Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien 07.06.1999 1 Die Rolle des Testens Understand the users. Involve the users. Perform rapid.

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Role Play Cards Edexcel B
Advertisements

H - A - M - L - E - IC T Teachers Acting Patterns while Teaching with New Media in the Subjects German, Mathematics and Computer Science Prof. S. Blömeke,
Managing the Transition from School-to-Work Empirical Findings from a Mentoring Programme in Germany Prof. i.V. Dr. Martin Lang.
R. Zankl – Ch. Oelschlegel – M. Schüler – M. Karg – H. Obermayer R. Gottanka – F. Rösch – P. Keidler – A. Spangler th Expert Meeting Business.
Institut für Umweltschutz in der Berufsbildung e.V. Folie 1 ALBATROS Ziele Jahreskonferenz 2004 Ziele der Albatros-Jahreskonferenz 2004 Objectives of the.
Steinbeis Forschungsinstitut für solare und zukunftsfähige thermische Energiesysteme Nobelstr. 15 D Stuttgart WP 4 Developing SEC.
Fakultät für informatik informatik 12 technische universität dortmund Specifications Peter Marwedel TU Dortmund, Informatik 12 Graphics: © Alexandra Nolte,
Subjects and Direct Objects When to use der vs. den.
Formation of Questions in German
Telling Time in German Deutsch 1 Part 1 Time in German There are two ways to tell time in German. There are two ways to tell time in German. Standard.
Wenn…… the conditional. Using the conditional tense The conditional tense is used to talk about something that happens only after something else happened.
Lancing: What is the future? Lutz Heinemann Profil Institute for Clinical Research, San Diego, US Profil Institut für Stoffwechselforschung, Neuss Science.
Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Step 6: Ein/ Ausgabe Instrumente (Device-based controls) Trackball. Joystick.
Die Hausaufgaben: Machen Sie Ü. 7 auf S. 29
Adjektive Endungen von Frau Templeton.
Laurie Clarcq The purpose of language, used in communication, is to create a picture in the mind and/or the heart of another.
Write the answers to these questions down on a piece of paper from your notebook. Was bedeutet Alles kann besser werden auf Engisch? What are some social.
Machen Sie sich schlau am Beispiel Schizophrenie.
Die Zeit (TIME) Germans are on military time which is 1-24
Institut AIFB, Universität Karlsruhe (TH) Forschungsuniversität gegründet 1825 Towards Automatic Composition of Processes based on Semantic.
| DC-IAP/SVC3 | © Bosch Rexroth Pneumatics GmbH This document, as well as the data, specifications and other information set forth in.
Morphology and Syntax More on sentence structure.
BAS5SE | Fachhochschule Hagenberg | Daniel Khan | S SPR5 MVC Plugin Development SPR6P.
Ich möchte ein Eisberg sein. Last time … 3 icebergs Triangels Unique connections Ich möchte ein Eisberg sein
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 25. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein B- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 18. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein E- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
G Stunde DEUTSCH 1. Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases about date, weather and time-telling Alphabet – pronunciation and words The.
Deutsch 1 G Stunde. Montag, der 22. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein F- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Conjugations.
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 18. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein D- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
Wortschatz angenehm comfortable anstrengend tiring ausgezeichnet outstanding bequem comfortable berühmt famous besser better blöd stupid einfach easy fantastisch.
Die Zukunft The future I will.
Wie komme ich zu..... ? (how do I get to....?)
Department of Computer Science Homepage HTML Preprocessor Perl Database Revision Control System © 1998, Leonhard Jaschke, Institut für Wissenschaftliches.
Wortschatz der Schulhof the playground die Aula the hall
INTAKT- Interkulturelle Berufsfelderkundungen als ausbildungsbezogene Lerneinheiten in berufsqualifizierenden Auslandspraktika DE/10/LLP-LdV/TOI/
Foundation/ Higher Tier Role Play 2 Part-time job.
DEUTSCHLAND UND DIE MEDIEN
DEUTSCHLAND UND DIE MEDIEN
Learning Target / Lernziel: 1.Hausaufgabenkontrolle (Vok 1-1) 2.Kultur 3.Forming questions Heute ist Dienstag, der 3. September 2013 Hausaufgaben GH #1,#2.
Guten Morgen!.
Kölner Karneval By Logan Mack
LISTEN NOW! …and follow my commands.. When you are being nice and telling someone who is doing what (with chores for example) you say things like…(singular.
Ein Projekt des Technischen Jugendfreizeit- und Bildungsvereins (tjfbv) e.V. kommunizieren.de Blended Learning for people with disabilities.
Image Processing and Analysis Introduction. How do we see things ?
Talking about yourself
Hätte gern vs. Möchte gern
By: Jade Bowerman. German numbers are quite a bit like our own. You start with one through ten and then you add 20, 30, 40 or 50 to them. For time you.
STARTER Was passt nicht?
Die Kooperation von Forschungszentrum Karlsruhe GmbH und Universität Karlsruhe (TH) dCache T1 admins and experts Welcome to FZK.
German Early Level The Weather.
Deutsch Eins Guten Morgen! O Heute ist Mittwoch! O Das Ziel: You will ask/answer questions about yourself and others O You will conjugate.
Negation is when you dont have or dont do something.
3rd Review, Vienna, 16th of April 1999 SIT-MOON ESPRIT Project Nr Siemens AG Österreich Robotiker Technische Universität Wien Politecnico di Milano.
Adjectiv Endungen Lite: Adjective following articles and pre-ceeding nouns. Colors and Clothes.
HRM: Work process design Overview
HRM A – G. Grote ETHZ, WS 06/07 HRM A: Work process design Overview.
German Word Order explained!
2 Exkurs: Der personenzentrierte Ansatz nach Carl R. Rogers
Nur noch kurz die Welt retten Tim Bendzko
Plusquamperfekt The past of the past.
1 Stevens Direct Scaling Methods and the Uniqueness Problem: Empirical Evaluation of an Axiom fundamental to Interval Scale Level.
Adjective Endings Nominative & Accusative Cases describing auf deutsch The information contained in this document may not be duplicated or distributed.
Selectivity in the German Mobility Panel Tobias Kuhnimhof Institute for Transport Studies, University of Karlsruhe Paris, May 20th, 2005.
How to use and facilitate an OptionFinder Audience Response System.
Technische Universität München 1 CADUI' June FUNDP Namur G B I The FUSE-System: an Integrated User Interface Design Environment Frank Lonczewski.
Mann gegen Man Man / Husband One Mann = man =
Adjective Declension in German
© Handwerkskammer für München und Oberbayern, Max-Joseph-Straße 4, München Dietmar Schneider Foreign Trade Department of the Chamber of Trade and.
Memorisation techniques
Being Discerning About Online Information
 Präsentation transkript:

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Die Rolle des Testens Understand the users. Involve the users. Perform rapid prototyping and testing. Modify and iterate the design as much as necessary. Integrate the design of all system elements.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Why testing? Developers and users possess different models. Developers intuitions are not always correct. Here is no average user. Its impossible to predict usability from appearance. Design standards and guidelines are not sufficient. Informal Feedback is inadequate. Products built in pieces almost always have system-level inconsistencies. Problems found late are more difficult and expensive to fix. Problems fixed during development mean reduced support costs later. Advantages over a competitive product can be achieved.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Was wird getestet? - Usability Usability: Eigenschaften einer Software, die positiv zur –Effektivität –Effizienz und –Zufriedenheit korrelieren, mit der –spezifische Benutzer –spezifische Ziele in einer spezifischen Umgebung erreichen.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Weitere Definitionen Effectiveness: Genauigkeit und Vollständigkeit, mit denen spezifische Nutzer Ziele in einer ausgewählten Umgebung erreichen. Efficiency: Verhältnis von Ressourcenverbrauch im Vergleich zu der Vollständigkeit und Genauigkeit des erreichten Zieles. Zufriedenheit: Komfort und Akzeptanz, die das Produkt den betroffenen Nutzern ermöglicht.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Test - Arten Guidelines Review Heuristic Evaluation Cognitive Walkthroughs Usability Test Classic Experiments Focus Groups Demonstrations or Walkthroughs

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Einsatz von Testaufgaben Ziel: Vergleich zweier Systeme mit gleichem Einsatzzweck 1) Entwurf von Aufgaben: Unterschiedliche Schwierigkeit, Abdeckung der relevanten Funktionalität. 2) Auswahl zweier Testgruppen: ausreichende Größe um individuelle Unterschiede auszugleichen. Gleicher Schulungsaufwand für beide Systeme bzw. Gruppen. 3) Quantitative Auswertung der Aufgabenausführung –Zeitaufwand –Vollständigkeit der Lösung –Zahl der Fehler im Bearbeitungsverlauf –Zeitaufwand zur Fehlerbehebung –Zahl der Inanspruchnahmen von Hilfe bzw. Zeitaufwand hierfür 4) Befragung der Benutzer: Gründe für Probleme, Vorlieben

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien Before starting the test Explain that the objective is to test the software, not the participants. Explain how the test materials and records will be used. If a consent agreement is to be signed, explain all information on it. If verbal protocols will be collected, let participants practice thinking aloud. Insure all participant questions are answered and the participant is comfortable with all procedures.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien During the test (1) Minimize the number of people who will interact with the participants. If observers will be in the room, limit to two or three. Provide a checklist for recording: –Times to perform tasks. –Errors made in performing tasks. –Unexpected user actions. –System features used/ not used. –Difficult/ easy to use features. Record techniques and search patterns participants employ when attempting to work through a difficulty. If participants are thinking aloud, record assumptions and inferences being made. Record with a tape recorder or video camera.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien During the test (2) Do not interrupt participants unless absolutely necessary. If participants need help, provide some response. –Provide encouragement or hints. –Give general hints before specific hints. –Record the number of hints given. Watch carefully for signs of stress in participants: –Sitting for longs times doing nothing. –Blaming themselves for problems. –Flipping through documentation without really reading it. Provide short breaks when needed. Maintain a positive attitude, no matter what happens.

Thomas Herrmann Software - Ergonomie bei interaktiven Medien After the test: Hold a final interview with participants; tell participants what has been learned in the test. Provide a follow-up questionnaire that asks participants to evaluate the product or tasks performed. If videotaped, use only in proper ways. –Respect participants privacy. –Get written permission to use tape.