1 PD Mag. Dr. Claus Tieber Classical Hollywood Narrative active agent /goal-oriented protagonist psychologisch motivierte Figuren Zwei Handlungsstränge.

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Grenzen Kerzen 2004.
Advertisements

Cadastre for the 21st Century – The German Way
PRESENTATION HEADLINE
PSI and Competition The General Framework
Word Order in German Subordiante Clauses
Energy Supply in the Region Ulm / Neu-Ulm
R. Zankl – Ch. Oelschlegel – M. Schüler – M. Karg – H. Obermayer R. Gottanka – F. Rösch – P. Keidler – A. Spangler th Expert Meeting Business.
Geography Matters ! GIS Day 2000 Tag der offenen Tür ! Tag der offenen Tür ! BOW.
Steinbeis Forschungsinstitut für solare und zukunftsfähige thermische Energiesysteme Nobelstr. 15 D Stuttgart WP 4 Developing SEC.
Institut für Softwaresysteme in Wirtschaft, Umwelt und Verwaltung Folie 1 DER UMWELT CAMPUS BIRKENFELD ISS Institut für Softwaresysteme in Wirtschaft,
Source: Nazi Propaganda Terror gegen die Deutschen Source:
Rethinking Linguistic Relativity John A. Lucy. Gliederung Einführung in das Problem Kritik an bisherigen Untersuchungen der Anthropologen Psycholinguisten.
Wozu die Autokorrelationsfunktion?
Introduction to the topic. Goals: Improving the students essay style in general Finding special words and expressions that can be used in essay writing.
Los! Find vocab for the following categories
Time Notes.
Comparative Adjectives. The term comparison of adjectives is used when two or more persons or things have the same quality (height, size, color, any characteristic)
Nikolaus.
Adjektive Endungen von Frau Templeton.
Zu + Infinitiv : eine Erklärung
Friedrich Wilhelm "F. W." Murnau. Early Life Geboren am 28. Dezember 1888 Gestorben am 11. März 1931 geboren in Bielefeld, Provinz Westfalen Richtiger.
Laurie Clarcq The purpose of language, used in communication, is to create a picture in the mind and/or the heart of another.
Case Study Session in 9th GCSM: NEGA-Resources-Approach
Die Zeit (TIME) Germans are on military time which is 1-24
Institut AIFB, Universität Karlsruhe (TH) Forschungsuniversität gegründet 1825 Towards Automatic Composition of Processes based on Semantic.
Montag, den Hausaufgabe für Dienstag den Keine Hausaufgabe!!! Film: 8:00 oder 9:30 Guten Tag!
| DC-IAP/SVC3 | © Bosch Rexroth Pneumatics GmbH This document, as well as the data, specifications and other information set forth in.
Das Perfekt (Present Perfect Tense). Think of 5 things you did in your holidays but think of sentences in the PRESENT TENSE. 1.Am Montag schlafe ich viel.
Dienstag, den Hausaufgabe für Mittwoch den IA 10.4 and printout LB 10.4 A-C Guten Tag!
Starter: Match-up 1.Ich spiele… 2.Ich höre… 3.Ich telefoniere… 4.Ich sehe… 5.Ich surfe … 6.Ich gehe auf … 7.Ich treibe … 8.Ich spiele ein … 9.Ich sammele.
Morphology and Syntax More on sentence structure.
BAS5SE | Fachhochschule Hagenberg | Daniel Khan | S SPR5 MVC Plugin Development SPR6P.
Z Corp Customer Examples
Things I really, really need to remember.. AKKUSATIVDATIV DurchAus FürAußer GegenBei OhneMit UmNach BisSeit Von Zu These prepositions always trigger these.
Neno Loje Berater & MVP für Visual Studio ALM und TFS (ehemals VSTS) Hochqualitative Produkte mit Visual Studio & TFS 2010.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
INTAKT- Interkulturelle Berufsfelderkundungen als ausbildungsbezogene Lerneinheiten in berufsqualifizierenden Auslandspraktika DE/10/LLP-LdV/TOI/
Xavier Naidoo.
DEUTSCHLAND UND DIE MEDIEN
WORD ORDER I go home I am going home I do go home Ich gehe nach Hause. German has only one way to express the present tense.
© Apr-14 Prof. Dr. Christian Zich, Folie 1 Unternehmensführung / Sendung 11 Neue Managementtrends II.
Tage der Woche German Early Level Montag Dienstag Mittwoch Donnerstag
Popkultur und Utopie SE SS Laufende Information zum SE PD Mag. Dr. Claus Tieber.
The word,,aber in German is most often used as a coordinating conjunction. Ich wollte nach Bremen fahren aber Mein Auto ist kaputt. Ich mag English aber.
Ein Projekt des Technischen Jugendfreizeit- und Bildungsvereins (tjfbv) e.V. kommunizieren.de Blended Learning for people with disabilities.
Special Profile Demonstration
The NAMA Facility – Support for the Implementation of NAMAs Subsidiary Body for Implementation in-session workshop on NAMAs Ben Lyon, DECC Norbert Gorißen,
Ein Herz besteht aus vielen Räumen, A heart consist of many rooms, Manche groß, Andere klein, Many big, others small, aber das soll nicht heißen, dass.
Design Patterns Ein Muster (pattern) ist eine Idee, die sich in einem praktischen Kontext als nützlich erwiesen hat und dies auch in anderen sein wird.
Talking about yourself
Relativpronomen / Relativsätze:
FORSCHUNGSINSTITUT FÜR ÖFFENTLICHE VERWALTUNG BEI DER DEUTSCHEN HOCHSCHULE FÜR VERWALTUNGSWISSENSCHAFTEN SPEYER Dr. Sonja Bugdahn 1 Can New Regulators.
By: Jade Bowerman. German numbers are quite a bit like our own. You start with one through ten and then you add 20, 30, 40 or 50 to them. For time you.
Alltagsleben Treffpunkt Deutsch Sixth Edition
3rd Review, Vienna, 16th of April 1999 SIT-MOON ESPRIT Project Nr Siemens AG Österreich Robotiker Technische Universität Wien Politecnico di Milano.
Adjectiv Endungen Lite: Adjective following articles and pre-ceeding nouns. Colors and Clothes.
Relativpronomen / Relativsätze:
Sentence Structure Subject and verb are always together. Subject and verb are always together. Subject and verb must agree Subject and verb must agree.
KIT – die Kooperation von Forschungszentrum Karlsruhe GmbH und Universität Karlsruhe (TH) Vorlesung Knowledge Discovery - Institut AIFB Tempus fugit Towards.
German Word Order explained!
Separable Verbs Turn to page R22 in your German One Book R22 is in the back of the book There are examples at the top of the page.
The NAMA Facility – Support for the Implementation of NAMAs Subsidiary Body for Implementation in-session workshop on NAMAs Ben Lyon, DECC Norbert Gorißen,
Selectivity in the German Mobility Panel Tobias Kuhnimhof Institute for Transport Studies, University of Karlsruhe Paris, May 20th, 2005.
The Model. Philosophy of life Theories Theory-based Action.
Technische Universität München 1 CADUI' June FUNDP Namur G B I The FUSE-System: an Integrated User Interface Design Environment Frank Lonczewski.
Instrumente und Unterhaltung End of Unit Assessment.
Travel with NASA from the biggest to the smallest distance of the universe.
1 Public libraries’ perspectives in the digital media world Doom or bloom: reinventing the library in the digital age 29th October 2009 Christian Hasiewicz.
Kapitel 8 Grammar INDEX 1.Command Forms: The Du-Command Form & Ihr- Command 2.Sentences & Clauses.
 Präsentation transkript:

1 PD Mag. Dr. Claus Tieber Classical Hollywood Narrative active agent /goal-oriented protagonist psychologisch motivierte Figuren Zwei Handlungsstränge Suspense Love Story Zufall/Deus ex machina nicht erwünscht Deadlines

Ton und Musik im Stummfilm Versuche der technischen Synchronisierung Versuche der technischen Synchronisierung Erzähler Erzähler Klavier Klavier Salonorchester Salonorchester gr. Orchester gr. Orchester

Stummfilmmusik Mechanische Musik Mechanische Musik Improvisation Improvisation Cue Sheets Cue Sheets Handbücher, Sammlungen Handbücher, Sammlungen Scores Scores

Musik im Stummfilm populäre Songs und Tunes populäre Songs und Tunes populäre Stücke/Melodien aus dem klassischen Repertoire populäre Stücke/Melodien aus dem klassischen Repertoire oft textgebunden oft textgebunden

RKO David Sarnoff David Sarnoff RCA (Radio Corporation of America) RCA (Radio Corporation of America) sound on film sound on film Photophone Photophone Film Booking Office Film Booking Office Keith-Albee-Orpheum vaudeville houses Keith-Albee-Orpheum vaudeville houses Radio-Keith-Orpheum - RKO Radio-Keith-Orpheum - RKO

Big Five Agreement MGM MGM Universal Universal First National First National Paramount Paramount Producers Distributing Corporation Producers Distributing Corporation act together in adopting sound systems act together in adopting sound systems Western Electric sound on disc vs. RCA sound on film Western Electric sound on disc vs. RCA sound on film

Vitaphone Vitaphone Shorts Vitaphone Shorts Don Juan 1926 Don Juan : Jazz Singer : Jazz Singer The Lights of New York The Lights of New York

Pre-Code Era bis 1934 Black Friday 1929 Beginn der Wirtschaftskrise Black Friday 1929 Beginn der Wirtschaftskrise 1933 Wahl FD Roosevelts, Beginn New Deal 1933 Wahl FD Roosevelts, Beginn New Deal Ende der Prohibition 1933 Ende der Prohibition 1933

Umbrüche in der Filmindustrie Finanzierung durch Wall Street Finanzierung durch Wall Street Producer Unit System Producer Unit System neue Drehbuchautoren neue Drehbuchautoren Production Code ab 1934 Production Code ab 1934

Big Five Paramount Paramount Loews/MGM Loews/MGM 20th Century Fox 20th Century Fox Warner Bros. Warner Bros. RKO RKO

Little Three Universal Universal Columbia Columbia United Artists United Artists

Independents Samuel Goldwyn Samuel Goldwyn David O. Selznick David O. Selznick

National Industrial Recovery Act (NIRA) Codes of Fair Competition Codes of Fair Competition Gewerkschaften Gewerkschaften Motion Picture Code Motion Picture Code Zoning Zoning wird 1935 aufgehoben, anti-Trust Kampagne folgt wird 1935 aufgehoben, anti-Trust Kampagne folgt

Kinobesuch Kinos 400 Movie Palaces in cities of or more these cities contained 35 % of the population or 43 million people mainly in the large eastern states and in California double feature A picture ca. $ (Herstellungskosten) B picture $

B Pictures B Pictures 1930: 10% of theaters played double features 1930: 10% of theaters played double features 1935: 75 % (at least part of the week) 1935: 75 % (at least part of the week) 40 % exclusively 40 % exclusively

Foreign Markets 1930 Hollywood 75-80% 1930 Hollywood 75-80% $200 mill in film rentals (275 total annual gross) $200 mill in film rentals (275 total annual gross) Subtitling Subtitling Dubbing Dubbing Foreign language versions Foreign language versions

Genre Produktion Produktion Analyse Analyse Rezeption Rezeption

18 Altman: Film/Genre If it is not defined by the industry and recognized by the mass audience, then it can not be a genre, because film genres are by definition not just scientifically derived or theoretically constructed categories, but are always industrially certified and publicly shared. Altman, 16 18

19 Altman cont. Films often gain genre identity from similar detects and failures rather than from qualities and triumphs. The early history of film genres is characterized (…) not by a purposeful borrowing from a single pre-existing non-film parent genre, but by apparently incidental borrowing from several unrelated genres. 19

20 Altman cont. Even when a genre already exist in other media, the film genre of the same name cannot simply be borrowed from non-film sources, it must be recreated. Films are always available for redefinition 20

21 Altman Genres begin as reading positions established by studio personnel acting as critics Creation of a reading position – reinforcement – broad industry acceptance of the proposed reading position and genre 21

22 Altman By assaying and imitating the money-making qualities of their most lucrative films, studios seek to initiate film cycles that will provide successful, easily exploitable models associated with a single studio. Cycle – genre Genrefication as process: new material, new approach 22

23 Wulff Sets kultureller Konventionen zur Routine gewordene Erzählstrategien im Umgang mit "ideologischen Spannungen" und Konflikten breites Spektrum ideologischer Funktionen ökonomisches Prinzip und zugleich film-kulturelle Größe Serialisierung 23

24 Wulff Standardisierung kommunikative Versprechen jeweils spezifischen Erwartungshorizont bestimmte Rezeptionshaltung feste Verabredung oder Übereinkunft zwischen Produzent und Rezipient zu verstehen Flexibilität 24

25 Wulff Spiel mit Klischees, Mustern und Stereotypisierungen Genre ist ein offen-texturiertes Konzept und erweist sich gerade in dieser Unbestimmtheit im Sprechen über Film als nützlich 25

Genres 1930er Jahre Musical Musical Gangsterfilm Gangsterfilm Screwball Comedy Screwball Comedy Social Problem Films Social Problem Films

Musical 1928: 60 Filmmusicals 1928: 60 Filmmusicals 1929: one in four films in production 1929: one in four films in production

Musical Backstage Musical (42nd Street) Backstage Musical (42nd Street) Operetta Musical (The Love Parade) Operetta Musical (The Love Parade) Integrated Musical Integrated Musical fairy tale fairy tale Show Musical Show Musical Folk Musical Folk Musical

Jazz Singer

Busby Berkeley: 42nd Street

operetta musicals

Social Problem Films I Was a Fugitive from a Chain Gang (1932)

Gangsterfilm: Little Caesar, Public Enemy, Scarface

Universal Horror

Screwball Comedy It Happend One Night (1934)

Screwball Comedy Freizeit; die meisten der Figuren sieht man nicht bei der Arbeit Freizeit; die meisten der Figuren sieht man nicht bei der Arbeit Kindhaftigkeit der Charaktere Kindhaftigkeit der Charaktere urbane Spielorte urbane Spielorte apolitische Figuren apolitische Figuren Frustration der männlichen Hauptfigur. Oppositionen. Frustration der männlichen Hauptfigur. Oppositionen.

Prestige Picture big budget big budget based in presold property based in presold property top stars top stars special effects special effects