Geschichte des amerikanischen Films

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Themenportal Europäische Geschichte / Web portal European History
Advertisements

Jeopardy Kapitel 6 Pläne machen VokabelnKonjugation Über- setzung GrammatikKulturelles.
R. Zankl – Ch. Oelschlegel – M. Schüler – M. Karg – H. Obermayer R. Gottanka – F. Rösch – P. Keidler – A. Spangler th Expert Meeting Business.
The difference between kein and nicht.
Die Toten Hosen.
Joachim Witt Musician and Actor.
Question words and word order
jeder = each/every und alle = all
Lancing: What is the future? Lutz Heinemann Profil Institute for Clinical Research, San Diego, US Profil Institut für Stoffwechselforschung, Neuss Science.
Los! SILVER: translate Sometimes we watch TV He reads every day
This presentation is timed so you will only need to click on the left mouse button when it is time to move to the next slide. Right click on this screen.
Haben – to have ich habe du hast er/sie hat es hat man hat wir haben
Adjektive Endungen von Frau Templeton.
Alles ist eins Die toten Hosen
Question words and word order By the end of this lesson you will have revised question words By the end of this lesson you will be able to use question.
Laurie Clarcq The purpose of language, used in communication, is to create a picture in the mind and/or the heart of another.
Albert Kahn nutzte sein Vermögen, um das damals größte ethnologische Foto- und Filmprojekt mit aufzubauen - das Archiv des Planeten. Dieses umfasst.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
Smart 2 Unit 2 What a week! – That’s why Barker barked!
Staatliches Berufliches Schulzentrum Alfons Goppel Schweinfurt
Défilement automatique.
Relative clauses What is a relative clause?
Conditional This used to say what would happen under certain circumstances or if not for other circumstances The conditional tense consists of a form.
Die Zeit (TIME) Germans are on military time which is 1-24
Montag, den Hausaufgabe für Dienstag den Keine Hausaufgabe!!! Film: 8:00 oder 9:30 Guten Tag!
Guten Tag! Dienstag den Hausaufgabe für Mittwoch den IA 4.2 and printout LB 4.2A-C.
| DC-IAP/SVC3 | © Bosch Rexroth Pneumatics GmbH This document, as well as the data, specifications and other information set forth in.
A good view into the future Presented by Walter Henke BRIT/SLL Schweinfurt, 14. November 2006.
Dienstag, den Hausaufgabe für Mittwoch den IA 10.4 and printout LB 10.4 A-C Guten Tag!
BAS5SE | Fachhochschule Hagenberg | Daniel Khan | S SPR5 MVC Plugin Development SPR6P.
Thank You for this charming welcome! Welcome to the HFF: Hochschule für Fernsehen und Film! The HFF Munich Hochschule für Fernsehen.
Ich möchte ein Eisberg sein. Last time … 3 icebergs Triangels Unique connections Ich möchte ein Eisberg sein
Die Zukunft The future I will.
Wie komme ich zu..... ? (how do I get to....?)
You need to use your mouse to see this presentation.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
Xavier Naidoo.
WORD ORDER I go home I am going home I do go home Ich gehe nach Hause. German has only one way to express the present tense.
Guten Tag! Montag den Hausaufgabe für Dienstag den LB 4.1 E,G,I (I = Aufsatz) Vocab Quiz: 4.1, including verbs: dürfen, können, müssen.
Freitag den Aufgaben bis Montag den Unit 6 Grammar Printout Unit 6 Culture Worksheet Guten Morgen!
Verben Wiederholung Deutsch III Notizen.
Forming the Future Tense in German
Fusszeilentext – bitte in (Ansicht – Master – Folienmaster, 1. Folie oben) individuell ändern! Danach wieder zurück in Normalansicht gehen! 1 OTR Shearography.
“You are looking into many Marinas
Kölner Karneval By Logan Mack
Ein Projekt des Technischen Jugendfreizeit- und Bildungsvereins (tjfbv) e.V. kommunizieren.de Blended Learning for people with disabilities.
Youth in Dialogue Heart of Europe Prof. Mag. Marina Grogger 15th to 18th June 2006 Strebersdorf, Vienna.
The cheating verbs… (modal verbs). Modal Verb Chart wollenmüssenkönnenmögensollendürfenmöchten Ichwillmusskannmagsolldarfmöchte Duwillstmusstkannstmagstsollstdarfstmöchtest.
External Labels – The rules For all external labels the following rules apply (external labels are all labels which are not inside of a shape) - all labels.
By: Jade Bowerman. German numbers are quite a bit like our own. You start with one through ten and then you add 20, 30, 40 or 50 to them. For time you.
Negation is when you dont have or dont do something.
3rd Review, Vienna, 16th of April 1999 SIT-MOON ESPRIT Project Nr Siemens AG Österreich Robotiker Technische Universität Wien Politecnico di Milano.
SIT-MOON ESPRIT Project Nr st Review, Brussels, 27th of April 1998 slide 1 Siemens AG Österreich Robotiker Technische Universität Wien Politecnico.
Adjectiv Endungen Lite: Adjective following articles and pre-ceeding nouns. Colors and Clothes.
Two-part conjunctions
Relativpronomen / Relativsätze:
Dative Prepositions. The dative case always follows these prepositions: – aus – out of, from, (from – place of origin) – außer – besides, except – bei.
Sentence Structure Subject and verb are always together. Subject and verb are always together. Subject and verb must agree Subject and verb must agree.
To school => zu der Schule With friends => mit den Freunden On top of the desk => auf dem Schreibtisch Through the wall => durch die Wand.
DEUTSCHE VERBEN I. REGULAR VERBS.
Separable Verbs Turn to page R22 in your German One Book R22 is in the back of the book There are examples at the top of the page.
1 Stevens Direct Scaling Methods and the Uniqueness Problem: Empirical Evaluation of an Axiom fundamental to Interval Scale Level.
THE PERFECT TENSE IN GERMAN
Instrumente und Unterhaltung End of Unit Assessment.
Trouble with Time Travel Probleme mit Zeitreisen.
© Handwerkskammer für München und Oberbayern, Max-Joseph-Straße 4, München Dietmar Schneider Foreign Trade Department of the Chamber of Trade and.
Die 1980er Jahre PD Mag. Dr. Claus Tieber.  Transformation  Vom Film zur Software  Globalisierung  Ancillary Markets PD Mag. Dr. Claus Tieber.
Grundlagen Englisch Passive voice HFW Bern.
 Präsentation transkript:

Geschichte des amerikanischen Films Die 1980er Jahre Geschichte des amerikanischen Films PD Mag. Dr. Claus Tieber

Transformation Vom Film zur Software Globalisierung Ancillary Markets PD Mag. Dr. Claus Tieber

Heaven‘s Gate und die Folgen PD Mag. Dr. Claus Tieber

The endgame for unrestrained auteurism "major rewrite. If it weren't for Cimino, I would pass.”   5 Stunden 25 Min 3 Stunden 39 Min 35 Mill. Produktionskosten 6 Mill. Werbebudget 1,5 Mill. Einnahmen PD Mag. Dr. Claus Tieber

Transamerica verkauft UA an MGM 1976 -82: only 30 % of films costing over 15 Mill. earned back their negative costs from he domestic theatrical market   PD Mag. Dr. Claus Tieber

HBO De facto Monopol im Pay-TV Bereich Diktiert die Preise Fox weigert sich die Rechte für Breaking Away an HBO zu verkaufen, woraufhin HBO ein Jahr lang keine Fox Filme mehr kauft   Klage gegen Monopol Hollywood will Premiere als Konkurrent für HBO starten Es kommt nicht dazu, weil der Zusammenschluß von vier Majors verboten wurde Paramount und Universal kaufen Showtime PD Mag. Dr. Claus Tieber

Tri Star Columbia, CBS und HBO gründen Tri-Star Instant major production of feature films for distribution across theatrical, pay-cable, and broadcast television outlets PD Mag. Dr. Claus Tieber

Mergers and Aquisitions Transamerica verkauft UA an MGM 1981 Coca Cola kauft Columbia 1981 News Corporation Inc. kauft Fox 1985 Matsushita kauft MCA/Universal 1990 PD Mag. Dr. Claus Tieber

Paramount Bluhdorn stirbt 1983 Reorganized G&W Deconglomeration G&W wird 1989 zu Paramount Communications, Inc.   Entertainment and publishing PD Mag. Dr. Claus Tieber

MGM/UA Library auch WB, UA und RKO 1985 kauft Ted Turner MGM/UA 1996 Merger Turner Broadcasting mit Time Warner Turner verkauft MGM an Kerkorian zurück, behält aber die Library PD Mag. Dr. Claus Tieber

Disney 1984 new strategic plans launching of Touchstone Splash 1984 Disney classics on video New management team: Michael Eisner, Jeffrey Katzenberg, Frank G. Wells   Katzenberg: “It seems that, like lemmings, we are all racing faster and faster into the sea, each of us trying to outrun and outspend and outearn the other in a mad sprint toward the mirage of making the next blockbuster.” PD Mag. Dr. Claus Tieber

Kinos Increase of theater screens and the size of dominant theater circuits Reentry of the majors into exhibition operations biggest yearly increases in total screens since the late 1940s Cineplex-Odeon entered the US market 1985 More screens Fewer seats 1948: 17.689 Kinos 12 Mill. Sitze 1982: 14.977 Kinosäle 5 Mill. PD Mag. Dr. Claus Tieber

Kinos Tri Star, G&W, MCA und Warners kaufen Kinoketten Justice Department gibt grünes Licht Price fixing und block booking standen im Zentrum des Paramount Urteils Supreme Court erkennt den Besitz von Kinos durch Majors nicht per se als illegal PD Mag. Dr. Claus Tieber

Kinos 1986: MCA kauft 50% von Cineplex Odeon G&W kauft Trans-Lux und Mann Theaters Paramount kauft Famous Players G&W kauft Festival Enterprises Tri Star kauft Loew's Columbia kauft USA Cinemas  Warner kauft 50% US Screens   A vertical integration far greater than what the old Hollywood majors represented with their theaters in the 1940s when antitrust action was taken against them. The new oligolpoly was far more powerful and it pervaded much bigger markets. PD Mag. Dr. Claus Tieber

Ancillary markets Theater and broadcast TV Pay cable, home video, product placement product tie-ins PD Mag. Dr. Claus Tieber

Home Video Verkauf von VCRs steigt rasant Die Hälfte aller Haushalte mit VCR leihen im Schnitt 4 Filme/Monat aus Videomarkt ist deutlich größer als der Kinomarkt Einnahmen übersteigen die aus den Kinos PD Mag. Dr. Claus Tieber

Video Piraterie: Universal und Disney klagen Sony 1984 fair use Urteil Sales vs. Rentals  Anfangs überteuerte Preise: 80-90 $ 1982 Star Trek II 39,95 $ über 100.000 mal verkauft Top Gun erstes Video mit Werbung vor Film: Diet Pepsi Most important of the ancillary markets Videodiscs/Laserdisc PD Mag. Dr. Claus Tieber

Video: Auswirkungen Video assists Video editing, electronic video effects   Reinforcing blockbuster filmmaking: Filme die auch im kino erfolgreich sind verkaufen sich auch als VHS Idenpendent filmmaking: Nachfrage nach filmen steigt, kann von Majors allein nicht gestillt werden  Porno closed moviehouses that specialized in art and repertory films PD Mag. Dr. Claus Tieber

Video Technische Transfer Probleme: Aspect ratio, Widescreen/Letterboxing, Pan and scan Colorization 1986 Ted Turner, Outrage in Hollywood 1988 National Film Preservation Act: jedes Jahr 25 Filme zu National Treasures erklärt Änderungen in Farbe und Aspect Ratio müssen angegeben sein PD Mag. Dr. Claus Tieber

Video: Marketing cross promotion of film Flashdance Box office steigt um 14% nach der Ankündigung des VHS Verkaufs Theatrical re-release PD Mag. Dr. Claus Tieber

Product Placements War vom Production Code verboten Vor 1947 keine Marken zu sehen PD Mag. Dr. Claus Tieber

Independents Carolco Cannon DEG: Dino de Laurentiis Vestron PD Mag. Dr. Claus Tieber

Carolco 1976 gegründet 1982 First Blood 1985 Rambo: First Blood Part II Terminator Filme Mitverantwortlich für die Explosion von Stargagen (Stallone und Schwarzenegger)   1983: 206 independent films released 1988: 316 PD Mag. Dr. Claus Tieber

Cannon Group Von Menahem Golan und Yoram Globus 1979 gekauft Exploitation Action Stars Chuck Norris, Stallone 7 Jahresvertrag mit Norris PD Mag. Dr. Claus Tieber

Dino de Laurentiis DEG geht 1972 in dei USA King Kong (1976) Manhunter Blue Velvet PD Mag. Dr. Claus Tieber

Vestron Pictures Beginnen mit dem Erwerb von Videorechten Video release von Platoon (1986) Dirty Dancing (1987) 1990 wird Vestron von Live Entertainment (kontrolliert von Carolco Pictures) gekauft PD Mag. Dr. Claus Tieber

Talent Agencies The majors failed to controll a vitally important resource – the talent Talent agents and entertainment lawyers cartelized talent  10% Kommission für die Agenten the higher the salary, the bigger the commissions Jack Nicholson verlangt $ 50 Mill. für Batman (1989) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Talent Agencies William Morris CAA Creative Artists Agency ICM International Creative Management De facto ein Kartell Packaged talent PD Mag. Dr. Claus Tieber

Talent Agencies Decline of Morris and ascendancy of CAA Mitte der 80er war Morris die größte Agentur der welt William Morris deutsche Immigrant  Michael Ovitz wirbt Stars ab Packaging: Tootsie 1982 Rain Man 1988 Worked like a film producer PD Mag. Dr. Claus Tieber

Talent Agencies Studios wollen die Macht der Agenturen mit mehrjährigen Verträgen beschränken Paramount mit Simpson und Bruckheimer Eddie Murphy 5 Filme Vertrag Nach Erfolg des ersten Films neu verhandelt Coming to America: 1988 klagen Art Buchwald und Alan Bernheim Paramount, der Film basiere auf ihrem Treatment Paramount behauptet der Film habe keinen Gewinn gemacht, obwohl er 300 Mill. einspielte $ 115.000 für Murphy’s 24 hour limousine and driver   PD Mag. Dr. Claus Tieber

Talent Agencies Agencies served their clients, not the majors Gender Gap in den Gagen considerable authority over the production process PD Mag. Dr. Claus Tieber

Kamera Vittorio Storaro Michael Chapman Michael Ballhausen Gordon Willis PD Mag. Dr. Claus Tieber

Filmmusik John Williams James Horner Jerry Goldsmith Giorgio Moroder Ennio Morricone Angelo Badalamenti Howard Shore Danny Elfman PD Mag. Dr. Claus Tieber

Produzenten: Simpson und Bruckheimer Producer-auteurs Visual and narrative style ("clean") “Jerry and I decide on the movie we want to make. We then hire an all-star team who can implement the vision. The movie is the auteur, the boss ... No one person or writer, is above the final call of the final result.” Don Simpson Flashdance 1983 Beverly Hills Cop 1984 Top Gun 1986 Beverly Hills Cop II 1987 PD Mag. Dr. Claus Tieber

High Concept “A catchy premise uncluttered by excessive narrative development or dramatic ambiguities and layered with slick images like icing on a cake.” Music Arbeiten zunächst mit Paramount, dann mit Disney Crimson Tide, Dangerous Mind, The Rock Simpson stirbt 1996 PD Mag. Dr. Claus Tieber

Produzenten: Peters und Guber Jon Peters Peter Guber The Color Purple 1985 Rain Man (1988) Batman (1989) Packagers PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseure Steven Spielberg George Lucas John Hughes John Landis Robert Zemeckis PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseure Robert Altman Peter Bogdanovich John Carpenter Francis Ford Coppola Brian de Palma Martin Scorsese PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseurinnen Susan Seidelman Amy Heckerling Penny Marschall Desperatly Seeking Susan (1985) Amy Heckerling Fast Times at Ridgemont High Penny Marschall Big (1988) Penelope Spheeris Wayne’s World Kathryn Bigelow Near Dark PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseure Tim Burton James Cameron Joe Dante Lawrence Kasdan Barry Levinson Spike Lee Oliver Stone PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseure Woody Allen Clint Eastwood Sidney Lumet Sydney Pollack PD Mag. Dr. Claus Tieber

Regisseure Coen Brothers Jim Jarmusch David Lynch Alan Rudolph John Sayles Paul Schrader PD Mag. Dr. Claus Tieber

Genres: Fantasy/SF Empire Strikes Back (1980) Return of the Jedi (1983) E.T. (1985) Superman Star Trek PD Mag. Dr. Claus Tieber

Dystopian SF Blade Runner (1982) Alien (1979) Aliens (1986) Escape from New York (1981) Robocop (1987) Total Recall (1990) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Komödien 1981: 7 von 10 der top ten sind Komödien 1988: 8 von 10 Blake Edwards Burt Reynolds Cheech and Chong SNL: Chevy Chase, John Belushi, Dan Akroyd Steve Martin Teenage Comedies PD Mag. Dr. Claus Tieber

Horror Friday the 13th Shining Nightmare on Elm Street Halloween Poltergeist (1982) David Cronenberg Horror-Komödien PD Mag. Dr. Claus Tieber

„Musical“ Purple Rain (1984) Dirty Dancing (1987) A Chorus Line (1985) Little Shop of Horrors (1986) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Western Long Riders (1980) Comic Westerns: Three Amigos! (1986) Young Guns (1988) Pale Rider (1985) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Kalter Krieg Red Dawn (1984) Rocky IV (1985) Top Gun (1986) Rambo III (1988)   Invasion and rescue scenarios PD Mag. Dr. Claus Tieber

Mittel- und Südamerika Missing (1982) Under Fire (1983) Salvador (1986) Romero (1989) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Vietnam Erste Hälfte 80er Jahre: Chuck Norris Sylvester Stallone Missing in Action-Filme Chuck Norris Sylvester Stallone PD Mag. Dr. Claus Tieber

Vietnam Zweite Hälfte der 80er Jahre: Platoon 1986 Gardens of Stone (1987) Full Metal Jacket (1987) Casualities of War (1989) Born on the 4th of July (1989) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Vietnam “The films removed from the war some of ist most important social, historical, and political factors. In their place, they present the war as a bleak, existential landscape of violence and death, resistant to comprehension and devoid of larger meanings except of American courage and fortitude. “ (Stephen Price) PD Mag. Dr. Claus Tieber