Präsentation herunterladen
Die Präsentation wird geladen. Bitte warten
Veröffentlicht von:Sofia Woltmann Geändert vor über 9 Jahren
1
SS 2014 PD Mag.Dr. Claus Tieber Passages to Bollywood Eine Geschichte des Hindi-Films
2
bollypassages.wordpress.com PD Mag.Dr. Claus Tieber
3
Semesterplan PD Mag.Dr. Claus Tieber 13.3.: Einführung, vor 1947 20.3.: Schauplätze, Charaktere, Narration und Produktionsweise 27.3.: Golden Age, Mother India 3.4.: 70er Jahre und Bachchan, Deewar 10.4.: Prüfung WS 13/14, VO entfällt 8.5.: 90er, NRIs, neue Mittelschichten, DDLG 15.5.: Moslems im Hindifilm, Bombay 22.5.: Diasporafilme, Bahji on the Beach, 5.6.: Bollywood im 21. Jh. 12.6.: Musik und ihre Funktionen 26.6. 1. Prüfungstermin
4
Inhalte PD Mag.Dr. Claus Tieber Indische Filmgeschichte seit 1947 Fokus auf 50er, 70er, und 90er Jahre Historischer und politischer Background Filmwissenschaftliche Ansätze (Autorentheorie, Star Studies, Narratologie)
5
Methoden PD Mag.Dr. Claus Tieber Vortrag
6
Ziele PD Mag.Dr. Claus Tieber Überblickswissen über die Geschichte des Hindi-Films seit 47 Einsicht in filmwissenschaftliche Theorien Überblick über Geschichte und Politik Indiens seit 47 Fähigkeit Faktenwissen mit theoretischen Ansätzen zu verbinden und so zu eigenen Interpretation zu gelangen
7
Abschluss PD Mag.Dr. Claus Tieber Schriftliche Prüfung: 1. Termin: 26.6. 2014 2. Anfang Oktober (Ort und Termin wird bekanntgegeben) Anmeldung online und verpflichtend
8
Bollywood PD Mag.Dr. Claus Tieber 1976 H.R. Keating Eine der größten Filmindustrien der Welt Jährlich rund 800 Filme in 16 Sprachen Hindi-Film: jährlich ca. 150 Filme = 20 % Aber 50% aller Einnahmen
9
Frühes Kino in Indien PD Mag.Dr. Claus Tieber 1896: Watson‘s Hotel, Bombay: erste öffentliche Filmvorführung Hiralal Sen
10
Harishchandra Sakharam Bhatavdekar PD Mag.Dr. Claus Tieber
11
D.G. Phalke PD Mag.Dr. Claus Tieber
12
Raja Harishchandra (1913) PD Mag.Dr. Claus Tieber
13
Genres PD Mag.Dr. Claus Tieber Mythological Historical Stunt Social Devotional http://www.bender- verlag.de/lexikon/lexikon.php?begriff=Indien%3A+Genres+ des+indischen+Kinos
14
Fearless Nadia PD Mag.Dr. Claus Tieber
15
Alam Ara (1931) PD Mag.Dr. Claus Tieber
16
Studios PD Mag.Dr. Claus Tieber Bombay Talkies New Theatres Prabhat Film Company
17
Bombay Talkies PD Mag.Dr. Claus Tieber 1934 – 1954 Himansu Rai Franz Osten Achhut Kanya (1936) Kangan (1939) Kismet (1943)
18
New Theatres PD Mag.Dr. Claus Tieber 1931 – 1955 Tollygunge, Calcutta P.C. Barua, Nitin Bose
19
Prabhat Film Company PD Mag.Dr. Claus Tieber 1929 – 1953 Kolhapur, später Pune Amritmanthan (1934)
20
Produktionsweise Ca. 800 Filme pro Jahr In mehr als 16 Sprachen Hindifilme pro Jahr: ca. 150 = 20% Aber: 50% der Einnahmen Nicht alle kommen in die Kinos A-, B- C-Filme, je nach Budget PD Mag.Dr. Claus Tieber
21
Produktionsweise PD Mag.Dr. Claus Tieber „Heterogene Form der Manufaktur“ (Prasad) Finanzierung Rechte Kosten Synchronisation Musik Vertrieb
22
Kinos PD Mag.Dr. Claus Tieber ca. 13.000 Kinosäle 13 Säle – 1 Mill. Einwohner USA: 117 Säle – 1 Mill. UK: 30 Säle – 1 Mill. Kinosäle: 600 – 2.500 Plätze Multiplexe: Chancen für kleinere Filme
23
Fernsehen Doordarshan Staatliches Fernsehen Privat TV ab Anfang 1990er Jahre : Star TV (Murdoch) UTV PD Mag.Dr. Claus Tieber
24
Love Triangle PD Mag.Dr. Claus Tieber
25
Love Triangle PD Mag.Dr. Claus Tieber
26
Themen und Motive Lost and Found Gut und Böse All in the Family PD Mag.Dr. Claus Tieber
27
All in the family PD Mag.Dr. Claus Tieber Trad. Indische Familie Westl. bürgerl. Familie Privat vs. Öffentlich
28
Kussverbot PD Mag.Dr. Claus Tieber Fade Out Rechtfertigung versteckt
29
Figuren/Wurzeln PD Mag.Dr. Claus Tieber Sita – Savitri Draupadi Arjun Rama
30
Draupadi PD Mag.Dr. Claus Tieber
31
Figuren/Männer PD Mag.Dr. Claus Tieber Helden Anti-Helden Schurken
32
Devdas 1935 PD Mag.Dr. Claus Tieber
33
Devdas 1955: R: Bimal Roy mit Dilip Kumar PD Mag.Dr. Claus Tieber
34
Devdas 2002: SRK PD Mag.Dr. Claus Tieber
35
Dev.D (2009) PD Mag.Dr. Claus Tieber
36
Figuren/Frauen PD Mag.Dr. Claus Tieber Heldin Mutter Vamp Kurtisane Prostituierte Tomboy
37
Villains/Bösewichte „What is the evil force? In the 1930s, the villain was a zamidar, a landlord. In the 1950s, he became the mill-owner, the industrialist, the capitalist. He became the capitalist when we had dreams of socialism. And then, gradually, we accepted capitalism and the smuggler became the villain. A smuggler, who upsets the system and is a disturbing element in the capitalistic system. By the 1970s, the smuggler becomes the hero. And lo and behold, the villain becomes the policeman or the politician.“ PD Mag.Dr. Claus Tieber
38
Vamp/Verwestlichung PD Mag.Dr. Claus Tieber
39
Purab aur Pachim (1970) PD Mag.Dr. Claus Tieber
40
Kuritsane Umrao Jaan (1981) PD Mag.Dr. Claus Tieber
41
Narration PD Mag.Dr. Claus Tieber Stellenwert der Narration Melodrama Rasa, Darsana Exhibitionistisches Kino
42
Attraktionen Musik Tanz Stars PD Mag.Dr. Claus Tieber
43
Golden Age 1947 – ca. 1960 Raj Kapoor Guru Dutt Mehboob Khan Bimal Roy PD Mag. Dr. Claus Tieber
44
Autorentheorie Politique des auteurs – F. Truffaut, André Bazin USA: Andrew Sarris Regisseur als „Autor“ des Films PD Mag. Dr. Claus Tieber
45
Raj Kapoor Awara (1951) Shree 429 (1955) PD Mag. Dr. Claus Tieber
46
Shree 420 (1955) Mera juta hai Japani Ye patlun Inglistani Sar pe lal topi Russi Phir bhi dil hai Hindustani...... Meine Schuhe sind japanisch meine Hose ist englisch mein Kopf trägt einen russischen Hut, aber mein Herz schlägt indisch. s. Bakshi S. 107 PD Mag.Dr. Claus Tieber
47
Guru Dutt Pyaasa (1957) Kaagaz Ke Phool (1959) PD Mag. Dr. Claus Tieber
48
Bimal Roy Devdas (1955) Madhumati (1958) PD Mag. Dr. Claus Tieber
49
Mehboob Khan PD Mag. Dr. Claus Tieber
50
Mother India 1957: 10 Jahre nach der Unabhänigkeit Oscar-Nominierung Nargis – Sunil Dutt PD Mag. Dr. Claus Tieber
52
„No matter what evil your enemies wish for you, it is of no consequence. Only that can happen which is God’s will.“ PD Mag.Dr. Claus Tieber
53
Mehboob Khan “„I took the hammer and sickle as our symbol, because we considered ourselves workers and not just producers, directors and stars. I have been accused of being a communist for using this symbol, but those who know me well, know that I am no communist.“ PD Mag.Dr. Claus Tieber
57
Pike ghar aj pyari The beloved bride leaves for the house of her beloved. Her parents cry as if their entire life is wrenched away. My father and brother gave me all the happiness I needed. They presented me ornaments crafted out of stars and moons … I travel, and with me travels the whole sky. My beloved, if I knew you would leave me, I would have set fire to my veil. PD Mag.Dr. Claus Tieber
71
Sunil Dutt „He was revolting against the system in his own way like a Bhagat Singh; the Mother was rebelling likewise but in a Gandhian way. Birju’s way is not the way since revenge and hatred cannot bring about reform. You need understanding. And also in abducting the daughter of the village bania Sukhilala Birju was doing what Sukhilala had tried to do to Birju’s own mother when he was young. If Birju hadn’t done that she wouldn’t have killed him. You can’t have revolution over laj. Birju is a totally emotional human being; his responses were therefore not based on social sense but on attachment to his mother whose suffering he had seen when young. Mother India is not a story about revolution; it is a story about a personal vendetta, a rebellion based on a personal tragedy. The revolution solution in India is through non-violence. Gandhi shook the might of the British Empire through non-violence.“
72
Amitabh Bachchan Claus Tieber
73
Sunday Well-wishers PD Mag.Dr. Claus Tieber
75
Kaun Banega Crorepati PD Mag.Dr. Claus Tieber
76
Ausnahmezustand 1975/76 Claus Tieber
107
James Cagney: The Roaring Twenties Claus Tieber
Ähnliche Präsentationen
© 2024 SlidePlayer.org Inc.
All rights reserved.