Università IUAV di Venezia Experimentelle Untersuchungen zur Wirkung von Architekturstilen Martin Siefkes, Univ. Bremen.

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Themenportal Europäische Geschichte / Web portal European History
Advertisements

Jeopardy Kapitel 6 Pläne machen VokabelnKonjugation Über- setzung GrammatikKulturelles.
R. Zankl – Ch. Oelschlegel – M. Schüler – M. Karg – H. Obermayer R. Gottanka – F. Rösch – P. Keidler – A. Spangler th Expert Meeting Business.
The difference between kein and nicht.
Steinbeis Forschungsinstitut für solare und zukunftsfähige thermische Energiesysteme Nobelstr. 15 D Stuttgart WP 4 Developing SEC.
Personalisierte Benutzeroberflächen BFD WS 12/13 Übung 6 Producing an end-user experience that is uniquely appropriate for each individual. [Sears]
Starter: Die Farben Welche Farbe ist das? weiss braun grün blau schwarz orange rot gelb.
Lancing: What is the future? Lutz Heinemann Profil Institute for Clinical Research, San Diego, US Profil Institut für Stoffwechselforschung, Neuss Science.
Three minutes presentation I ArbeitsschritteW Seminar I-Prax: Inhaltserschließung visueller Medien, Spree WS 2010/2011 Giving directions.
Introduction to the topic. Goals: Improving the students essay style in general Finding special words and expressions that can be used in essay writing.
Schlüsselthemen der Geisteswissenschaften – Expertisen für das 21. Jahrhundert, 12. bis 14. Januar 2009, Berlin Wissen und Können – Kognitive Fähigkeiten.
Saying what you will do on your holiday-using the future tense
Study Opportunities
The future tense..
Institut für Umweltphysik/Fernerkundung Physik/Elektrotechnik Fachbereich 1 SADDU June 2008 S. Noël, K.Bramstedt,
Laurie Clarcq The purpose of language, used in communication, is to create a picture in the mind and/or the heart of another.
Write the answers to these questions down on a piece of paper from your notebook. Was bedeutet Alles kann besser werden auf Engisch? What are some social.
Deutsch I Kapitel 3 Test Review. A. Conjugation of to have haben ich du er,sie,es wir, Sie,sie ihr habe hast hat haben habt.
How many more nouns can you think of?
Opinionated and Interesting! Part Two! With Mrs Mildly-Angry Carrot-Face and Mr. Angry Toaster-Brow.
| DC-IAP/SVC3 | © Bosch Rexroth Pneumatics GmbH This document, as well as the data, specifications and other information set forth in.
Reflexive Verbs.
Christoph Durt: Wittgenstein on the possibility of philosophy: The importance of an intercultural approach
Deutsch II Frau Spampinato
Die Zukunft The future I will.
You use the Perfect Tense to talk about things that happened in the PAST.
You need to use your mouse to see this presentation
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
XML IV: Cocoon 2.
DEUTSCHLAND UND DIE MEDIEN
Guten Morgen!.
Speaking Credit/Journals! September 23-27, Deutsch 1 What do you do in your free time? I play piano. You play guitar. They play volleyball.
Modal Verbs Modal verbs are not action verbs!
The word,,aber in German is most often used as a coordinating conjunction. Ich wollte nach Bremen fahren aber Mein Auto ist kaputt. Ich mag English aber.
Criteria for Authorship
KIT – University of the State of Baden-Württemberg and National Large-scale Research Center of the Helmholtz Association Institute of Applied Informatics.
Ein Projekt des Technischen Jugendfreizeit- und Bildungsvereins (tjfbv) e.V. kommunizieren.de Blended Learning for people with disabilities.
im Manuskript vermitteln?
Talking about yourself
Hätte gern vs. Möchte gern
Heute ist Montag, der 17. September 2012: Lernziel: 1.Diskussion: Sprechen 2.Wie kommst du zur Schule? 3.Leseverständnis (Reading Comprehension) 4.Quiz.
By Martin L. Loeffler. The future tense is created in two ways. You introduce a time reference in the future. Anything that implies a future time. Morgen,
German Level 1 Greetings.
Talk German 2 Seite 17 Using the informal 12-hour clock.
Greetings and goodbyes Deutschland v. USA
To school => zu der Schule With friends => mit den Freunden On top of the desk => auf dem Schreibtisch Through the wall => durch die Wand.
2 Exkurs: Der personenzentrierte Ansatz nach Carl R. Rogers
1 Intern | ST-IN/PRM-EU | | © Robert Bosch GmbH Alle Rechte vorbehalten, auch bzgl. jeder Verfügung, Verwertung, Reproduktion, Bearbeitung,
Lehrstuhl für Waldbau, Technische Universität MünchenBudapest, 10./11. December 2006 WP 1 Status (TUM) Bernhard Felbermeier.
Essential Vocabulary for Traveling in Deutschland
Adjective Declension in German
Your next assignment is not a test but rather an essay. In order to help you write this essay, we are going to discuss the parts of an essay in German.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
The Umlaut “Ö” in German: Theory and Exercises
1.Usage/Purpose 2.Forms Present Tense Simple Past Tense 2.Meanings 3.Word Order/Placement modal + infinitive omission of infinitives 4. Saying what you.
Proposal for a unified XML-file of the avalanche report... © Patrick NAIRZ, Avalanche Warning Center Tyrol - Why do we need a unified XML-file? - Integration.
Weak pushover verbs..... lieben kaufen spielen suchen....are verbs that do exactly as they are told. They stick to a regular pattern that does not change!
Reading Comprehension CHAPTER 10, P , TEXT: „HUSUM“ IN KONTAKTE (LEHRBUCH) SECOND SEMESTER OF GERMAN AT UNIVERSITY LEVEL.
Connect Four Print out a copy of the game board on the next slide and try to get four in a row: across, down or diagonally by answering the German questions.
Titel Untertitel Alle Autoren bestätigen, dass keinerlei Interessenskonflikt vorliegt. Erfurt, DGAUM Jahrestagung,
Titel Untertitel Alle Autoren bestätigen, dass keinerlei Interessenskonflikt vorliegt. München, DGAUM Jahrestagung,
Experimentelle Untersuchungen zur Wirkung von Architekturstilen
 Präsentation transkript:

Università IUAV di Venezia Experimentelle Untersuchungen zur Wirkung von Architekturstilen Martin Siefkes, Univ. Bremen

Experimentelle Ästhetik 1.Gustav Theodor Fechner (1801 – 1887) 2.Psychophysik: untersucht quantitativ die Beziehungen zwischen physikalischen Stimuli und ihren psychischen Wirkungen 3.Daniel Berlyne (1924 – 1976) : Gründung des Max Planck-Instituts für Empirische Ästhetik in Frankfurt a.M.

Experimentelle Ästhetik des Stils Wahrnehmungsqualitäten von Stil (z.B. Stefano Mastandrea, Univ. Roma Tre) Kognitive Perspektive auf die Stilwahrnehmung In Experimenten werden die Bedingungen gezielt manipuliert, um Wirkungen nachzuweisen Stimuli müssen geeignet ausgewählt werden

Siefkes, Martin & Emanuele Arielli (in prep.), Experimental Investigations of Style. Berlin/New York: Lang Verschiedener Stil, gleiche Funktion: Opernhaus Verschiedene Funktion, gleicher Stil: Streamline-Moderne

Studie I: Online-Studie Teilnehmer bekamen ein kurzes Video (25 sec.) gezeigt und um Bewertungen gebeten Auf der nächsten Seite wurde gefragt, ob sie die Musik gehört hatten > „No“-Antworten wurden ausgeschlossen 4 Bedingungen / Videos n = 626 (501 gültige Antworten)

Studie I Vier Videos: – Barocke Architektur mit barocker Musik – Barocke Architektur mit Moderner Musik – Moderne Architektur mit barocker Musik – Moderne Architektur mit Moderner Musik

Studie I Vier Videos: – Barocke Architektur mit barocker Musik – Barocke Architektur mit Moderner Musik – Moderne Architektur mit barocker Musik – Moderne Architektur mit Moderner Musik = intermodal kompatibel = intermodal inkompatibel

Studie I: Online-Studie Es wurde nach Bewertungen der Architektur gefragt; die Musik wurde nicht erwähtn. “Do you like the style of the buildings in the video?” not at all– very much “Please judge the style of the buildings on the following dimensions:” introverted– extraverted unbalanced– balanced bright–dark incoherent–coherent grave–agitated modest–bold reason–feeling complete–incomplete

Barocke Architektur, barocke Musik Intermodal kompatibel

Moderne Architektur, barocke Musik Intermodal inkompatibel

Barocke Architektur, moderne Musik Intermodal inkompatibel

Moderne Architektur, moderne Musik Intermodal kompatibel

Stilistische Interaktionen Skalen konnten mit der Maus bewegt werden (Werte von 0 to 101; Voreinstellung auf 50) Für 8 von 9 Skalen: Effekt für “Architektur” > die architektonischen Stile wurden auf allen Skalen unterschiedlich eingeschätzt (außer “grave – agitated”) Kein Haupteffekt für “Musik” > Musik beeinflusste die Bewertungen nicht (diese wurden aber ja auch für die Architektur erbeten) Zwei der neun Skalen zeigten Interaktionseffekte

Studie I: 2×2 ANOVA (Architektur × Musik) Barock Musik: blau, Modern Musik: rot

Studie II “Do you like the style of the buildings in the video?” not at all– very much “Please judge the style on the following dimensions:” introverted– extraverted unbalanced– balanced bright–dark incoherent–coherent grave–agitated modest–bold reason–feeling complete–incomplete

Studie II: Teilnehmer: 75 Studierende einer Kunst- und Designhochschule in Italien “Experten” Gleiche Stimuli / gleiche Skalen (mit ital. Übersetzung hinzugefügt) Jeder Teilnehmer bewertete beide Architekturstile

Studie II: Einfluss der Hintergrundmusik Barock Musik: blau, Modern Musik: rot

Studie II: Einfluss der Hintergrundmusik Barocke Musik: blau, Moderne Musik: rot

Studie I ArchitekturMusikArchitektur × Musik aesthetic preference / liking Barock: bevorzugt introverted – extraverted Barock: extraverted unbalanced – balanced Barock: balanced intermodal similarity: balanced bright – darkModern: dark incoherent – coherentBarock: coherent intermodal similarity: coherent grave – agitated modest – boldBarock: bold reason – feelingBarock: feeling complete – incomplete Modern: incomplete

Studie II ArchitekturMusikArchitektur × Musik aesthetic preference / liking Modern: preferred introverted – extraverted Barock: extraverted intermodal similarity: extraverted unbalanced – balanced intermodal similarity: balanced bright – darkModern: dark incoherent – coherent intermodal similarity: coherent grave – agitated intermodal similarity: agitated modest – boldBarock: bold intermodal similarity: bold reason – feelingBarock: feeling complete – incomplete intermodal similarity: complete

Studie I + II ArchitekturMusikArchitektur × Musik aesthetic preference / liking introverted – extraverted Barock: extraverted unbalanced – balanced intermodal similarity: balanced bright – darkModern: dark incoherent – coherent intermodal similarity: coherent grave – agitated modest – boldBarock: bold reason – feelingBarock: feeling complete – incomplete (?)

Ergebnisse „Cross-modal“-Studien Verwendet wurden „semantic scales“ (vgl. „semantisches Differential“) Bei einigen dieser semantischen Skalen werden die Pole mit bestimmten Stilen verbunden: Stilistische Merkmale? Beweist die Beziehung zwischen Stilen in verschiedenen Bereichen (daher relevant für die „Allgemeine Stilistik“) Begriffe wie „Barock“ und „Modern“ werden häufig kritisiert, sind aber offenbar nicht rein willkürlich

Studienserie „Empathie“ Verändert sich die Wahrnehmung und Bewertung, wenn auf die Absichten und Gefühle der Architekt_innen geachtet wird? Zwei Bedingungen (zufällig zugeordnet) In der ersten Bedingung wurde nach „Funktion“ und „Stil“ des Gebäudes gefragt, in der zweiten nach möglichen „Intentionen“ und „Emotionen“ des Architekten gezeigt wurden 4 moderne und 4 postmoderne Gebäude

Empathie-Studie 1 Online-Studie (447 Teilnehmer) „Do you like this building?“ Not at all– Very much „Please rate this building on the following scales:“ functional– playful fantasy– logic uninteresting–interesting

Effekte in Studie I StylePrimingStyle × Priming Aesthetic preference (liking scale) Postmodern: bevorzugt intentions & emotions: liked more functional – playful Modern: functional; Postmodern: playful Intentions & emotions: playful fantasy – logic Modern: logic; Postmodern: fantasy uninteresting – interesting Modern: uninteresting, Postmodern: interesting Intentions & emotions: interesting

Empathie, Studie I Moderne Architektur: blau, Postmoderne Architektur: rot

Empathie-Studie II 4 barocke und 4 moderne Gebäude wurden gezeigt. Teilnehmer wurden gebeten, die Stile auf den folgenden Skalen zu bewerten: balanced– unbalanced unpractical– practical modesty–pride detail–whole reason–feeling authority–democracy

Ergebnisse in Studie II StylePrimingStyle × Priming balanced – unbalanced Barock: balance; Modern: unbalanced Modern × intentions & emotions: balanced unpractical - practical Barock: unpractical; Modern: practical intentions & emotions: practical Modern × intentions & emotions: practical modesty – pride Barock: pride; Modern: modesty intentions & emotions: pride Barock × intentions & emotions: pride detail – whole Barock: detail; Modern: whole reason – feeling Barock: feeling; Modern: reason Modern × intentions & emotions: reason authority - democracy Barock: authority; Modern: democracy

Empathie, Studie II Moderne Architektur: blau, Postmoderne Architektur: rot

Ergebnisse „Empathie“-Studien Bewertung wird beeinflusst, wenn zuvor nach den Emotionen und Intentionen gefragt wurde Wichtig: es wurde keine zusätzliche Information gegeben, sondern nur Vor allem die moderne Architektur wurde positiver bewertet Besonders interessant: Stilistische Merkmale wurden genauer wahrgenommen!

Bibliography Arnheim, Rudolf (1986), Style as a Gestalt Problem, in: New Essays on the Psychology of Art, Bartoli, Gabriella & Stefano Mastandrea (2009), Il nero è lugubre prima ancora di essere nero. L'espressività: teoria e ricerca. Roma: Monolite. Casakin, Hernan & Stefano Mastandrea (2009), Aesthetic emotions and the evaluation of architectural design styles. Höfel, Lea & Thomas Jacobsen (2007b), Electrophysiological Indices of Processing Symmetry and Aesthetics: A Result of Judgment Categorization or Judgment Report? Journal of Psychophysiology 21, 1: 9–21. Mastandrea, Stefano, Raffaele Cannovo and Gabriella Bartoli (2008), Aesthetic emotion and implicit evaluation. M. Siefkes (2011), How artefacts get meanings: Material culture and imagination. Kodikas/Code 34, 3-4: M. Siefkes (2012), „The semantics of artefacts: How we give meaning to the things we produce and use“. Image 07/2012, Siefkes, Martin (in prep.), Empathy in Aesthetic Judgments of Architektur. Proving Weak Aesthetic Effects with Crowdsourcing. 20 p. [submitted to International Journal of Design] Siefkes, Martin & Emanuele Ariell (in prep.), Cross-modal Influences on Aesthetic Judgment of Style. Siefkes, Martin & Emanuele Arielli (in prep.), Experimental Investigations of Style. Berlin/New York: Lang