Geschichte des amerikanischen Films

Slides:



Advertisements
Ähnliche Präsentationen
Wehrpflicht in Deutschland
Advertisements

Weihnachten (Christmas)
Question words and word order
When people think about Germany, they usually think of……
Zeit, Tempus und Aspekt im Englischen Loose Ends.
Lancing: What is the future? Lutz Heinemann Profil Institute for Clinical Research, San Diego, US Profil Institut für Stoffwechselforschung, Neuss Science.
Three minutes presentation I ArbeitsschritteW Seminar I-Prax: Inhaltserschließung visueller Medien, Spree WS 2010/2011 Giving directions.
Die Hausaufgaben: Machen Sie Ü. 7 auf S. 29
Nikolaus.
Zu + Infinitiv : eine Erklärung
Alles ist eins Die toten Hosen
Tag um Tag, Jahr um Jahr, Tag um Tag, Jahr um Jahr, Day by day, year by year, Wenn ich durch diese Straßen geh', When I go through these streets, Seh ich.
Question words and word order By the end of this lesson you will have revised question words By the end of this lesson you will be able to use question.
Laurie Clarcq The purpose of language, used in communication, is to create a picture in the mind and/or the heart of another.
Denk Mal: Was haben sie an? Welche Farbe sind die Klamotten? Wo kann man die Klamotten kaufen? Wie viel sollen die Klamotten kosten? Was kaufen sie?
Relative clauses What is a relative clause?
Conditional This used to say what would happen under certain circumstances or if not for other circumstances The conditional tense consists of a form.
Die Zeit (TIME) Germans are on military time which is 1-24
| DC-IAP/SVC3 | © Bosch Rexroth Pneumatics GmbH This document, as well as the data, specifications and other information set forth in.
A good view into the future Presented by Walter Henke BRIT/SLL Schweinfurt, 14. November 2006.
Dienstag, den Hausaufgabe für Mittwoch den IA 10.4 and printout LB 10.4 A-C Guten Tag!
VOCABULARY SOCCER QUESTIONS PRESENT CONTINOUS WORDLIST – CELL PHONE Unit 2 - Trainer.
Morphology and Syntax More on sentence structure.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
Christoph Durt: Wittgenstein on the possibility of philosophy: The importance of an intercultural approach
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 25. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein B- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 18. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein E- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 18. Oktober 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein D- Tag Unit: Family & homeFamilie & Zuhause Objectives: Phrases.
Deutsch 1 G Stunde. Donnerstag, der 15. November 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein B- Tag Unit: Family & home Familie & Zuhause Goal: to talk about,
Deutsch 1 G Stunde. Montag, der 5. November 2012 Deutsch 1, G Stunde Heute ist ein B- Tag Unit: Family & home Familie & Zuhause Question: Who / How is.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
Die Zukunft The future I will.
Wie komme ich zu..... ? (how do I get to....?)
You need to use your mouse to see this presentation
You need to use your mouse to see this presentation
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
Heute nach der Stunde kannst du: verstehen, was junge Deutsche in der Freizeit machen. sagen, was DU in der Freizeit machst. die Namen der Städte der.
From “Deutsch: Na Klar! 5th Edition”
INTAKT- Interkulturelle Berufsfelderkundungen als ausbildungsbezogene Lerneinheiten in berufsqualifizierenden Auslandspraktika DE/10/LLP-LdV/TOI/
Der Deutsche Nationalfeiertag
Xavier Naidoo.
© Apr-14 Prof. Dr. Christian Zich, Folie 1 Unternehmensführung / Sendung 11 Neue Managementtrends II.
Guten Morgen!.
Freitag den Aufgaben bis Montag den Unit 6 Grammar Printout Unit 6 Culture Worksheet Guten Morgen!
Leonardo is one of the renovators of the Theology of Freedom.
Tage der Woche German Early Level Montag Dienstag Mittwoch Donnerstag
Popkultur und Utopie SE SS Laufende Information zum SE PD Mag. Dr. Claus Tieber.
Kölner Karneval By Logan Mack
The word,,aber in German is most often used as a coordinating conjunction. Ich wollte nach Bremen fahren aber Mein Auto ist kaputt. Ich mag English aber.
Ein Projekt des Technischen Jugendfreizeit- und Bildungsvereins (tjfbv) e.V. kommunizieren.de Blended Learning for people with disabilities.
The most obvious or direct use of auch is to mean also. Ich möchte auch Gitarre lernen. Auch ich möchte Gitarre lernen. I would like to learn Guitar. Someone.
By: Jade Bowerman. German numbers are quite a bit like our own. You start with one through ten and then you add 20, 30, 40 or 50 to them. For time you.
Deutsch Eins Guten Morgen! O Heute ist Mittwoch! O Das Ziel: You will ask/answer questions about yourself and others O You will conjugate.
Adjectiv Endungen Lite: Adjective following articles and pre-ceeding nouns. Colors and Clothes.
Ich sass und las eines Abends I sat and read one evening aus dem wachsenden Buch meines Lebens. Out of the growing book of my life. Es war eine Geschichte,
Our Christmas at a Danish Folk High School Erik and Jonna GEAR Plus, Konolfingen, 2014.
German Word Order explained!
Education and Gender in Norway HERBERT ZOGLOWEK, University in Tromsø - Norwegian Arctic University.
1 Stevens Direct Scaling Methods and the Uniqueness Problem: Empirical Evaluation of an Axiom fundamental to Interval Scale Level.
How to use and facilitate an OptionFinder Audience Response System.
Instrumente und Unterhaltung End of Unit Assessment.
Das Wetter Freiburg, Deutschland. Montag, 19 November 2012 Die tieftempertur ist eins Grad Celsius. Die hochtemperatur ist sechs Grad Celsius. Es ist.
You need to use your mouse to see this presentation © Heidi Behrens.
© Handwerkskammer für München und Oberbayern, Max-Joseph-Straße 4, München Dietmar Schneider Foreign Trade Department of the Chamber of Trade and.
Wolfgang´s Powerpoint Präsentation.
Teil 2: 1945 – heute SS  Amerikanische Filmindustrie  (fiktionaler Film, keine Dokumentationen, kein Experimentalfilm)  Produktion  Distribution.
 Suburbanization  Fernsehen  Anti-Trust Klage, Auflösung der vertikalen Integration  HUAC  Runaway Productions  Independent Producers  Farbe, Widescreen.
Die tiere Share: Introduce the session and PDSA.
 Präsentation transkript:

Geschichte des amerikanischen Films Teil 2: 1945 – heute WS 2013/14

Blog zur VO (und zum KO) http://classicalstudiosystem.wordpress.com/

KO verlegt: Mittwoch 15-16.30: C2

Inhalt Filmindustrie Produktion Distribution Rezeption Kulturhistorischer, produktionsästhetischer Ansatz

Methoden Vortrag Filmdokumentationen Diskussion (teilweise ausgelagert im KO)

Ziele Verständnis für die Komplexität der Filmproduktion Historische, politische, ökonomische und gesellschaftliche Zusammenhänge Interdependenz der Organisationsformen und der Ästhetik

Abschluss Schriftliche Prüfung (mehrere Termine) Fragen zu Zahlen, Daten und Fakten (KEIN MQ) Eine Frage – ein Punkt, ca. 20 Fragen Inhalt: VO PLUS Filmliste

Semesterplan 16.10: Einführung, Organisatorisches, Zusammenfassung 1. Teil 23.10.: 45-50: Paramount Urteil, etc. 30.10.: HUAC, Hollywood on Trial 6.11.: 50er Jahre 13.11.: 60er Jahre 20.11.: 70er Jahre 27.11.: New Hollywood: Easy Riders, Ragging Bulls 4.12.: 80er Jahre, Post-klassisches Kino 11.12. N.N. 18.12. Prüfung SS 13 8.1.: 1990er Jahre, Independent Cinema etc. 15.1.: die Nullerjahre, Digitalisierung etc 22.1.: Schlussdiskussion, Zusammenfassung 29.1.: Prüfung (gleichzeitig letzter Prüfungstermin SS 13)

Filmliste Blade Runner Bonnie and Clyde Chinatown The Day the Earth Stood Still Godfather Graduate High Noon Psycho Rebel Without a Cause Taxi Driver

Filmliste (freiwillig) Annie Hall Asphalt Cowboy Easy Rider French Connection Night of the Living dead On the Waterfront Raging Bull Singin’ in the Rain Vertigo Wild Bunch

Empfohlene Literatur History of American Cinema. University of California Press (mehrere Bände)

Filmgeschichtsschreibung Traditionelle Filmgeschichtsschreibung (Regisseure, Filme) New Film History bzw. revisionistische Filmgeschichtsschreibung Film- bzw. Medienarchäologie PD Mag. Dr. Claus Tieber

New Film History „displace of what this or that film might mean ... to ask instead how modes of film production and consumption (have) functioned„ (Bordwell)

Basic Approaches Biographical history Industrial or economic history Aesthetic history Technological history Social/cultural/political history PD Mag. Dr. Claus Tieber

Ansätze Form und Stil Produktionsbedingungen nationale und internationale Einflüsse (ästhetisch, politisch, ökonomisch ...)

Produktionsästhetik/ Production Culture „industry is fundmanental to film, ... film scholarship has refused to acknowledge the industrial aspect of film“ Paul McDonald

Starsystem (Theater)Schauspieler im Film (ab 1907) Picture Personalities (1909/10) Stars

Classical Hollywood Style Unsichtbarkeit voyeuristisches Kino (Laura Mulvey) continuity editing/unsichtbarer Schnitt eyeline match kein Achsensprung 3 Point Lightning Musik: unheard melodies (Claudia Gorbman) alles der Narration untergeordnet

Classical Hollywood Narrative active agent /goal-oriented protagonist psychologisch motivierte Figuren Zwei Handlungsstränge Suspense Love Story Zufall/Deus ex machina nicht erwünscht Deadlines

Production Code

General Principles 1. No picture shall be produced that will lower the moral standards of those who see it. Hence the sympathy of the audience should never be thrown to the side of crime, wrongdoing, evil or sin. 2. Correct standards of life, subject only to the requirements of drama and entertainment, shall be presented. 3. Law, natural or human, shall not be ridiculed, nor shall sympathy be created for its violation.

Joe Breen zu Sternberg: “stop the horseshit and face the issue. We can help you make a story about adultery, if you want, but not if you keep calling a good screwing match a ‘romantic interlude’.” (Balio, 64)

1940s: a plethora of problems Studioorganisation Anti-Trust Klage Independent Production Meinungsforschung Office of War Information Fernsehen MCA

Ökonomische Entwicklung Kurze Konjunktur unmittelbar nach dem Krieg Dann Zuschauer- und Einnahmenrückgang (im Kontrast zur ökonomischen Gesamtentwicklung)

Gesellschaftliche Entwicklungen Suburbanization Leistbare Autos Interstate highways Baby boom Familien als Zielgruppe Concession stands: Popcorn etc.

Paramount Urteil Anti-Trust Klagen 3. Mai 1948: Paramount decree Monopoly Theater divorcement Consent decrees Seperate exhibition company: Paramount Pictures Inc. wird Paramount Pictures Corporation und United Paramount Theaters (1115 theaters)

Production Code, Zensur etc. Drei Fallbeispiele: The Outlaw (1943/46) Monsieur Verdoux (1947) Forever Amber (1947)

The Outlaw (1943/46)

Monsieur Verdoux (1947)

Forever Amber (1947)

Gründe für die Krise Konkurrierende Freizeitangebote Auslandsmarkt: nationale Restriktionen, Ostblockstaaten

Fortune Magazine 1949 With box office down, foreign revenues cut, critics pained, older fans dwindling, reorganization at hand and television looming, the motion-picture industry may be turning a historic corner.

Weniger Filme Kleinere Budgets

Paramount 45-49 Light comedies, romantic dramas Road pictures mit Bob Hope und Bing Crosby DeMille Wilder-Brackett

20th Century Fox Spyros Skouras und Darryl F. Zanuck Technicolor Location shooting Betty Grable musicals, Tyrone Power costume adventures Anspruchsvolle, soziale Dramen (noir thrillers, realistic crime films, women‘s pictures, social problem dramas)

Fox A Gentlemen‘s Agreement (1948) House on 92nd Street (1945)

MGM A-class star vehicles Costume dramas Historical romances Musicals (Arthur Freed) Dore Schary

RKO Howard Hughes kauft 1948 das Studio

WB Unit system Henry Blake, Jerry Wald, und Producer-Directors Michael Curtiz and John Huston Mildred Pierce (1945)

Little Three Columbia Universal UA Joe and Harry Cohn Multi-picture deals with independent companies Universal Multi-picture deals with independent filmmakers (Walter Wanger, Fritz Lang, Mark Hellinger) UA

Independents Selznick (Hitchcock, Duel in the Sun, „blitz booking“) Walter Wanger James Cagney Frank Capra Leo McCarey John Huston

Neuer amerikanischer Realismus Elia Kazan Robert Rossen Jules Dassin Abraham Polonsky Nicholas Ray Joseph Losey Fred Zinnemann Anthony Mann

Semi-Documentary Fallbeispiel: Naked City (1948) Mark Hellinger Police procedural Später auch TV Serie

Trends und Genres Alternde Stars Rasches Ende des Kriegsfilms, Action verlegt sich auf Western und Action-Adventure Male Melodrama (Best Years of Our Life, It's a Wonderful Life, beide 1946)

Arbeitskämpfe IATSE: International Alliance of Theatrical and Stage Employees CSU: Conference of Studio Unions

Gewerkschaften Screen Writers Guild (SWG) Spaltung Anerkennung Credits American Author‘s Authority (AAA)

HUAC House Un-American Activities Committee Committee for the First Amendement Waldorf Erklärung Clearance

Committee for the 1st Amendment PD Mag. Dr. Claus Tieber

The Hollywood Ten Ursprünglich 19 Dann 11 B. Brecht verlässt die USA PD Mag. Dr. Claus Tieber

Graue Liste PD Mag. Dr. Claus Tieber

Schwarzmarkt Front/Strohmann Pseudonym Ab 1951 (2. Welle der Verhöre) keine Möglichkeit mehr für die Studios zu arbeiten Unabhängige Produktionsfirmen Fernsehen PD Mag. Dr. Claus Tieber

Trumbo Letztes Drehbuch vor der Liste: 75.000 $ Erstes Angebot am Tag der Verhörs: 3.750 $ (Gun Crazy, King Brothers) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Das Ende der Liste 1957: Friendly Persuasion Michael Wilson Oscar-Nominierung 1957: The Brave One gewinnt Oscar (Robert Rich = Dalton Trumbo) 1958 Bridge Over River Kwai nominiert (Carl Forman, Michael Wilson) 1959: The Defiant Ones nominiert (Nathan E. Douglas = Ned Young) PD Mag. Dr. Claus Tieber

Ende der Liste Probleme bei Oscar-Verleihungen Koreakrieg vorbei Vizepräsident Nixon meint Douglas gegenüber die Liste sei eine Hollywood-interne Angelegenheit Honorare wieder fast auf vor-HUAC Niveau PD Mag. Dr. Claus Tieber

Spartacus und Exodus PD Mag. Dr. Claus Tieber

HUAC Conclusio Warum Drehbuchautoren? Auswirkungen Filme vor 47: „russische“ Filme (Mission to Moscow, Song of Russia) Social Consciousness Filme: Crossfire, Grapes of Wrath, PD Mag. Dr. Claus Tieber

Cont. Filme nach 47: antikommunistische Filme Andere Inhalte, andere Darstellung von Frauen, Arbeitern und Afro-Amerikanern PD Mag. Dr. Claus Tieber

1950er Jahre Suburbanization Television Anti-Trust Klage HUAC Runaway productions Independent producers Farbe , Widescreen

1950er Jahre Kalter Krieg Atomare Aufrüstung Korea Krieg 1950-53 China wird 1949 kommunistisch Isolationismus, Familie

MGM Rückkehr zum Central Producer System Dore Schary 1948 chief of production 1951 Louis B. Mayer geht in Pension 25% Musicals (Arthur Freed) Quo Vadis 1951

Paramount 1950 in zwei Firmen gespalten Bing Crosby und Bob Hope (Road to ...) deMille Hal Wallis kommt von WB, arbeitet als unabhängiger Produzent (Lancaster, Elvis Presley)

Fox Cinemascope: The Robe 1953 Kontroversielle Themen: Gentlemen‘s Agreement, Pinky (1949) Location Shooting Marilyn Monroe

WB Vertrieb von Produktionen von Hitchcock, Cagney, Lancaster Doris Day First major studio to invest in 3D (House of Wax)

RKO Howard Hughes 1947: 28 films 1952: 10 filme

Little Three Columbia Led the film industry with 59 releases in 1950 and 63 in 1951 Harry Cohn Stanley Kramer Productions Rita Hayworth, Rock Hudson

Little Three Universal 1952 kauft sich Decca bei Universal ein Anthony Mann, Budd Boetticher, Raoul Walsh, Don Siegel Winchester 73: James Stewart, MCA Lew Wasserman 50% of the profits, Stewart earned more than $600.000 from a movie that cost Universal $917.374 Rock Hudson, Tony Curtis

Little Three UA Saved from bankcruptcy Arthur Krim and Richard Benjamin Vertrieb von African Queen (51) and High Noon (52)

Poverty Row Monogram und Republic Republic: John Ford Westerns: Fort Apache 1948, Rio Grande 1950 Johnny Guitar 1954 Monogram wird 1953 Allied Artists

Independent Producers Package unit system 1945: 40 independent companies 1947: 100 (inkl. Majors) Samuel Goldwyn, David O. Selznick, Walter Wanger etc.

Independent Producers Gründe: Share of the profit Income taxes Guide one's own career Studios bauen Overhead-Kosten ab Finanzierung, Marketing, Vertrieb Kreativer Einfluss nimmt ab

Disney Streik 1941 Natur-Dokus Spielfilme: Treasure Island (1950), Story of Robin Hood (1952) Eigene Vertriebsfirma Buena Vista 1953 gegründet

Howard Hawks Für Fox: Independent: I Was a Male War Bride 1949 Monkey Business 1952 Gentlemen Prefer Blondes 1953 Independent: The Thing 1951 (produced by Hawks, directed by Nyby) Big Sky 1951 Land of the Pharaohs 1955

Lancaster-Hecht Für UA: Apache 1954 Vera Cruz 1954 Marty 1955 Sweet Smell of Success 1957 Elmer Gentry 1960

Independent Producers Regisseure, Animateure und Stars werden Produzenten „entrepreneurial mode of film making“

Talent Agencies Famous Artists MCA

Trends und Genres Musicals An American in Paris 1951 MGM integrated musicals Freed Unit: Cedric Gibbons, André Previn, Vincente Minelli Gene Kelly, Fred Astaire An American in Paris 1951 Singin‘ In the Rain 1952 The Band Wagon 1953

Film Noir Stories of corruption, betrayal and violence   Dark visuals, deep shadows, undiffused use of light, unusual camera angles, prison like bars Asphalt Jungle 1950 John Huston In A Lonely Place Nicholas Ray 1950 The Big Heat 1953 Kiss Me Deadly Aldrich 1955

Kriegsfilme Neue Welle von WK II Filmen From Here to Eternity 1951 Prostitution, homosexuality, veneral desease, affair between an enlisted man an officer's wife, brutality in peacetime in the army   Dan Taradash, Buddy Adler, Harry Cohn, Fred Zinnemann Lancaster, Clift, Sinatra Department of defense (DOD) Office supervising film industry

From Here to Eternity

Antikommunistische Filme I Married a Communist 1950   Pickup on South Street 1953 Strangers on a Train 1951

Western „Superwestern“ Duel in the Sun 1947 Pursued 1947 Red River 1948 Broken Arrow 1950  Shane 1953 George Stevens High Noon 1952

Melodrama All About Eve 1950 Sunset Boulevard 1950 A Streetcar Named Desire 1951

Science Fiction The Day the Earth Stood Still Ängste der 50er Jahre Kommunismus, Atombombe

Production Code Kinsey reports 1947 und 1952 The Moon Is Blue 1953 Otto Preminger Einer der ersten Filme die ohne PCA-Siegel gezeigt wurden 1956: Revision des Codes: abortion, childbirth, drug addiction could now be presented (with important restrictions) interpretation ... has become more and more liberal Some Like it Hot (1959) Anatomy of a Murder 1950 (rape)

Technik und Spektakel Farbe Technicolor Corp. Eastman Color Leichter Rückgang zwischen 55 und 58, Anstieg ab 59, Fox dreht ab 53 (fast) alle Filme in Farbe und Cinemascope S/W: From Here to Eternity, On the Waterfront, Marty

3D

Cinerama

3D und Cinerama 3D Cinerama House of Wax 1953 WB Kiss Me Kate 1953 Dial M for Murder 1954 Cinerama three cameras, three projectors, panoramic image, large, curved screen This is Cinerama 1952 How the West Was Won 62 It's a mad, mad, mad mad World 1963

Widescreen Cinemascope Aspect ratio Von 1,33:1 Zu 1,66 oder 1,75 oder 1,85 zu 1

Fernsehen Broadcasting TV Theater TV Subscription TV Hollywood produziert TV Programm: Serien, Werbung, Nachrichten Kauf von TV Stationen und Networks

Fernsehen cont. Fernsehformate zur Bewerbung von Film: Disneyland Warner Bros. Presents Twentieth Century-Fox Hour End of 1959: 78 % of network evening programming originated in Hollywood Over 85 % of that were filmed

Disney 1954: Disneyland ABC Disney's Wonderful World of Color ABC investiert in Disneyland Disneyland TV Serie Mickey Mouse Club Eigener Vertrieb: Buena Vista Distribution “ideal diversified amusements setups „

MCA/Universal Produziert auch TV Shows 1954 bezieht MCA 54% seiner Einnahmen aus TV Shows (Alfred Hitchcock presents) 1958 kauft MCA Universal

Runaway Productions American interest film billigere Arbeitskräfte Location Wetter 1950: 429 Filme insgesamt 1955: 305   1953: 34 Filme made abroad unemployment in Hollywood Italien, Frankreich, Ägypten, Afrika, Hong Kong Quo Vadis, To Catch a Thief, UK und viele westeuropäische Länder fördern Filmproduktion im eigenen Land

Die späten 1950er Jahre MGM Board of directors Dore Schary 1951-56 president Social problem films: Bad Day at Black Rock, Billboard Jungle (beide 1955) Ben Hur 1959 RKO stellt 1957 Produktion ein, schließt Vertrieb

Fox in den späten 50er Jahren Zanuck resigned Spyros Skouras, Buddy Adler From Here To Eternity (1953) Dan Taradash, Fred Zinneman, Harry Cohn King and I (1956) Love Me Tender (1956)

WB in den späten 50ern finanzieren und vertreiben unabhängige Produktionen Giant 1956 The Searchers 1956   Elia Kazan Laurence Olivier Billy Wilder Howard Hawks

Paramount deMille: The Greatest Show on Earth (1952) Hitchcock Hal Wallis für Paramount: Dean Martin - Jerry Lewis Filme

Smaller Studios Nachfrage für B-Western im Kino geht zurück (TV) Columbia From here to Eternity 1953 On the Waterfront 1954 Bridge Over River Kwai 1957 Sam Spiegel independent producer

Smaller Studios Universal Antony Mann Douglas Sirk James Stewart Western Douglas Sirk All That Heaven Allows 1955

Smaller Studios UA Arthur Krim und Robert Benjamin Distributed independent productions 1951-60: 42 Filme im Jahr low budget and British imports Marty 1955 12 Angry Men 1957 Paths of Glory 1957 Around the Word in 80 Days 1956 Contracts with Burt Lancaster, Kirk Douglas, John Wayne, etc.

Poverty Row Republic American International Pictures (AIP) Samuel Z. Arkhoff Gegründet 54, umbenannt in AIP 56 Extremely low-budget, double-bills Teenage audience Roger Corman

Independent Producers  1949: 20% der von den 8 Major Studios veröffentlichten Filme sind independent productions 1957: 58%   Oscar winner best picture 1954 -1957 independent productions: On the Waterfront Marty Around the World in 80 Days The Bridge on the River Kwai 1958: Gigi: Arthur Freed (independent producer) Hecht-Lancaster Otto Preminger Billy Wilder Stanley Kramer

Exhibition Zuschauerrückgang wg. TV trifft Kinobesitzer am schwersten weniger Filme, Majors bestimmen die Verleihbedingungen first run theaters in big city downtowns second run in urban neighborhoods Viele Kinos am falschen Ort Arthouse Cinemas

Publikum wird jünger 1957: 72 % unter 30 1. road show attraction visual spectaculars, epics, broadway adaptations, twice daily, advance booking   2. first run/second run audience well educated, controversal topics 3. big city and university town art movies frank and adult sexual content art cinemas often played American films as well 4. working class, small town, teenage spectators drive in western and comedies, horror, SF, teen films

Musicals Freed unit MGM Funny Face 57 Gigi 58 It's Always Fair Weather 55 Sequel von On the Town 49 Funny Face 57 Paramount: Hepburn, Astaire, Stanley Donen Gigi 58

Film Noir While the City Sleeps 56 The Harder They Fall 56 Touch of Evil 58

Westerns Left-Handed Gun 1958 Big Country 1958 Last Train From Gun Hill 1959 Budd Boetticher Randolph Scott Superwesterns Political: High Noon 1952 Sociological: Shane 1953 Psychological: Winchester 73 (1950) Formal: The Far Country 1955   The Searchers 1956 Anthony Mann Man of the West 1958

Melodrama nuclear family and sexuality The Cobweb 1955 A type of film "that depicted a virtuous individual (usually a woman) or couple (usually lovers) victimized by repressive and inequitable social circumstances, particularly those involving marriage, occupation, and the nuclear family" Schatz 235   nuclear family and sexuality The Cobweb 1955 East of Eden 1955 Rebel Without a Cause 1955 All That Heaven Allows 1955 Giant 1956 Written on the Wind 1956 Cat on a Hot Tin Roof 1958 Some Came Running 1957 Douglas Sirk Vincente Minelli

American New Realism On the Waterfront 1954 Marty 1955 Blackboard Jungle 1955 12 Angry Men 1957 Shadows 1959   Mix of Italian neo-realism and method acting Working class

Teenager Filme Blackboard Jungle Juvenile delinquency Rock film   Juvenile delinquency Rock film Horror film (I was a teenage...) Clean teen (Pat Boone) Juvenile delinquency Kefauver Committee 53-55 Rock around the clock Bill Haley Best selling single 29 weeks Jailhouse Rock 1957

Beyond Genre The Night of the Hunter 1955 Sweet Smell of Success 1957   Sweet Smell of Success 1957 Alexander MacKendrick, Ernest Lehman Vertigo 1958 New oppositional figures: The artist The juvenile delinquent The Beatnick

Inhalte Atomgefahr Kommunismus Sexualität The Thing, The Day the Earth Stood Still, Forbidden Planet Kommunismus Sexualität USA-Europa, Entertainment – Kunst Teenager

Doris Day und Marilyn Monroe