbrechen –Caption for photo of Jessel accompanying interview with his widow in Abschnitt 11. Oktober 1950 Das Libretto August Neidhardts erscheint uns heute wenig ergiebig aber das Beste an der Operette, die man denke! von verboten gewesene Musik, von Frank Fox bearbeitet, ist erhalten geblieben –Der neue Film, 25. Februar 1951

9 What would count as remembering? The assumption that proper remembrance will entail aesthetic austerity e.g. Adornos famous dictum

10 No poetry after Auschwitz Noch das äußerste Bewußtsein vom Verhängnis droht zum Geschwätz zu entarten. Kulturkritik findet sich der letzten Stufe der Dialektik von Kultur und Barbarei gegenüber: nach Auschwitz ein Gedicht zu schreiben, ist barbarisch, und das frißt auch die Erkenntnis an, die ausspricht, warum es unmöglich ward, heute Gedichte zu schreiben. –Theodor W. Adorno, Kulturkritik und Gesellschaft Written Originally published in Soziologische Forschung in unserer Zeit, Reprinted in Petra Kiedaisch, ed. Lyrik nach Auschwitz: Adorno und die Dichter (Stuttgart: Reclam, 1995), pp , p. 49.

11 Qualifying the argument Alle Kultur nach Auschwitz, samt der dringlichen Kritik daran, ist Müll. Das perennierende Leiden has soviel Recht auf Ausdruck wie der Gemartete zu brüllen; darum mag falsch gewesen sein, nach Auschwitz ließe kein Gedicht mehr sich schreiben. Nicht falsch aber ist die minder kulturelle Frage, ob nach Auschwitz noch sich leben lasse, ob vollends es dürfe, wer zufällig entrann und rechtens hätte umgebracht werden müssen. Sein Weiterleben bedarf schon der Kälte, des Grundprinzips der bürgerlichen Subjektivität, ohne das Auschwitz nicht möglich gewesen wäre: drastische Schuld des Verschonten. –Theodor W. Adorno, Meditationen zur Metaphysik Originally published in Negative Dialektik, Reprinted in Petra Kiedaisch, ed. Lyrik nach Auschwitz: Adorno und die Dichter (Stuttgart: Reclam, 1995), pp , here: p. 62, p. 57.

12 Aesthetic restraint Peter Weiss, Die Ermittlung: Oratorium in 11 Gesänge. Simultaneous premiere on 14 stages in BRD/DDR and in London at the RSC 19/10/1965 –Cf also Weisss essay on Auschwitz, Meine Ortschaft (1964), reprinted in Peter Weiss, Rapporte (Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1968).

13 Moral conscience of the nation Es ist die Eigenheit der Ermittlung da sie ihren Gegenstand auf vielfältige Weise dem Zuschauer mitteilt, daß die hauptsächliche Erörterung im Publikum stattfindet. Von ihrer Notwendigkeit her bestimmt sich so ihre Funktion für die Nation, für die Gesellschaft, deren moralisches Gewissen das Theater in diesem Fall ist. –Erwin Piscator [director of one of the premieres of Die Ermittlung] Das «politische Theater» und weitere Schriften von 1915 bis 1966 (Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt, 1986), p. 359.

14 Did it work? Important public spectacle - but are public statements the most important medium of coming to terms with the past? Welzer et al. notice disjunction between public culture of recollection and private account of the past

15 Public commemorating v. private memory Commenting on a survey conducted June 2002: Der Befund, dass zwei Drittel aller repräsentativ Befragten das Leid der eigenen Angehörigen im Krieg betonen, unterstreicht unseren Befund, dass in der Bundesrepublik die offizielle Gedenkkultur und das private Erinnern extrem unterschiedlich ausfallen. Wer auch immer schuld am Holocaust war, wer auch immer die Verbrechen im Vernichtungskrieg, im Zwangsarbeitssystem und in den Lagern begangen hat eines scheint für fast alle Bundesbürgerinnen und Bundesbürger klar: Opa war kein Nazi! –Harald Welzer et al. Opa war kein Nazi: Nationalsozialismus und Holocaust im Familiengedächtnis (Frankfurt a. M.: Fischer, 2002), p. 248.

16 Acknowledging the split without judging? Something more is going on than the public spectacles suggest. But can the other responses be seen as part of the process rather than a symptom of its failure? Alternative model when looking e.g. Holocaust. Both public and private reactions

17 Holocaust the tv series Anton Kaes, 1979 The American television series Holocaust is shown in West Germany pp in Yale Companion to Jewish Writing and Thought in German Culture (1997). Andreas Huyssen, The Politics of Identification: Holocaust and West German Drama, After the Great Divide: Modernism, Mass Culture and Postmodernism (Basingstoke: Macmillan, 1986), pp

18 Clip 1: Family coincidences Rudi Weiss and Helena on the run and eating bread in a shop in Kiev; recognizing brother of sister in law Inge who has been posted to SS Einsatzgruppe on Eastern front because he fell asleep at his post. Rudi and Helena will also soon see Eric Dorf, the SS master mind of the Final Solution, whose wife had been treated in 1930s by Dr Weiss, Rudis father…

19 Representing history through relationships In e.g. the shootings in the quarry the linked family relations between Rudi/Dorf more important for making sense of the atrocity than spatial relationships => A certain abstraction in Holocaust, too. Not: showing what cant be shown, (cf. also no blood) but establishing an emotional relationship with what isnt directly shown

20 Identification with the Weiss family Like numerous standard television programs, Holocaust thrived on the audiences emotional identification with the individual members of a family. It is actually this identification with a family which facilitated identification with them as Jews. This identification with a Jewish family is further enhanced by the fact that the Weisses are assimilated Jews who totally identify with German culture. But audience identification was not only triggered by narrative strategies internal to the series. Identification with the Weiss family was further enhanced by the medium and its reception context which is substantially different from that of the theater. TV watching is after all a family affair and takes place in the private sphere of the home rather than in a public space such as the theater. The semantic structure of the story is made more powerful in the context of reception. –The Politics of Identification, p. 113.

21 How uniform was the reception of Holocaust? Its aesthetic structure, deliberately organized to meet a large variety of expectations (and thus to be commercially successful), allows, not surprisingly, a large variety of reactions. –Anton Kaes, From Hitler to Heimat: The Return of History as Film (Cambridge, Mass: Harvard UP, 1989), p. 34.

22 A revised view Ruth Klügers autobiography weiter leben (1992) challenging the austerity/silencing, and documenting the different stages Klügers text both an example, and offering a method

23 Stages of remembrance Wir waren alle beteiligt an der Verdrängung der Vergangenheit, die früheren Häftlinge freilich weniger als die Freigegebenen, und die früheren Täter am meisten. Uns allen war der Boden unter den Füßen zu heiß, und fast alle haben wir uns auf Neues verlegt, die Altbauten abgerissen und oft nichts Besseres an ihre Stelle gesetzt. (Das Bild ist mehr als Metapher: Die alten Gebäude waren erinnerungsträchtig.) Vielleicht ist es eilfertig, pauschal zu urteilen, das sei nur falsch und feig gewesen. Vielleicht war die Verdrängung der erste Schritt zur Bewältigung. –weiter leben, p. 215

24 Conclusions Beyond the forgetting v. remembering model to different stages of coming to terms with the past The suggestion of different stages also allows for an aesthetic pluralism different tools for coming to terms with the past at different moments. Holocaust in some contexts may be more appropriate than Die Ermittlung Appropriate for what? Not an abstract recollection but a process of psychological development suggesting the necessity of emotional engagement


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