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1 Bauhaus-Universität Weimar ArchitekturProgrammierung Generative Entwurfsmethoden 14.04.09 Processing Grundlagen Professur Informatik in der Architektur.

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Präsentation zum Thema: "1 Bauhaus-Universität Weimar ArchitekturProgrammierung Generative Entwurfsmethoden 14.04.09 Processing Grundlagen Professur Informatik in der Architektur."—  Präsentation transkript:

1 1 Bauhaus-Universität Weimar ArchitekturProgrammierung Generative Entwurfsmethoden Processing Grundlagen Professur Informatik in der Architektur Bauhaus-Universität Weimar Dipl. Ing. Reinhard König

2 Bauhaus-Universität Weimar 2 Generative Entwurfsmethoden Skriptsprachen und CAD

3 Bauhaus-Universität Weimar 3 Generative Entwurfsmethoden Übersicht Processing Development Environment (PDE) Coordinates Programming Modes Simple Shapes Variables Transformation Loop Conditionals Iteration Random Übungsaufgabe

4 Bauhaus-Universität Weimar 4 Generative Entwurfsmethoden PDE

5 Bauhaus-Universität Weimar 5 Generative Entwurfsmethoden Coordinates Processing-Sketch: Examples / Basics / Structure / Coordinates

6 Bauhaus-Universität Weimar 6 Generative Entwurfsmethoden Programming Modes Basic (Static) This mode is used drawing static images and learning fundamentals of programming. Simple lines of code have a direct representation on the screen. Continuous (Dynamic) This mode provides a setup() structure that is run once when the program begins and a draw() structure which by default continually loops through the code inside. This additional structure allows writing custom functions and classes and using keyboard and mouse events. Java This mode is the most flexible, allowing complete Java programs to be written from inside the Processing Environment.

7 Bauhaus-Universität Weimar 7 Generative Entwurfsmethoden Simple Shapes Processing-Sketch: Examples / Basics / Form / Shape Primitives

8 Bauhaus-Universität Weimar 8 Generative Entwurfsmethoden Variables Processing-Sketch: Examples / Basics / Data / Variables

9 Bauhaus-Universität Weimar 9 Generative Entwurfsmethoden Transformation Processing-Sketch: Examples / Basics / Transform / Rotate Processing-Sketch: Examples / Basics / Transform / Scale Processing-Sketch: Examples / Basics / Transform / Translate

10 Bauhaus-Universität Weimar 10 Generative Entwurfsmethoden Loop Processing-Sketch: Examples / Basics / Structure / Loop

11 Bauhaus-Universität Weimar 11 Generative Entwurfsmethoden Conditionals (Bedingungen) Processing-Sketch: Examples / Basics / Control / Conditionals

12 Bauhaus-Universität Weimar 12 Generative Entwurfsmethoden Iteration (Wiederholung) Processing-Sketch: Examples / Basics / Control / Iteration

13 Bauhaus-Universität Weimar 13 Generative Entwurfsmethoden Random Processing-Sketch: Examples / Basics / Math / Random

14 Bauhaus-Universität Weimar 14 Generative Entwurfsmethoden Übungsaufgabe Verwenden Sie ein „Simple Shape“ Erstellen Sie eine regelmäßige Anordnung aus diesen „Simple Shape“ mittels der „for“-Schleife (z.B. 10 x 10 Quadrate) Skalieren, drehen, verschieben Sie diese „Simple Shapes“ indem sie innerhalb der „for“-Schleife eine „Transformation“ anwenden Speichern Sie Ihr Programm Schicken Sie es per an Bennen Sie die Datei mit: ÜbungsNr_Nachname_Vorname (z.B. 01_Koenig_Reinhard)


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