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Manfred Schneider Was bleibt? Die Moderne und die Reste 8. Vorlesung 05.12.2011 Fluxus-Bewegung Joseph Beuys Daniel Spoerri Dieter Roth John Cage.

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1 Manfred Schneider Was bleibt? Die Moderne und die Reste 8. Vorlesung Fluxus-Bewegung Joseph Beuys Daniel Spoerri Dieter Roth John Cage

2 Joseph Beuys: Fluxus-Manifest 1963

3 Joseph Beuys: 1974/77 Minneapolis- Fragmente: 6 Lithografien auf Rives-Bütten, gestempelt, Bleistiftlinie, handschriftliche Zusätze

4 Joseph Beuys: Eurasia Siberian Symphony 1963

5 Joseph Beuys: Eurasia Siberian Symphony 1963 Museum of Modern Art, New York

6 Daniel Spoerri: Topographie des Zufalls (1964) In meinem (E.W. 1) Zimmer Nr. 13, 4. Stock, Hotel Carcassonne, 24, Rue Mouffetard, Paris 5, steht rechts neben der Tür zwischen Gaskocher und Ausguß, ein Tisch, den V ERA einmal blau angestrichen hat, um mich zu überraschen. Hier in diesem Buch will ich versuchen festzuzhalten, was die Gegenstände mir sagen, die ich heute, 17. Oktober 1961, um 15 Uhr 45, auf der einen Hälfte des Tisches finde [ich hätte daraus ein Fallenbild (D.S. 1 + Anh. II) machen können], und die allerlei Erinnerungen und Assoziationen hervorrufen. S HERLOCK H OLMES mag ähnlich vorgegangen sein, wenn er anhand eines einzigen Gegenstandes die Umstände eines Verbrechens (An. III) aufzudecken versuchte, oder jene Archäologen in Pompeji – dem berühmtesten Fallenobjekt der Geschichte – eine ganze Epoche rekonstruieren könnten. (…) Auf einem Faltblatt im Innern dieses Buches findet man eine Planzeichnung, deren umregelmäßiger Umriß der Form des blauen Tisches entspricht (D.R. 2.). (…) Die Zeichnung ist die genaue Topographie der von Zufall und Unordnung bestimmten Tischlandschaft und zeigt die nummerierten Grundrisse aller besprochenen Gegenstände. Das Spiel, das ich nun vorschlage, besteht darin, sich auf dieser Karte einen Gegenstand auszusuchen und dann die Beschreibung dieses Gegenstandes unter der entsprechenden Nummer im Textteil nachzuschlagen.“

7 Daniel Spoerri: Topographie des Zufalls

8 Daniel Spoerri: Topographie des Zufalls, 1968

9 Armand: Poubelle des Halles (1962)

10 Daniel Spoerri: Fallenbild

11 Daniel Spoerri: Kichka's Breakfast I Wood chair hung on wall with board across seat, coffee-pot, tumbler, china, egg cups, eggshells, cigarette butts, spoons, tin cans (Museum of Modern Art)

12 Piero Manzoni: Merda d’artista / Artist’s Shit (1961)

13 Dieter Roth: Gewürzkübel (1993) (Schimmelmuseum, Hamburg)

14 Dieter Roth, Schokoladenlöwenturm (1993) Schimmelmuseum, Hamburg

15 Dieter Roth: Selbstturm (1993) Schimmelmuseum, Hamburg

16 Abriss des Hamburger Schimmelmuseums im Jahre 2004

17 Dieter Roth: Literaturwurst (1961)

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19 Dieter Roth: Ein Raucher, das Gerümpel, und der Verbraucher – zuhause, im Urin,

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22 G edaehte mans ze guote niht, von dem der werlde guot geschiht, sô waere ez allez alse niht, swaz guotes in der werlde geschiht. D er guote man swaz der in guot und niwan der werlt ze guote tuot, swer daz iht anders wan in guot vernemen wil, der missetuot. I ch hoere es velschen harte vil, daz man doch gerne haben wil: dâ ist des lützelen ze vil, dâ wil man, des man niene wil. E z zimet dem man ze lobene wol, des er iedoch bedürfen sol, und lâze ez ime gevallen wol, die wîle ez ime gevallen sol. T iure unde wert ist mir der man, der guot und übel betrahten kan, der mich und iegelîchen man nâch sînem werde erkennen kan. E re unde lop diu schepfent list, dâ list ze lobe geschaffen ist: swâ er mit lobe geblüemet ist, dâ blüejet aller slahte list. R ehte als daz dinc z' unruoche gât, daz lobes noch êre niene hât, als liebet daz, daz êre hât und sînes lobes niht irre gât. I r ist sô vil, die des nu pflegent, daz si daz guote z' übele wegent, daz übel wider ze guote wegent: die pflegent niht, si widerpflegent C unst unde nâhe sehender sin swie wol diu schînen under in, geherberget nît zuo z' in, er leschet kunst unde sin. H ei tugent, wie smal sint dîne stege, wie kumberlîch sint dîne wege! Gottfried von Straßburg: Tristan Prolog Beispiel für ein Akrostichon

23 riverrun, past Eve and Adam‘s, from swerve of shore to bend of bay, brings us by a commodius vicus of recirculation back to Howth Castle and Environs. Sir Tristram, violer d'amores, fr'over the short sea, had passen- core rearrived from North Armorica on this side the scraggy isthmus of Europe Minor to wielderfight his penisolate war: nor had topsawyer's rocks by the stream Oconee exaggerated themselse to Laurens County's gorgios while they went doublin their mumper all the time: nor avoice from afire bellowsed mishe mishe to tauftauf thuartpeatrick: not yet, though venissoon after, had a kidscad buttended a bland old isaac: not yet, though all's fair in vanessy, were sosie sesthers wroth with twone nathandjoe. Rot a peck of pa's malt had Jhem or Shen brewed by arclight and rory end to the regginbrow was to be seen ringsome on the aquaface. The fall (bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonner- ronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthur- nuk!) of a once wallstrait oldparr is retaled early in bed and later on life down through all christian minstrelsy. The great fall of the offwall entailed at such short notice the pftjschute of Finnegan, erse solid man, that the humptyhillhead of humself prumptly sends an unquiring one well to the west in quest of his tumptytumtoes: and their upturnpikepointandplace is at the knock out in the park where oranges have been laid to rust upon the green since dev- linsfirst loved livvy. James Joyce: Finnegans Wake, Boo I. chpt. 1 John Cage: Writing for the Second Time through Finnegans Wake

24 James Joyce: Finnegans Wake, Book I. chpt. 1 What clashes here of wills gen wonts, oystrygods gaggin fishy- gods! Brékkek Kékkek Kékkek Kékkek! Kóax Kóax Kóax! Ualu Ualu Ualu! Quaouauh! Where the Baddelaries partisans are still out to mathmaster Malachus Micgranes and the Verdons cata- pelting the camibalistics out of the Whoyteboyce of Hoodie Head. Assiegates and boomeringstroms. Sod's brood, be me fear! Sanglorians, save! Arms apeal with larms, appalling. Killykill- killy: a toll, a toll. What chance cuddleys, what cashels aired and ventilated! What bidimetoloves sinduced by what tegotetab- solvers! What true feeling for their's hayair with what strawng voice of false jiccup ! O here here how hoth sprowled met the duskt the father of fornicationists but, (O my shining stars and body!) how hath fanespanned most high heaven the skysign of soft advertisement! But was iz? Iseut? Ere were sewers? The oaks of ald now they lie in peat yet elms leap where askes lay. Phall if you but will, rise you must: and none so soon either shall the pharce for the nunce come to a setdown secular phoenish. Bygmester Finnegan, of the Stuttering Hand, freemen's mau- rer, lived in the broadest way immarginable in his rushlit toofar- back for messuages before joshuan judges had given us numbers or Helviticus committed deuteronomy (one yeastyday he sternely struxk his tete in a tub for to watsch the future of his fates but ere he swiftly stook it out again, by the might of moses, the very wat- er was eviparated and all the guenneses had met their exodus so that ought to show you what a pentschanjeuchy chap he was!) and during mighty odd years this man of hod, cement and edi- fices in Toper's Thorp piled buildung supra buildung pon the banks for the livers by the Soangso. He addle liddle phifie Annie ugged the little craythur. Wither hayre in honds tuck up your part inher. Oftwhile balbulous, mithre ahead, with goodly trowel in grasp and ivoroiled overalls which he habitacularly fondseed, like Haroun Childeric Eggeberth he would caligulate by multiplicab- les the alltitude and malltitude until he seesaw by neatlight of the liquor wheretwin 'twas born, his roundhead staple of other days to rise in undress maisonry upstanded (joygrantit!), a waalworth of a skyerscape of most eyeful hoyth entowerly, erigenating from John Cage: Writing for the Second Time through Finnegans Wake

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