Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

Die Präsentation wird geladen. Bitte warten

كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده. كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده.

Ähnliche Präsentationen


Präsentation zum Thema: "كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده. كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده."—  Präsentation transkript:

1

2 كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده

3 امداد رساني و كمكهاي اوليه تاريخچه Henry Dunant در 24 ژوين 1984 نام شهر كوچكي به اسم Solferino در استان Mantoue واقع در شمال ايتاليا در تاريخ براي هميشه ثبت شد. اين در زماني بود كه ارتش franco-pemontaise به سركردگي ناپليون سوم اطريشيان را شكست داد. اين جنگ خونين هزاران مجروح داشت كه معالجه نكردن انان منجر به مرگشان شد. يك سويسي به نام Henry Dunant كه شاهد اين تراژدي بود به كمك افراد محلي در صدد كمك به مجروهان برامد. او بدون تعصب و تبعيض به ياري مجروهان هر دو سپاه شتافت. اولين داوطلبين اين كمك به مجروهين جنگي فرياد ميزدند Tutti fratelli يعني ما همگي برادريم. Henry Dunant در بازگشت اولين خبر جنگي خود را به نام خاطره اي از سولفرينو نوشت و در ان نفرت انگيز بودن جنگ را خاطر نشان كرد. از ان زمان به بعد هزارن فرد سرباز يا غير سرباز و زندانيان حق اين را يافتند تا براي اينكه لحظات ازمايشهاي سخت و دردها كمتر ظالمانه باشند از اين حركت برادرانه يا كمك برخوردار شوند. ايده Henry Dunant منجر به تشكيل كميته اي 5 نفره در سويس براي بررسي امكانات اجراي عمليات كمك رساني به مجروحين جنگي شد. يك كنفرانس بين امللي در ژنو انجام شد و 16 كشور كه يكي از انها كشور فرانسه بود در اين كنفرانس حضور يافتند. انان تصمصم گرفتند كه در هر كشور كميته هاي كمك رساني تشكيل دهند و يك نشان و علامت نيز براي اين كميته ها انتخاب كردند : صليبي سرخ بر زمينه اي سفيد. اين دولتها همچنين قوانيني بين المللي در مورد اسراي جنگي كه در جنگ شركت نمي كنند وضع كردند كه تحت عنوان كنوانسيون ژنو كه اولين انها در 22 اوت 1864وضع شد معروفند. جايزه صلح نيز توسط كارخانه دار سويدي ( ) Alfred Bernhard Nobel ايجاد شد و در قوانين ان قيد شده بود كه اين جايزه ميبايست هر سال به افرادي كه در برادري بين ملت ها سهم بسزايي داشته و تلاش كرده اند اهدا شود. تنها جايزه صلح نوبل در زمان جنگ جهاني اول در سال 1917 به كميته بين المللي صليب سرخ اهدا شد و همچنين در سال 1944 اين كميته به خاطر تلاش بي وقفه در طول جنگ جهاني دوم باري ديگر جايزه صلح نوبل را دريافت كرد. در سال 1963 يا صدمين سال تاسيس صليب سرخ جايزه صلح نوبل به كميته بين المللي صليب سرخ و مجمع متحد صليب سرخ و هلال احمر كه امروزه فدراسيون بين المللي مجتمع صليب سرخ و هلال احمر ميباشد تعلق گرفت.

4 برق گرفتگي داشتن اطلاعات در مورد برق، نحوه نصب وسايل روشنايي و تعمير بعضي از اسباب برقي براي همگان ضروري به نظر مي رسد. آموزش تدريجي اين مسائل از سنين نوجواني يكي از ضروري ترين موارد آموزشي عصر ما تلقي مي شود. بدن انسان هادي جريان برق است. اگر بدن انسان به برق اتصال پيدا كند منجر به عبور جريان برق از بدن فرد به زمين خواهد شد. در جريان برق گرفتگي علاوه بر سوختگي پوست كه محل ورود و خروج جريان برق را شامل مي شود بافتها هم دچار آسيب مي شود. اگر جريان برق از قلب عبور كرده باشد منجر به اختلال در سيستم قلب و اگر از مغز عبور كند منجر به مهار مركز تنفس و وقفه تنفسي خواهد شد.

5 برق گرفتگي به دو دسته تقسيم مي شود
. ۱- با ولتاژهاي بالا               ۲- با ولتاژهاي پائين در موارد با ولتاژ بالا، حتماً بدن لازم نيست مستقيم با سيم يا كابل برق تماس داشته باشد بلكه ممكن است در فاصله 20 متري هم جريان برق از هوا عبور كند و به بدن فرد منتقل شود و باعث برق گرفتگي شود. در اين موارد هر چقدر ولتاژ برق و رطوبت هوا بالا باشد ميزان انتقال و آسيبي كه به بدن وارد مي شود بيشتر است.  موارد ولتاژ پائين بيشتر در خانه اتفاق مي افتد. مثلاً فرد از سيم لخت و يا وسايل برقي مخصوصاً آن دسته از وسايل كه در آنها آب ريخته مي شود آسيب مي بيند.ممكن است از طريق كليد برق برق گرفتگي ايجاد شود. در برق گرفتگي با ولتاژ پائين بدن فرد دچار لرزش مي شود حال آنكه در موارد با ولتاژ بالا بدليل گرفتگي عضلات، منجر به اتصال دائم با آن وسيله خواهد شد.

6 اصول كلي كمكهاي اوليه رعايت احتياط وقطع برق
جدا نمودن بدن مصدوم از اتصال به لوازم برقي . فرد كمك كننده بايد دمپايي لاستيكي به پا كند و يا اگر زمين خيس است از چند روزنامه براي خشك كردن استفاده كند و توسط يك چوب و يا هر چيزي كه غير رسانا است فرد مصدوم را از محل كه برق در آن وجود دارد دور كند. بعد از قطع ارتباط برق در ابتدا بايد تنفس مصدوم را كنترل كرد. اگر تنفس نداشت بايد تنفس دهان به دهان انجام شود. بالافاصله بايد ضربان قلب و نبض كنترل شود. در صورتيكه نبض وجود نداشت ماساژ قلبي ضروري است. در هر نوع برق گرفتگي شخص بايد به بيمارستان منتقل شود و بايد تا ۲٤ ساعت تحت نظر باشد. البته تا رسيدن به پزشك يكبار تنفس مصنوعي و همچنين ٥ بار ماساژ قلبي لازم است. در برق گرفتگي با ولتاژ بالا تا زماني كه جريان برق قطع نشده حتي نمي توان به مصدوم نزديك شد چون در فاصله ۶ متري هم ممكن است به فردي كه مي خواهد كمك كند برق منتقل شود. نكاتي كه بايد در هنگام صاعقه رعايت شود تا باعث پيشگيري از برق گرفتگي شود: ۱- دوري از درختان و پايه هاي برق ۲- گريز از روي ارتفاعات ۳- خوابيدن روي زمين يا جاي گود

7 عوارض تهديد کننده جان مصدوم در صدمات الکتريکي
با ورود جريان برق به بدن در اثر انقباضهاي الکتريکي سفت ( کزازي شکل ) عضلات تنفسي يا آسيب مراکز تنفسي در مغز ( در بصل النخاع ) ايست تنفسي عارض مي شود و پس از مدتي قلب نيز از حرکت مي ايستد . البته اگر جريان برق از خود قلب نيز عبور کرده باشد با ايجاد انقباضات کرمي شکل و غيرمؤثرو اسپاسموديک در بطن ( فيبريلاسيون بطني ) ايست قلبي اوليه خواهيم داشت . پس از ايست قلبي - تنفسي اگر در عرض ۴ تا ۶ دقيقه عمليات احياء شروع نشود مرگ قطعي و حتمي خواهد بود . اما قبل از شروع عمليات احياء ابتدا بايد تماس مصدوم را با جريان برق از بين ببريم .

8 قطع جريان کم ولتاژ معقولترين کار قطع کليد کنتور است . اگر دسترسي سريع به فيوز امکان پذير نبود دو شاخه را از پريز بيرون بياوريد يا سيم روکش دار را بکشيد تا از پريز خارج شود و مطمئن شويد که خود در يک محل بي خطر و سالم قرار گرفته ايد . اگر نتوانستيد جريان برق را به اين ترتيب قطع کنيد روي يک ماده عايق خشک مثل روزنامه يا يک تخته چوبي يا لاستيک بايستيد و با يک وسيله چوبي بلند ( مثل جارو ) منبع برق را از مصدوم دور کنيد . يا اينکه يک طناب را به دور رانها يا دست مصدوم بياندازيد و او را به سمت خود بکشيد تا از منبع دور شود . توجه کنيد : از به کار بردن وسايل فلزي يا مرطوب يا از تماس با بدن لخت مصدوم کاملاً خودداري کنيد . اگر هيچ راهي وجود نداشت گوشه لباس مصدوم را که خشک است بگيريد و او را بکشيد .

9 برق گرفتگي با جريانهاي پر ولتاژ
در مواردي که با برق گرفتگي ولتاژ بالا روبرو هستيد به هيچ عنوان به مصدوم نزديک نشويد مگر اينکه از طرف پليس يا شخص مسئولي به شما اطمينان داده شود که مي توانيد به مصدوم نزديک شويد . تماس با برق هاي پرولتاژ در خطوط فشارقوي هوايي معمولاً سبب مرگ آني مي شود . در چنين مواردي ضمن ايجاد سوختگي هاي شديد ، در اثر نيروي ناشي از اسپاسم ناگهاني ماهيچه اي ، مصدوم به مساحتي دورتر از محل تماس پرت مي شود . اگر مصدوم همچنان در تماس با برق مانده بود يا اينکه کمتر از ۱۸ متر از خطوط فشار قوي فاصله داشت هرگز کوشش نکنيد که او را نجات دهيد ، حتي به او نزديک هم نشويد تا اينکه برق به وسيله مسئولين قطع شود چرا که برق فشار قوي حالت قوسي داشته و مي تواند مسافتهاي دور را نيز تحت تأثير قرار دهد در اين موارد مواد عايق ، مانند چوب خشک يا لباس خشک به هيچ وجه حفاظتي براي شما ايجاد نخواهد کرد . بلافاصله به پليس خبر دهيد و اجازه ندهيد کسي به مصدوم نزديک شود و زماني کمک هاي اوليه را شروع کنيد که از طرف مسئولين يا مراجع رسمي به شما اطلاع داده شود که برق قطع شده است .

10 ارزيابي مصدومين برق گرفتگي
شکايات وعلائم مصدومي که دچار برق گرفتگي مي شود ممکن است يکي يا تمام شکايات و علائم زير را داشته باشد : ·         سوختگي هاي محل ورود و خروج جريان برق از بدن ·         قطع راههاي عصبي که به صورت فلج اندام تظاهر مي کند . ·         درد و حساس شدن ماهيچه ها ·         افزايش فشار خون يا کاهش فشار خون همراه با علايم و شکايات ناشي از شوک ·         مشکل شدن تنفس  يا ايست تنفسي ( ممکن است زبان ورم کند و راه هوايي را مسدود نمايد) ·         ضربانات نامنظم قلب يا ايست قلبي. ·         بي قراري و تحريک پذيري ، اگر مصدوم هوشيار است . ·         بيهوش شدن . ·         اختلالات بينايي . ·         شکستگي استخوانها ( از جمله ستون مهره ها ) و دررفتگي مفاصل به علت انقباضات شديد عضلات يا پرت شدن . ·         تشنج ( در موارد شديد )

11 مراقبت از مصدوم مراقبت از مصدوم مراحل مراقبتهاي اورژانس
·         مطمئن شويد که خود و مصدوم در يک منطقه بي خطر قرار داريد . ·         براي مصدوم يک راه هوايي مطمئن برقرار کنيد و اگر لازم است ( در موارد ايست قلبي - تنفسي ) عمليات احياي قلبي - تنفسي مقدماتي را شروع کنيد . ·         در صورت وجود ضايعات نخاعي و ستون فقرات ، آسيب هاي سر و شکستگي شديد ، مراقبتهاي اوليه مربوط به آنها را انجام دهيد . ·         سوختگي هاي الکتريکي را ارزيابي کنيد . در جستجوي حداقل دو محل سوختگي خارج باشيد : يکي محل تماس با منبع انرژي الکتريکي و ديگري محل تماس با زمين . ·         محل هاي سوختگي را سرد کنيد . ·         بر روي مناطق سوخته پانسمان استريل خشک قرار دهيد . ·         مراقب شوک باشيد . آن را درمان کرده و اکسيژن با غلظت بالا تجويز کنيد . ·         مصدوم را هر چه زودتر منتقل کنيد . بعضي از عوارض سوختگي ( مثل تورم راههاي هوايي و در نتيجه خفگي ، نارسايي کليه ، اختلالات قلبي و شوک ) شروع تدريجي دارند . بنابراين بايد مصدوم را سريعاً به مرکز مجهز منتقل کرد و او را تحت نظر قرار داد . توجه کنيد : آسيب هاي الکتريکي سبب تخريب وسيع عضلات شده ، که اين باعث آزاد شدن مواد سمي ( مثل ميوگلوبين ) به داخل خون مي شود . اين مواد از راه خون به کليه ها رسيده و در ادرار ترشح مي شوند و رنگ آن را قرمز مي کنند و از طرفي با رسوب در کليه ها سبب نارسايي کليه خواهند شد . بنابراين براي جلوگيري از اين عارضه به مصدومين برق گرفتگي که ادرار قرمز دفع مي کنند بايد حجم زيادي از مايعات داخل وريدي ( ترجيحاً حاوي بي کربنات سديم ) تزريق کرد تا با شسته شدن کليه ها ، آسيب کليوي تقليل يابد .

12 سوختگي چه بايدكرد؟ به مدت 5 دقيقه محل سوختگي را بدون مالش ان در زير اب سرد قرار دهيد. اگر قسمت سوخته شده در زير لباس قرار گرفته لباس را از تن شخص در اوريد مگر اينكه لباس بر اثر سوختگي به بدن چسبيده باشد. اگر وسعت سوختگي زياد است و يا طاول هايي بيش از وسعت كف دست فرد وجود دارند سوختگي مهم به حساب ميايد و ميبايست شخص را از سمتي كه سوخته نشده دراز كرد. اما اگر مشكل تنفسي دارد او را به حالت نيمه نشسته قرار داده و بلافاصله اتش نشاني و امبولانس و پزشك را مطلع كنيد و تا رسيدن انان مراقب فردي كه دچار سوختگي شده باشيد. اگر سوختگي از اهميت زيادي بر خوردار نيست ميتوان محل سوختگي را براي التيام درد بيشتر از 5 دقيقه در زير اب سرد قرار داد. اما مراقب باشيد و اگر محل سوختگي گرم بود و يا ورم كرد و يا پس از گذشت 24 ساعت همچنان درد داشت ميبايست به پزشك مراجعه كرد. چرا محل سوختگي را در زير اب سرد ميگيريم؟ - اين عمل باعث خنك شدن محل سوختگي ميشود - درد سوختگي را التيام ميدهد - در صورتيكه سوختگي با موادشيميايي باشد مانع وسعت و عميق شدن سوختگي ميگردد - در صورتيكه سوختگي مهم باشد حداكثر ميبايست كه محل سوختگي را 5 دقيقه در زير اب سرد قرار داد چون بيشر از 5 دقيقه منجر به سرد شدن بدن فرد خواهد شد.

13 مقدمه عبور جريان برق از بدن انسان سبب بروز عوارض ناگواري مي شود كه يكي از آنها عارضه خفگي است كه اگر به سرعت براي احياء مصدوم برق زده اقدام نشود ضايعات جبران ناپذيري به وجود خواهد آمد چه بسا باعث مرگ مصدوم خواهد شد. روش كار مصدوم برق زده به سرعت از جريان برق جدا گردد. پزشك و آمبولانس فراخوانده شود. تنفس مصنوعي مصدوم بي درنگ شروع گردد.

14 روشهاي تنفس مصنوعي درصورت سالم بودن صورت و دهان روش دهان به دهان
روش دهان به بيني درصورت صدمه ديدن صورت ودهان و يا عدم امكان استفاده از روش هاي قبل روش هولگرنيلسن روش شيفر روش سيلوستر

15 مقدمات روشهاي 1و2 دهان مصدوم بازديد شده و از اجسم خارجي تميز ميگردد. درصورتيكه زبان به عقب افتاده باشد با دست بيرون كشيده شود تا از بيخ حلق خارج گردد. درحال طبيعي انسان مي تواند از راه بيني و دهان به راحتي تنفس نمايد زيرا زبان در محل خود قرار داشته و راه دهان به ريه ها باز مي باشد. زبان انسان در حالت بيهوشي به بيخ حلق رفته و در نتيجه راه ورود هوا ازدهان به ريه ها مسدود مي شود.

16 تنفس مصنوعي به روش دهان به دهان بهترين و مؤثرترين نوع تنفس مصنوعي است چرا كه ميتوان مقدار اكسيژن لازم را به آساني به مصدوم رسانيد. اما اگر صورت و دهان مصدوم آسيب شديد ديده باشد و يا دهان وي قفل شده باشد مي توان از روش تنفس مصنوعي دهان به بيني استفاده كرد.

17 روش دهان به دهان ياري دهنده دست خود را از سرمصدوم رها كرده و با آن سوراخ هاي بيني وي را مسدود نموده و آرنج دستي كه چانه مصدوم را نگه داشته روي قفسه سينه وي قرار دهد. سپس نفس عميق كشيده و دهان خود را روي دهان مصدوم قرار داده و هواي ريه هاي خود را داخل دهان مصدوم دميده و دقت كند كه قفسه سينه وي بالا بيايد. ياري دهنده با يك دست سرو پيشاني و با دست ديگر چانه مصدوم را گرفته تا آنجاكه مقدور باشد سروي را به عقب خم نموده تاچانه مصدوم به وضع قائم درآيد و پوست گردن نيز كاملاً كشيده شود دراين حالت راه ورود هوا از طريق دهان به ريه ها باز مي شود. ياري دهنده دهان خود را ازدهان مصدوم جداكرده و بيني او را آزاد نموده و با آرنج روي قفسه سينه مصدوم به آهستگي فشار آورده تا هواي دميده تخليه شود. پس از تخليه هوا ياري دهنده دوباره نفس عميق كشيده و تنفس مصنوعي را ادامه ميدهد.

18 چند نكته يك دور حركات كامل تنفس مصنوعي براي بزرگسالان 12مرتبه و در مورد بچه ها 20مرتبه در دقيقه مي باشد. تنفس مصنوعي نبايستي متوقف گردد مگر اين كه تنفس طبيعي مصدوم شروع شده باشد و يااينكه پزشك مرگ او را اعلام نمايد. هنگام انجام تنفس مصنوعي بايد سعي گردد تا مصدوم گرم نگهداشته شود. به صداي“بازدم“ مصدوم توجه شود چنانجه خرخر كند نشانه آن است كه راه گلوي وي به وسيله شي اي خارجي ويا به علت جمع شدن زبان در بيخ حلق بسته شده است و بايستي بيدرنگ دهان مصدوم بازديد و مانع برطرف شود. اگر ضمن انجام تنفس مقداري هوا وارد معده مصدوم بشود و شكم اونفخ نمايد با فشار ملايم كف دست برروي شكم و حركت دادن آن از طرف شكم به طرف سينه هوا خارج خواهد شد. وقتي مصدوم به هوش آمد بايستي اوراگرم نگهداشت و مايعات گرم به او داد ودرحالت استراحت كامل ضمن جلوگيري از حركت كردن مصدوم، اورا تحت درمان پزشك قرار داد. هنگام انجام تنفس مصنوعي درمورد اطفال مي توان بيني و دهان را با دهان پوشانده و عمل دميدن را انجام داد. شدت دميدن هوا در دهان مصدوم بستگي به وضع جسمي و سن وسال اودارد. در بزرگسالان دميدن شديد تر و قوي تر و در اطفال ضعيف تر است.

19 روش دهان به بيني ياري دهنده با يك دست سرو پيشاني و با دست ديگر چانه مصدوم را ميگيرد و تا آنجا كه مقدور باشد سروي را به عقب خم ميكند تا چانه به وضع قائم در آيد و پوست گردن نيز كاملاً كشيده شود تا را هورود هوا به ريه ها باز گردد. ياري دهنده دهان مصدوم را با وارد آوردن فشار با انگشت شستي كه چانه او را گرفته روي لب پايين به طرف بالا كاملاً مسدود مي نمايد و آرنج همان دست را روي قفسه سينه مصدوم قرار ميدهد و سپس نفس عميق مي كشد و دهان خود را كاملاً باز و لبهاي خود رامحكم به اطراف بيني مصدوم مي چسباند و آنگاه هواي ريه خود را به درون بيني مصدوم مي دمد. ياري دهنده دهان خود را از بيني مصدوم جدا ميسازد و با آرنج دستي كه چانه مصدوم را نگهداشته روي قفسه سينه به آهستگي فشار وارد مي كند تا هواي دميده شده تخليه شود و عمل بازدم براي مصدوم انجام گيرد. ياري دهنده سرخود را به يك طرف چرخانيده پس از نفس عميق تنفس مصنوعي را ادامه مي دهد.

20 چند نكته يك دور حركات كامل تنفس مصنوعي براي بزرگسالان 12مرتبه و در مورد بچه ها 20مرتبه در دقيقه مي باشد. تنفس مصنوعي نبايستي متوقف گردد مگر اين كه تنفس طبيعي مصدوم شروع شده باشد و يااينكه پزشك مرگ او را اعلام نمايد. هنگام انجام تنفس مصنوعي بايد سعي گردد تا مصدوم گرم نگهداشته شود. وقتي مصدوم به هوش آمد بايستي اوراگرم نگهداشت و مايعات گرم به او داد ودرحالت استراحت كامل ضمن جلوگيري از حركت كردن مصدوم، اورا تحت درمان پزشك قرار داد. شدت دميدن هوا در دهان مصدوم بستگي به وضع جسمي و سن وسال اودارد. در بزرگسالان دميدن شديد تر و قوي تر و در اطفال ضعيف تر است.

21 روش هولگرنيلسن تنفس مصنوعي به شيوه هولگرنيلسن يكي از روشهاي سودمند و مؤثري است كه وقتي فرد مصدوم حالت استفراغ داشته باشد و يا اينكه فك و دهان وي آسيب ديده باشد به گونه اي كه نتوان از روشهاي تنفس مصنوعي گفته شده استفاده نمود؛ از اين روش استفاده مي شود اگر استخوان هاي قفسه سينه،كتف، دنده ها، آرنج، دست ها و شانه هاي مصدوم آسيب شديد ديده باشد بايستي از انجام اين روش نيز خودداري شود.ابتدابايد مصدوم را برسطح صافي خواباند و دكمه لباسهاي اورا شل كرد و اشياء سفت و تيز را از جيبهاي او خارج نمود.

22 ياري دهنده ابتدا پاهاي مصدوم را راست كند و در يك طرف مصدوم بنشيند ودست مصدوم را درهمان طرفي كه نشسته است مستقيم در راستاي بدن وي قرار دهد و دست ديگر مصدوم را روي صورت او بگذارد و او را برروي دست دراز شده اش بغلطاند و سردست دراز شده را از آرنج خم نمايد و برروي دست ديگر مصوم قرار دهد و سراو را به يك طرف برگرداند و طوري روي دست قرار دهد كه صورت او از يك طرف برروي دستهايش قرار گيرد و دهان و بيني براي نفس كشيدن آزاد باشد. بعد دهان اورا بازديد كند تا مانعي براي تنفس وجود نداشته باشد. ياري دهنده بالاي سر مصدوم در وضعيت راحتي قرار ميگيرد يكي از زانوهايش بالاي خط فرضي گوشهاي مصدوم در يك طرف سراو قرار ميگريد.در صورتي كه احساس راحتي كند مي تواند هردوزانو را در دوطرف سرمصدوم برزمين قرار دهد. ياري دهنده دستها را درحالتي كه انگشتان آن ها باز و نوك شستها مجاور هم قرار داشته باشد و جهت انگشتان رو به پايين در خط كمر باشد طوري پشت مصدوم قرار ميدهد كه انتهاي كف دستها روي خط فرضي كه از گودي زيربغلها مي گذرد قرار گيرد.

23 ياري دهنده آهسته خود را به عقب متمايل نموده و فشار وارده به قفسه سينه را كم و دست ها را از پشت مصدوم و بازوهاي وي لغزانيده و انگشتان را زير آرنجهاي مصدوم قرار ميدهد. مدت زمان اين كار حدود يك ثانيه است و با دودست آرنج هاي مصدوم را گرفته و بالا مي آورد اين عمل باعث ورود هوا به ريه ها و عمل دم انحام مي شود كه زمان در اين عمل حدود دوثاينه مي باشد. ياري دهنده از روي كمر خود بلند شده و در حالتي كه دست ها كاملاً مستقيم هستند، به آرامي به جلو خزيده به طوري كه شانه ها با سردستها دريك امتداد قرار گيرند. در اين وضعيت وزن نجات دهنده به آرامي روي قفسه سينه مصدوم قرار گرفته و درنتيجه فشار وارده به قفسه سينه باعث خروج هوا از ريه ها و عمل بازدم ميگردد. انجام اين عمل بايستي حدود دوثانيه طول بكشد. ياري دهنده آرنج هاي مصدوم را به آرامي پايين آورده و روي زمين قرار داده و دستهاي خود را روي بازوها به پشت مصدوم مي لغزاند. زمان لازم براي اين عمل يك ثانيه است و بار ديگر تنفس مصنوعي را ادامه مي دهد.

24 چند نكته يك دور كامل حركات تنفس مصنوعي بين 5تا6 ثانيه (حدود12تا10تنفس در دقيقه)به درازا مي كشد. تنفس مصنوعي نبايستي متوقف گردد مگر اين كه تنفس طبيعي مصدوم شروع شده باشد و يااينكه پزشك مرگ او را اعلام نمايد. هنگام انجام تنفس مصنوعي بايد سعي گردد تا مصدوم گرم نگهداشته شود. فشار وارده و نيرو اعمال شده به پشت مصدوم بستگي به وضع ساختماني و سن و سال و جثه وي دارد. براي يك فرد قوي هيكل فشاري در حدود 12 الي14 كيلوگرم لازم است وبراي يك فردضعيف فشاري حدود 5تا6 كيلوگرم كافي است. وقتي مصدوم به هوش آمد بايستي اوراگرم نگهداشت و مايعات گرم به او داد ودرحالت استراحت كامل ضمن جلوگيري از حركت كردن مصدوم، اورا تحت درمان پزشك قرار داد. زماني كه مصدوم براي انجام عمل دم بالا آورده مي شود دقت شود كه اين عمل باعث كشيده شدن مصدوم به طرف ياري دهنده نشود زيرا سبب خم شدن گردن و انسداد مجاري تنفسي خواهد شد و بالا آوردن آرنج ها به آن اندازه باشد كه سر ودستهاي مصدوم از زمين بلند نشوند.

25 روش شيفر تنفس مصنوعي به روش شيفر هنگامي انجام مي شود كه دنده ها و مهره هاي مصدوم سالم باشد اما صورت و دهان وفك وي دچار شكستگي و خونريزي شده باشد ودر كتفها ، شانه ها ودست ها نيز آسيب ديدگي شديدي ديده شود و مصدوم حالت استفراغ نيز داشته باشد به گونه اي كه نتوان از روشهاي دهان به دهان يا دهان به بيني استفاده كرد يا به علت آسيب ديدگي شديد كتف ها، شانه ها ودستها انجام تنفس مصنوعي به روش هولگرنيلسن نيز ممكن نباشد. براي انجام تنفس مصنوعي به روش شيفر ياري دهنده ابتدا كمربند ودكمه ها پيراهن و كت مصدوم را آزاد و يقه لباس وي را شل ميكند و اشياء سفت و تيز را از جيبهاي او خارج مي نمايد. سپس وي را روي سطح صاف و سفتي به شكم مي خواباند يك دست او را مستقيم درراستاي بدن وي قرار مي دهد ودست ديگر مصدوم را از آرنج خم ميكند و صورت وي را طوري روي آن قرار ميدهد كه راه دهان و بيني مصدوم براي تنفس آزاد باشد. درصورت امكان دهان مصدوم بازديد مي شود.

26 ياري دهنده پشت مصدوم قرار ميگيرد
ياري دهنده پشت مصدوم قرار ميگيرد. زانوهاي خود را مقابل ابتداي استخوان ران هاي وي برروي زمين مي گذارد و برروي ران هاي وي مي نشيند. ياري دهنده از روي ران هاي مصدوم بلند مي شود و دستهاي خود را درحالي كه انگشتان آنها بسته مي باشد طوري روي كمرمصدوم قرارميدهد كه انگشتان كوچك دستهاي ياري دهنده، انتهاي دنده هاي مصدوم را لمس نمايد. ياري دهنده درحالي كه دستهايش كاملاً صاف و بدون خميدگي است به آرامي به جلو مي خزد، به گونه اي كه دستها وشانه ها در يك امتداد قرار گيرد. در اين وضعيت وزن ياري دهنده به آرامي برروي كمر مصدوم قرار ميگيرد و فشاري به كمر وي وارد مي شود كه باعث خروج هواي داخل ريه هاي مصدوم مي گردد و درحقيقت عمل بازدم انجام مي شود. ياري دهنده بي درنگ به عقب بر ميگردد و دستها را از روي كمر مصدوم بر ميدارد و روي ران هاي وي مي نشيند. در اين حالت فشاروارده بر پشت مصدوم كاملاً برداشته شده وهوا وارد ريه هاي وي ميگردد و در حقيقت عمل دم صورت مي گيرد.

27 چند نكته يك دوره حركات كامل تنفس مصنوعي بين 4تا5ثانيه طول ميكشد كه حدود 12تا15 بار تنفس در دقيقه مي شود. تنفس مصنوعي نبايستي متوقف گردد مگر اين كه تنفس طبيعي مصدوم شروع شده باشد و يااينكه پزشك مرگ او را اعلام نمايد. وقتي مصدوم به هوش آمد بايستي او را گرم نگهداشت و مايعات گرم به او داد ودرحالت استراحت كامل ضمن جلوگيري از حركت كردن مصدوم، اورا تحت درمان پزشك قرار داد. هنگام انجام تنفس مصنوعي بايد سعي گردد تا مصدوم گرم نگهداشته شود. فشار وارده و نيرو اعمال شده به كمر مصدوم بستگي به وضع ساختماني و سن وسال و جثه وي دارد و بايد دقت شود كه با فشار بيش از حد به قفسه سينه و كمر مصدوم آسيبي وارد نشود.

28 روش سيلوستر از تنفس مصنوعي به روش سيلوستر هنگامي استفاده مي شود كه صورت، دهان و فك مصدوم دچار خونريزي شده باشد و ماهيچه هاي تنفسي وي براثر عواملي از كار بيفتد مصدوم حالت استفراغ نيزداشته باشد به طوري كه براثر صدمات وارده به صورت و باتوجه به حالت استفراغ نتوان از روشهاي دهان به دهان و دهان به بيني استفاده كرد و به علت از كار افتادن ماهيچه هاي تنفسي امكان انجام تنفس مصنوعي به روش هولگرنيلسن و يا شيفر وجود نداشته باشد. براي انجام تنفس مصنوعي به روش سيلوستر ياري دهنده ابتدا كمربند ودكمه هاي پيراهن وكت مصدوم را آزاد ميكند و يقه البسه وي را شل مي نمايد و اشياء سفت و تيز از جيب هاي وي خارج ميكند.

29 ياري دهنده كت، متكا، لباس را زير شانه هاي مصدوم قرار مي دهد كه طوري بالاي سروي زانو مي زند كه سر مصدوم درميان زانوهاي وي قرار گيرد و خط فرضي بالاي گوشهاي مصدوم از زانوهاي وي بگذرد، سپس مچ دست هاي مصدوم را ميگيرد و تا حدامكان به صورت نيم دايره بالا مي آورد و بعد مستقيم همطراز بدن وي قرار مي دهد و 2ثانيه صبر ميكند. در اين وضعيت هوا وارد ريه هاي مصدوم ميشود ودرحقيقت عمل دم انجام مي شود. در اين حالت ياري دهنده كاملاً روي ران هاي خود مي نشيند. وي را بر سطح صاف و سفتي به پشت مي خواباند به گونه اي كه صورت وي به طرف بالا باشد. دهان مصدوم نيز بازديد مي شود.

30 ياري دهنده دست هاي مصدوم را بلند مي كند و بعد آنها را پايين مي آورد و از آرنج خم مي سازد و ساعدهاي مصدم را روي سينه وي در ناحيه انتهاي قفسه سينه قرار ميدهد ودر حالتيكه دستهاي خود را مستقيم نگه مي دارد، به شكلي كه از آرنج خم نشود، به جلو مي خزد و بروي سينه مصدوم فشار وارد مي نمايد تا هواي داخل ريه وي تخليه گردد. در اين حالت ياري دهنده كاملاً‌از روي رانهاي خود بلند مي شود.

31 چند نكته يك دوره حركات كامل تنفس مصنوعي بين 4تا5ثانيه طول ميكشد كه حدود 12تا15 بار تنفس در دقيقه مي شود. تنفس مصنوعي نبايستي متوقف گردد مگر اين كه تنفس طبيعي مصدوم شروع شده باشد و يااينكه پزشك مرگ او را اعلام نمايد. هنگام انجام تنفس مصنوعي بايد سعي گردد تا مصدوم گرم نگهداشته شود. هنگام انجام تنفس مصنوعي دقت شود تاهنگام بالا آوردن دستهاي مصدم سر او از زمين بلند نشود. هنگام انجام تنفس مصنوعي دقت شود تاهنگام بالا آوردن دستهاي مصدوم و قراردادن آنها در راستاي بدن وي، مصدوم به طرف ياري دهنده كشيده نشود. فشار وارده و نيروي اعمال شده به سينه مصدوم بستگي به وضع جسماني و سن و سال و جثه وي دارد وبايد دقت شود تا بافشار بيش از حد به قفسه سينه مصدوم آسيب وارد نيايد.

32


Herunterladen ppt "كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده. كمك هاي اوليه احياء مصدوم برق زده."

Ähnliche Präsentationen


Google-Anzeigen