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WS2 | Arbeitsgruppe Psychosomatik in der Allgemeinmedizin 20.9.2012 Iris Boehmer / Berlin Ärztin in Weiterbildung zur FÄ für Allgemeinmedizin Wie ist Curriculum.

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1 WS2 | Arbeitsgruppe Psychosomatik in der Allgemeinmedizin Iris Boehmer / Berlin Ärztin in Weiterbildung zur FÄ für Allgemeinmedizin Wie ist Curriculum der allgemeinmedizischen Weiterbildung aus der Sicht der Beziehungsorientierung zu bewerten?

2 Fachdefinition Allgemeinmedizin (DEGAM) Beschluss der Jahreshauptversammlung vom Nach Curriculum Allgemeinmedizin, 7 Arbeitsgrundlagen

3 Kompetenzen der Beziehungsorientierung in der Allgemeinmedizin Kernkompetenzen der Beziehungsorientierung Kommunikationsfähigkeit – verbal und non-verbal Emotionale und soziale Kompetenz und Empathie Selbstbeobachtende Haltung und Fähigkeit zur Selbstreflexion Reflexion der Arzt-Patient-Beziehung und interpersoneller Prozesse Professionell ausgebildete Beziehungsfähigkeit

4 Doctor-patient communication: the Toronto consensus statement M. Stewart, et al. BMJ 1991 BMJ 1991;303:1385. BMJ 1991;303:1386. BMJ 1991;303: Doctor-patient communication: the Toronto consensus statement M. Stewart, et al., BMJ 1991;303:

5 Logbuch Allgemeinmedizin Dokumentation der Weiterbildung gemäß (Muster-)Weiterbildungsordnung (MWBO)

6 Kompetenzbasiertes Portfolio und Curriculum Allgemeinmedizin Praxistestversion 2012 Curriculum Allgemeinmedizin, 2

7 Das CanMEDS physician competency framework 1996 / 2005 The framework is based on the seven roles that all physicians need to have, to be better doctors: Medical Expert, Communicator, Collaborator, Manager, Health Advocate, Scholar, and Professional.

8 Medical Expert As Medical Experts, physicians integrate all of the CanMEDS Roles, applying medical knowledge, clinical skills, and professional attitudes in their provision of patient-centered care. Medical Expert is the central physician Role in the CanMEDS framework. Das CanMEDS physician competency framework 2005 CanMEDS 2005 framework

9 Kompetenzbasiertes Portfolio und Curriculum AllgemeinmedizinCanMEDS 2005 framework Das CanMEDS physician competency framework 2005 – und seine Adaption im Curriculum Allgemeinmedizin

10 Kompetenzbasiertes Portfolio und Curriculum Allgemeinmedizin Praxistestversion 2012 Zu diesem Curriculum Curriculum Allgemeinmedizin, xxx

11 Kompetenzbasiertes Portfolio und Curriculum Allgemeinmedizin Praxistestversion 2012 Curriculum Allgemeinmedizin, 21 II: Kompetenzen nach den CanMEDs Rollen

12 CanMEDS - Family Medicine Working Group on Curriculum Review October 2009 CanMEDS – Family Medicine, 2009, 4.

13 CanMEDS - Family Medicine Working Group on Curriculum Review October 2009 Family Physicians are committed to the person first rather than to a particular body of knowledge, group of diseases or interventions. As such their clinical skills include the need to understand the patients perspective and experience of illness opening up the need to attach importance to subjective aspects of medicine. Family physicians are engaged with their patients emotions, and may become an important part of the patients network of relationships. The discipline is necessarily self-reflective. CanMEDS – Family Medicine, 2009, 3.

14 The Danish College of General Practitioners Specialist training in general practice: statement of aims 2009 Specialist training in general practice: statement of aims 2009, 15

15 Professionelle Beziehungsfähigkeit ist Kernkompetenz allgemeinmedizinischer Expertise.

16 CanMEDS framework 2005: - Frank, JR., Jabbour, M., et al. Eds. Report of the CanMEDS Phase IV Working Groups. Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. March, CanMEDS – Family Medicine 2009: Feb2011Aug30.pdf DSAM - Specialist training in general practice 2009: DEGAM u.a. - Kompetenzbasiertes Portfolio und Curriculum Allgemeinmedizin 2012: allgemeinmedizin.de/public/curriculum.shtml Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit! WS2 | Arbeitsgruppe Psychosomatik in der Allgemeinmedizin Iris Boehmer


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